PUBLICITAT

Andorra la Vella

La inversió estrangera al 2017 preveu assolir el 3% del PIB

Saboya anuncia que del gener a l’abril va fregar els 30 milions d’euros i que s'està mantenint la progressió

Per Iván Moure

Saboya, poc abans de la compareixença davant la comissió d'economia, ahir al Consell General.
Saboya, poc abans de la compareixença davant la comissió d'economia, ahir al Consell General. | ANA / M. T.
Gilbert Saboya es va presentar ahir al Consell General per presentar davant la comissió legislativa d’economia les línies mestres del nou ministeri que lidera des del juliol, el d’Economia, Competitivitat i Innovació. Durant la introducció, a la qual va fer una contextualització de com està el compte corrent d’Andorra, va deixar anar que la inversió estrangera formalitzada va fregar els 30 milions d’euros durant el primer quadrimestre d’aquest any. També va revelar que el ritme de la resta de l’any ha mantingut la progressió i que per tant sembla que se situarà «al voltant dels 90 milions», que de fet és el que s’havia assolit tant al 2015 com al 2016. «Si seguim a aquesta velocitat tindrà un pes aproximat al 3% del PIB», va sentenciar el ministre, qui fins i tot va calcular a la baixa, ja que del gener a l’abril va ser d’un 1,1%.
 
Saboya, però, va recordar que per a la lectura d’aquestes dades s’ha de tenir en compte les inversions formalitzades i les autoritzades. L’any passat, per exemple, van ser de 90 i 140, respectivament, i que el creixement respecte del 2015 havia estat superior al 20% però que en tot cas, la valoració per a aquest any «s’ha de fer amb cautel·la perquè el termini de maduració d’una inversió estrangera no es fa en mesos». 
 
Sigui com sigui, les xifres són similars a les dels dos anys anteriors, cosa que convida a una doble interpretació: consolidació o estancament? «amb un 3% jo ja puc quedar-me estancat durant molts anys, que ja em conformaré», va afirmar sense negar la obvietat: «Clar que m’agradaria que anés pujant el percentatge, però amb que tenim tampoc estem mal situats».
 
Autocrítica / Així que el ministre va deixar clar que els resultats del 2017 són positius, però això no el va impedir fer autocrítica: «Hem de mantenir els volums i mirar més enllà;  fer esforços en els sectors als quals arriba la inversió estrangera i de quins països». Els dos primers anys van ser dominats per Espanya i França, per exemple, una dada que fa saber en quins països Andorra té un atractiu per venir a fer negoci i en quins costa més. «Cal saber on centrar els esforços per obtenir millors resultats», va sentenciar. I en això està Actua treballant ara mateix.
 
Augment dels llocs de feina / El que sí va en augment any rere any les l’evolució dels llocs de treball creats per la inversió estrangera. «és un bon resultat si el comparem amb el total de llocs de treball generats, que ha oscil·lat entre el 20% i el 30%», va puntualitzar Saboya. Des del juliol del 2012 que es va votar la llei fins el desembre de l’any passat s’han creat més de 1.500. Alguna cosa tindrà a veure amb que la xifra d’inscrits al servei d’ocupació, sempre per sota de 400 al 2017. Al setembre 394, un 20% més que al mateix mes de l’any passat (493). Per contra, hi ha més de 10 demandes de treball en borsa.


La ‘Finestreta única’, en funcionament a l’abril de l’any vinent
 
Saboya va anunciar que el projecte de Finestreta única per a atendre les necessitats dels empresaris. El ministre va presentar a la comissió la transformació que patirà en els propers mesos la  planta baixa de l’edifici del Prat del Rull, on va insistir en què cada client tindrà un únic interlocutor. D’entrada, el nou servei permetrà fer els tràmits propis del registre de comerç i la intenció és que gradualment pugui anar centralitzant tots els serveis que necessiten els empresaris, ja siguin de la CASS, de Tributs o dels comuns. «Ja veurem fins a on podem arribar», va apuntar Saboya.
 
El projecte també requereix de la formació dels front-office o interlocutors, la creació de l’interface dels back-office, la inversió en programari, la reenginyeria de processos i l’actualització del marc legal i regulatori com a punts principals.

PUBLICITAT
PUBLICITAT