PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Coopalsa vol renegociar la concessió per les pèrdues amb la pandèmia

La companyia reconeix endarreriments en el pagament de les nòmines per la delicada situació econòmica

Per Lídia López

Imatge d’arxiu d’uns joves esperant per agafar un dels busos de les línies nacionals.
Imatge d’arxiu d’uns joves esperant per agafar un dels busos de les línies nacionals. | Maricel Blanch

La situació de les companyies de transport al Principal és complicada. L’arribada de la Covid-19 ha comportat grans pèrdues d’usuaris al servei, i conseqüentment, econòmiques. Algunes han hagut de recórrer als ERTOs i d’altres han fet acomiadaments, però els darrers dos mesos, els treballadors de Coopalsa han vist endarrerit el pagament de les seves nòmines. Així, la concessionària del servei nacional de bus –a excepció de les línies que van a Sant Julià de Lòria– està renegociant les condicions amb el Govern per intentar superar aquesta situació sobrevinguda per la pandèmia del coronavirus.

«És una situació que no agrada a ningú i que pateixen directament els treballadors, però estem treballant per solucionar-ho i confiem que no hi haurà més retards», va declarar el gerent de les companyies Cooperativa Interurbana i Coopalsa, Gabriel Dallerès. El responsable va exposar que s’estan buscant «solucions pel declivi econòmic» mitjançant trobades amb el Govern, per intentar trobar una estabilitat i per mirar de reajustar alguna de les condicions amb què ara fa una mica més d’un any la companyia va posar-se al capdavant del servei, i pel fet que «mancava resolució de futur» en cas de situacions excepcionals com l’actual. «És un treball costós, però anem fent camí, i esperem afinar l’acord els pròxims dies», va apuntar Dallerès.

Per la seva banda, i en declaracions a EL PERIÒDIC, dos dels conductors de la companyia –que prefereixen no revelar la seva identitat– van lamentar la situació que estan vivint, reclamant que «treballem sense cobrar» i que aquests endarreriments «hi ha moltes persones que no ho poden assumir perquè viuen al dia». «Cada persona té les seves circumstàncies, i per això no se’ns poden reclamar esforços a tots», van reiterar.

No hi ha comunicació

De fet, el que més malestar genera a la plantilla, i particularment als dos conductors, és que la companyia «no ens diu res» i això fa que «no veiem un horitzó de final per aquesta situació», al·legant que no els estan informant de les trobades que estan mantenint els seus caps amb l’Executiu. A més, donada la situació, se senten «la moneda de canvi» amb el Govern i «el mecanisme per fer pressió» en les noves negociacions.

En aquest sentit, i davant la modificació de la regulació dels ERTOs amb l’entrada en vigor de la Tercera Llei Òmnibus, els treballadors van coincidir en veure en bons ulls l’aplicació d’aquestes eines si és que això ajuda a resoldre el sot econòmic actual.

Així mateix, ambdós conductors van apuntar que d’ençà que va començar a allargar-se el context actual, els responsables de l’empresa de transports «van fent petits ajustos, però no han arreglat res», i no només pel que fa a l’estabilitat econòmica de la companyia, sinó també per a la posada a punt i manteniment dels vehicles, que apunten «a vegades deixa una mica a desitjar». 

Per tot plegat, consideren que de manera subsidiària, aquesta situació també repercuteix en els usuaris del servei, tant per la crispació que en alguns moments poden sentir els conductors per la situació que viuen i que poden manifestar, com perquè a vegades, els vehicles «no són perfectes».

Mig milió d’usuaris menys

La companyia ha xifrat en diverses ocasions en més de mig milió la caiguda d’usuaris durant el 2020. Aquest fet es deu a elements com el confinament de la primavera, on només treballaven els sectors essencials i el moviment de persones va quedar molt restringit; l’aplicació de Suspensions Temporal de Contractes de Treball (STCT) sobre treballadors, fent que molt no requereixin del transport públic; la creixent tendència al teletreball a les empreses; o també la preferència per transports menys col·lectius, que inspiren més seguretat i menys risc de contagi. 

Coopalsa va entrar a la gestió de les línies de transport públic de les valls del Nord i d’Orient el setembre de 2019. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT