Escaldes-Engordany
L’Asidca veu reduir el consum com una solució viable al canvi climàtic
L’associació qüestiona propostes com l’ús del cotxe elèctric, ja que «no està clar que funcionin»
L’Associació d’Importadors de Carburants (Asidca) considera que la solució més viable davant els problemes mediambientals causats per sectors com el del carburant passa per «reduir el consum». Així ho va explicar el seu president, David Porqueres, qui considera que aquesta idea és més eficient que un canvi en els hàbits actuals del consumidor: «No hi ha energia més neta que la que no usis». En aquest sentit, va apuntar al fet que la transició energètica que estan duent a terme els diferents governs «té un cost molt gran i, per això, tots els col·lectius afectats es queixen».
Per a argumentar la seva postura, Porqueres va explicar, mitjançant xifres, que d’aquesta manera, Andorra estaria prop de minimitzar els problemes ambientals: «El Govern calcula que les nostres emissions arriben a 520 tones de CO2, però la meitat del que venem se’n va del país i s’emet en altres llocs. Així, les emissions internes al Principat són de 266.000 tones. Els nostres boscos tenen capacitat de 140.000. Per tant, calculem que reduint un 30 o 40% el consum podríem aconseguir no sobrepassar aquesta capacitat».
D’altra banda, el president de l’associació va aportar diversos exemples perquè el Principat evolucioni cap a una disminució del consum. Per això, va apuntar que un dels problemes està en el sector de l’automòbil: «Cal fer vehicles més eficients. L’edat mitjana dels cotxes andorrans és de 15 anys, i això no és perquè vulguin els ciutadans. El Govern hauria de fer un pla renove i així, tindríem un 30% d’estalvi». Sobre aquest aspecte, va afirmar que aquesta mesura perjudicaria el seu propi negoci, però el sector està disposat a assumir aquestes pèrdues: «Som empresaris, però per sobre de tot som ciutadans i volem el millor per al país».
A més, Porqueres va qüestionar algunes de les propostes que s’estan duent a terme per donar pas a la transició energètica, manifestant que «no és clar que funcionin». Entre elles, va destacar el mercat dels cotxes elèctrics: «Molesta que optin per solucions com aquesta, que mediambientalment no són millors. Hi ha informes que diuen que hi ha conseqüències ambientals iguals o pitjors».
Seguint la línia de les mesures preses en aquesta transició, l’empresari del sector dels carburants, considera que «existeixen contradiccions» entre els diferents països depenent dels seus interessos. «França està intentant que es consideri la nuclear com a energia verda, perquè té 18 centrals. Alemanya, com les va desmantellar, diu que no es pot mantenir com a energia verda. Però com tenen centrals que utilitzen carbó, volen aprovar el seu ús fins a 2038. No volen carregar-se la seva economia», va opinar.
Un altre dels aspectes que Porqueres creu que cal tenir en compte és el context d’Andorra, ja que creu que abans «d’imitar a altres Estats», cal fixar-se en el que requereix el Principat. «Cal mirar la magnitud. Andorra representa el 0,0009% de les emissions mundials. No minimitzo el problema, però, els Estats Units i la Xina tenen més coses que fer per salvar el planeta».
Cal recordar que els arguments de Porqueres pel que respecta a la transició energètica estan lligats a la taxa d’hidrocarburs que pretén aplicar el Govern. Des de l’Asidca consideren que l’impost «s’acabarà aplicant perquè ens limitem a copiar les polítiques d’altres llocs». No obstant això, el seu president va defensar que hi ha un error en l’organització política per tractar els temes mediambientals: «El problema és social. Caldria posar una mica de medi ambient en cada ministeri i no crear tan sols un per tractar l’assumpte».