PUBLICITAT

Andorra la Vella

El Govern ajorna l’aplicació de la taxa d’hidrocarburs fins al 2022

El PS i l’Asidca creuen que l’impost no hauria de repercutir en la ciutadania fins a l’any 2023

Per Marcos Bernat

La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, fa declaracions sobre la taxa verda.
La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, fa declaracions sobre la taxa verda. | Grup Parlamentari Liberal

El Govern no aplicarà la taxa d’hidrocarburs fins a l’1 de gener del 2022, tal com han acordat els grups de la majoria. La decisió es pren després del debat generat pel malestar de l’Associació d’Importadors de Carburants (Asidca), que demana no executar l’impost o retardar la seva aprovació, i l’Associació Andorrana de Consumidors i Usuaris (ACU), que considera que «la taxa és necessària, però no s’ha d’aplicar en aquests moments». El president del Grup Parlamentari Liberal, Ferran Costa, va manifestar que la mesura es pren per arribar a un punt intermig entre aquestes demandes, sense deixar de costat l’objectiu de dur a terme l’aplicació de la llei al gener. «Estem a sis mesos d’aquesta data i pensem que és un bon punt d’equilibri entre la demanda de la ciutadania i la possibilitat que el Govern pugui tirar endavant aquestes mesures, que han d’afectar de manera positiva». Cal destacar que, recentment, l’ACU va arribar a recollir fins a 13.000 signatures d’usuaris perquè s’ajornés el nou impost.

Pel que respecta als motius d’aplicació de la taxa, Costa va reafirmar que és una mesura necessària, que s’està aplicant en altres països europeus: «No podem anar en contra de les polítiques internacionals sobre la sostenibilitat, pensem que és bo per a Andorra». A més, el polític va assegurar que l’ajornament fins al 2022, «pot satisfer les inquietuds del consumidor».

D’altra banda, la majoria va reiterar que les possibles repercussions de la taxa seran recompensades amb mesures per a fomentar el transport públic. Per això, la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, va recordar que s’aplicaria una reducció en els preus dels serveis de bus. «Es mantindrà un abonament de transport públic per 30 euros mensuals. Altres mesures són la rebaixa en el cost del transport escolar i la implementació d’un transport per joves», va apuntar.

Després de l’anunci que l’aplicació de la taxa no es durà a terme fins al gener, el Partit Socialdemòcrata va mostrar la seva disconformitat, i considera que l’impost no ha de repercutir en el ciutadà fins al 2023. Així ho van explicar el president del grup parlamentari, Pere López, i el conseller Quim Miró. El partit creu que l’aplicació de la taxa no s’ha d’ajornar, però, enguany, «ha de ser assumida completament pel Govern», segons Miró. Per la seva part, López va posar de manifest la importància del sector del carburant al país: «Andorra té molt de camí per diversificar l’economia, però la realitat és que els carburants permeten molta recaptació».

Pel que fa a la reacció de l’Asidca, l’associació va acollir la notícia amb bons ulls. El seu president, David Porqueres, va assegurar que l’ajornament és bo: «Valorem molt positivament que el Govern i els grups parlamentaris escoltin les nostres demandes, així com les dels ciutadans».

Malgrat considerar la mesura com un avenç, Porqueres va admetre que «l’1 de gener és una data precipitada» per introduir la taxa. A més, creu que l’impost es podria aplicar des d’aquest moment, però sense que repercuteixi en la població. «Creiem que s’ha de potenciar el transport públic, però la taxa l’ha d’assumir el Govern fins al 2023».

D’altra banda, des de l’ACU no es van mostrar satisfets amb la mesura de la majoria, tal com va opinar el seu president, Lluís Ferreira: «Crec que ja tenien fet el seu full de ruta i no han valorat les nostres signatures. Nosaltres demanàvem l’ajornament d’un any, com a mínim, i després analitzar com està l’economia andorrana. Amb aquests sis mesos de marge, penso que no han aportat res». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT