PUBLICITAT

Turisme

Espot deixa clar que la decisió d'implementar la vinyeta "no és ferma"

El cap de Govern ha recalcat que aquesta només es cobraria a les persones que entren i surten del país el mateix dia

Per El Periòdic

El cap de Govern, Xavier Espot, durant la presentació del Projecte de llei de creixement sostenible que serviria per impulsar la vinyeta.
El cap de Govern, Xavier Espot, durant la presentació del Projecte de llei de creixement sostenible que serviria per impulsar la vinyeta. | SFG

El cap de Govern, Xavier Espot, ha aclarit un seguit de conceptes al voltant de la vinyeta que es cobraria als vehicles estrangers en una intervenció que ha tingut lloc aquest dilluns al matí al programa 'Els matins' de Catalunya Ràdio. Així, ha remarcat que la decisió d'implantar aquest sistema "no és ferma ni molt menys", ja que s'ha de consensuar amb "els agents econòmics i socials" i ha afegit que aquesta "reflexió conjunta" haurà de tenir lloc fins a finals d'any per acabar de decidir si finalment es tira endavant o no. En tot cas, ha remarcat que aquest impost només es cobraria als excursionistes, és a dir, les persones que entren i surten del país el mateix dia i en cap cas als turistes ni als treballadors transfronterers. En el cas dels turistes, Espot ha manifestat que ja pagarien la taxa turística i, per tant, estarien exempts d'abonar la vinyeta, a més de negar rotundament que aquest pagament s'implanti per als transfronterers.

Així tot, el mandatari ha incidit en el fet que en cas que aquest sistema s'acabi tirant endavant, hauria de ser "àgil i pràctic" i que no suposi "un fre" per a l'arribada de visitants al país. A més, ha posat en valor que en tot cas serà una vinyeta que tindrà "un cost raonable", el qual no ha volgut concretar en creure que això també hauria de ser objecte de la "concertació" amb el sector. En tot cas, ha aclarit que seria "com qui paga un peatge" i que es plantejaria com "una petita contribució". Malgrat tot, ha volgut emfasitzar que és "prematur" parlar de preus, ja que ni tan sols està decidit que es tiri endavant el sistema. "No ho tirarem endavant ni ho perfilarem sense haver-ho treballat molt", ha aclarit.

Pel que fa a una possible afectació al sector turístic, Espot ha recordat que en cap cas es vol "posar fre" al turisme i que el que es pretén és tenir un creixement sostenible, ja que ha manifestat que l'increment d'entre "el 10 i el 12% anuals" en xifres de turisme que s'estan donant els darrers anys "té els seus límits" i es considera que cal tendir cap a un turisme més "qualitatiu", que en tot cas també pugui contribuir en certa manera a la "petjada" que té sobre el territori.

Intercanvi de dades per a les multes

D'altra banda, i qüestionat sobre el volum de multes de trànsit impagades tant a Catalunya com a Andorra, ja que no hi ha un sistema d'intercanvi de dades, ha recordat que en cas que s'aprovi l'Acord d'associació, el nostre país haurà "d'incorporar una norma que preveu" aquest intercanvi de dades a l'hora de cobrar sancions. Però encara que l'Acord no tirés endavant, l'Executiu ja està treballant per establir convenis bilaterals per implantar aquest intercanvi.

En aquest sentit, Espot ha explicat que ja s'ha començat a treballar amb França i tot fa indicar que es faci també amb Catalunya i Espanya, amb la qual cosa "a mitjà termini" sigui possible tenir aquesta informació. També ha remarcat que "l'impacte" és "percentualment" més important per a Andorra quant a perjudici, ja que comparativament el volum de vehicles dins el total és més rellevant que no pas per als països veïns.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT