Search
Close this search box.
Àlex Pont

Montse Brugulat

Biòloga i tècnica pedagògica

Sensibilitzem la població sobre els efectes del canvi climàtic

La Montse va néixer a la Seu d’Urgell el gener del 1984, va estudiar biologia a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i va començar a treballar a la docència a la Seu i va estar durant set cursos a la unitat d’escolarització compartida. Més endavant va dedicar-se a la docència a l’Escola Sagrada Família d’Escaldes i l’any 2018 va entrar a l’Institut d’Estudis Andorrans.
 
–Com va arribar fins al Projecte Phénoclim?
–Dins la meva tasca a Andorra Recerca + Innovació, vaig començar a protagonitzar accions al vessant de biodiversitat i muntanya, un eix nou d’estudi de l’antic Centre d’Estudis de la Neu i la Muntanya d’Andorra (Cenma), d’una manera més dirigida a la societat. Nosaltres figurem dins la xarxa Educació Pirineus vius, la qual es dedica a estudiar temes relacionats amb l’educació ambiental. Phénoclim va néixer als Alps l’any 2004, però l’any 2018 es va traslladar al massís pirinenc i es va incloure dins la xarxa esmentada anteriorment.

–En què consisteix?
–Fem presentacions obertes a la ciutadania des del 2019 i divulgacions, sobretot, de les espècies vegetals que ens envolten a les escoles d’arreu del Principat. A partir d’una reunió amb Escola Verda i Andorra Sostenible, vam arribar a un acord per establir un treball de camp amb els centres educatius i, així, és com vam començar a acompanyar i guiar als alumnes i a fer reunions amb els professors per tal de transmetre tots els nostres coneixements perquè els puguin arribar a implantar en els seus plans docents.

–Com es duu a terme?
–A través de l’observació d’espècies vegetals estudiem la fenologia estacional. Significa que observem quan floriran, quan brotaran, quan treuran les fulles i en quin moment de la tardor les perdran. D’aquesta manera, ens encarreguem d’anotar dades i arribar a conclusions sobre com reaccionen les espècies al canvi climàtic i a la variació de les temperatures amb relació al procés fenològic. Phénoclim selecciona un tipus de plantes que puguin tindre un rang altitudinal molt ampli i fem un seguiment. Com tenim diferents zones d’observació podem establir comparacions amb etapes anteriors i apuntar el moment en què es produeix el procés fenològic mitjançant seguiments setmanals.

–Quin és l’objectiu principal d’aquest treball?
–A grans trets, ens encarreguem de sensibilitzar i conscienciar la població sobre l’existència del canvi climàtic que ens afecta tant a les persones, com als animals i les plantes. També apropem a la ciutadania les diferents espècies vegetals de l’entorn que potser desconeixen i pretenem fer partícip a tothom sobre les evidències d’aquests fenòmens canviants al Medi Ambient.

–Hi ha previsió de futur?
–Estem molt contents perquè l’acceptació escolar és bona i tenim 10 centres educatius inscrits. La previsió és fer créixer la xarxa i seguir sumant escoles al projecte, d’aquesta manera tindrem una base de dades molt més rica. 

Comparteix
Notícies relacionades
Altres protagonistes
Cònsol major de Sant Julià de Lòria
Conseller de la minoria de Sant Julià de Lòria
Cònsol major d’Andorra la Vella
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu