L'Institut Mines-Télécom pretén ser la institució francesa líder a nivell internacional en educació superior i recerca en col•laboració amb empreses. Com ho feu exactament?
Com a institut tecnològic de nivell mundial, encaixem naturalment en els principals programes europeus, en particular Horitzó Europa, el programa de recerca i innovació de la Unió Europea. L'Institut Mines-Télécom ja ocupa el 14è lloc entre els beneficiaris francesos amb 36 milions d'euros de finançament, convertint-se així en el segon actor acadèmic nacional.
També som membres fundadors de la Universitat Europea Eulist, que reuneix deu socis per inventar una enginyeria més sostenible.
A més, s'ha establert la Universitat Tècnica de Munich (TUM), una institució acadèmica franco-alemanya dedicada a la indústria del futur. Amb un enfocament "sense murs", la TUM té com a objectiu impulsar la sinergia entre l'expertesa francesa i alemana en recerca i formació relacionades amb la indústria del futur. Aquesta iniciativa es basa en dues xarxes existents: l'Aliança per a la Indústria del Futur a França i la Platform Industrie 4.0 a Alemanya.
L'Institut Mines-Télécom manté una col•laboració internacional amb institucions acadèmiques com per exemple Technion, l'Imperial College, la Universitat Tecnològica de Sydney i Georgia Tech, entre d'altres.
Quina és la importància de la formació d’enginyers avui dia?
Formar enginyers capaços d'evolucionar en un món descompartimentat i en ràpida transformació requereix combinar l'excel•lència científica, l'obertura internacional i la diversitat de perfils. L'Institut Mines-Télécom, doncs, insisteix en una base científica comuna i una visió sistèmica que inclogui aspectes socials i ambientals en els plans d'estudi.
El nostre objectiu és formar enginyers àgils, amb totes les competències necessàries per desenvolupar els seus coneixements al llarg de la seva trajectòria professional, tot mantenint una actitud oberta cap al desenvolupament internacional.
Els nostres quatre àmbits estratègics constitueixen la base de la formació: tecnologia digital sobirana i eficient, indústria responsable del futur, energia i economia circular al servei de la societat, i enginyeria de la salut i el benestar.
Per exemple, estem preparant l’arribada de la intel•ligència artificial a totes les nostres àrees professionals mitjançant un programa d’experiments distribuïts entre les escoles: en la pedagogia i la recerca, però també dins de l’administració.
Formem els nostres estudiants en intel•ligència artificial, entesa com una palanca per a totes les disciplines de l’enginyeria, i també duem a terme recerca en aquest àmbit amb més de 270 investigadors. La idea general és que els graduats de les nostres escoles estiguin preparats per donar suport a la implantació d’aquestes tecnologies i fomentar-ne un ús responsable tant a les empreses com a la societat.
Ara bé, la transició digital també ha d’anar acompanyada d’una transició ecològica! Al llarg del nostre programa s’ofereix una formació bàsica en sostenibilitat, que es complementa, segons l’especialitat, amb assignatures d’anàlisi del cicle de vida, ecodisseny, etc.
Cada any, les noves promocions participen a l’Entrada Clima, un fòrum de referència sobre la transició ecològica. Enguany, ha reunit més de 2.000 estudiants en 16 seus interconnectades per debatre un tema d’actualitat clau per a les empreses: la Directiva CSRD (Corporate Sustainability Reporting), que introdueix noves obligacions de transparència en matèria de sostenibilitat.
Com equilibra l’Institut la formació acadèmica i la relació amb el món empresarial?
Històricament vinculat a la indústria, l’Institut Mines-Télécom manté vincles estrets amb empreses que participen en la seva governança i contribueixen directament a la formació, la recerca i la innovació.
En l’àmbit de la investigació, s’han establert una cinquantena de càtedres, una quarantena de laboratoris conjunts i beques CIFRE. Aquestes iniciatives fomenten la col•laboració entre el professorat universitari i les empreses, permetent als docents abordar problemes reals del sector i integrar-los en els continguts docents.
Les beques CIFRE, en particular, ofereixen suport financer a les empreses per contractar joves doctorands, la tesi dels quals és supervisada per un laboratori de recerca públic.
Situem els nostres estudiants en situacions reals a través de casos pràctics i escenaris directament inspirats en les necessitats de les empreses, mitjançant un enfocament docent basat en competències. També organitzem reptes i hackathons, com el Green Hack IT amb Ariane Group, celebrat l’any 2024.
En resum, totes les activitats que duem a terme a l’Institut es veuen reforçades per la implicació activa dels nostres socis industrials. És poc probable trobar cap membre de l’Institut Mines-Télécom que no mantingui algun tipus de connexió professional, directa o indirecta, amb el teixit empresarial.
De quina manera contribueix la recerca de l’Institut a reforçar la sobirania tecnològica de França i d’Europa?
Sigui en l’àmbit de les xarxes 5G i 6G, la indústria del futur, el núvol sobirà, la intel•ligència artificial responsable, els espais de dades de GAIA-X o la ciberseguretat, l’Institut Mines-Télécom integra la docència, la recerca, les plataformes tecnològiques i la innovació amb un objectiu clar: contribuir a la sobirania digital i energètica de França i d’Europa, tot minimitzant l’impacte ambiental de les solucions desenvolupades.
L’Institut Mines-Télécom lidera o participa en diversos Programes i Equipaments de Recerca Prioritaris (PEPR), així com en Programes de Formació per a Competències i Futur (CMA), i en projectes d’interès europeu comú en el marc de França 2030 i Horitzó Europa. Aquests programes permeten anticipar els grans salts tecnològics i connectar els diferents ecosistemes industrials a través de plataformes de recerca i grups de treball compartits.
L’Institut també encapçala el consorci FRAMExG, acreditat en el marc de França 2030, que té com a missió reposicionar França com a referent internacional en patents i estàndards per al 5G i les futures tecnologies xG.
El nostre model es fonamenta principalment en una recerca col•laborativa, que combina sistemàticament l’excel•lència acadèmica amb la col•laboració empresarial, des del laboratori fins a l’aplicació al mercat.
Finalment, la nostra xarxa, amb el suport dels laboratoris de les nostres escoles, acull cada any una centena d’empreses emergents, incloent-hi moltes empreses industrials de deep tech. Aquesta xarxa complementa les nostres plataformes tècniques obertes i accelera la transformació dels resultats de la recerca en solucions sobiranes que s’utilitzen localment. Des de la recerca fonamental fins a les startups i als projectes europeus, l’Institut Mines-Télécom contribueix activament a la sobirania tecnològica tant a nivell nacional com europeu.
Com atrau l’IMT els talents internacionals, ja siguin estudiants o investigadors?
L’Institut Mines-Télécom té una àmplia política de col•laboració, amb acords claus amb institucions com Technion, Georgia Tech, Imperial College London i la Universitat Nacional de Singapur (NUS). Recentment, hem establert una col•laboració amb la Universitat Tecnològica de Sydney (UTS). Treballem amb socis d’Àsia i Amèrica del Sud per seleccionar estudiants excel•lents per a les nostres escoles. A nivell europeu, formem part de la Universitat Europea Eulist, que facilita cada vegada més la mobilitat dels estudiants. Aquesta universitat reuneix 10 universitats de 10 països europeus, amb l’objectiu de construir la universitat europea del futur. Actualment, compta amb més de 200.000 estudiants i 20.000 membres del personal, tots units per valors compartits.
Els estudiants internacionals ja representen el 30 % de la població de les nostres escoles. Gràcies a la mobilitat finançada per la Universitat Europea Eulist, a la Carta Erasmus+ renovada fins al 2027 i als programes de professors visitants, finançem estades, beques i copublicacions per a estudiants de doctorat, investigadors i personal acadèmic.
Recluteu estudiants d’Andorra? El sistema educatiu francès a Andorra garanteix un nivell comparable per als estudiants?
Prioritzem l'obertura al món, i actualment el 30% dels nostres estudiants provenen de l'estranger. Els exàmens competitius conjunts de Mines-Télécom i Mines-Ponts, accessibles després d’una classe preparatòria, així com les admissions basades en les qualificacions, estan oberts a tots els titulars d’un batxillerat francès, tant si s’ha obtingut a França continental com en els instituts francesos d’Andorra. A més, els programes d’intercanvi i de doble titulació que l’Institut Mines-Télécom manté amb més de 70 països, inclosa Espanya, garanteixen que els estudiants andorrans rebin una formació reconeguda i plenament equivalent a la que s’imparteix a França.
Com es posiciona lMT en rànquings internacionals com Quacquarelli Symonds (QS) o Times Higher Education (THE)?
Els resultats recents de THE Impact 2024 mostren que 23 dels nostres indicadors ODS figuren entre els 100 millors del món i 24 més entre els 200 millors. Sis de les nostres escoles apareixen entre les 300 millors, destacant IMT Atlantique entre les 100 millors i IMT-BS entre les 200 millors. IMT Mines Albi destaca especialment, ocupant el lloc 81 a nivell mundial en l’ODS 4: "Garantir l’accés a una educació de qualitat per a tothom". També IMT Mines Alès, IMT Nord Europe i Mines Saint-Étienne figuren entre les 300 millors.
Aquest reconeixement internacional posa en valor els esforços conjunts de les nostres escoles en la transició ecològica, la responsabilitat social, la innovació sostenible i la inclusió. Cada resultat reflecteix accions concretes, implementades localment amb ambició i coherència.