Search
Close this search box.
Irina Rybalchenko

Jordi Torres

Ministre de Turisme i Comerç

«Estem en negociacions per aconseguir que el Tour de França torni aviat al país»

El turisme és un pilar essencial de l’economia d’Andorra. El 2024 el país va rebre 9,6 milions de turistes. D’aquests, aproximadament 5,1 milions eren excursionistes, que només van passar un dia a Andorra, mentre que els altres 4,5 milions eren turistes que van pernoctar una mitjana de 3 nits amb un total de 12,9 milions de pernoctacions (un increment del 3% respecte al 2023). Parlem amb Jordi Torres, ministre de Turisme i Comerç.

Quins països han estat les principals fonts de visitants per a Andorra durant l’any 2024? Com es compara aquesta xifra amb la del 2023?

La majoria provenen d’Espanya i França, que són els nostres principals mercats veïns. No obstant això, hem observat que aquests mercats propers no són els que ens aporten més per cada pernoctació. Hem realitzat campanyes més enllà d’aquests països; de fet, la campanya de l’any passat va incloure 14 destinacions.

L’augment més significatiu de turistes prové de mercats més distants, com ara el Regne Unit, així com de països de Sud-amèrica, que comencen a visitar-nos. Aquestes noves arribades han representat un increment del 14,5%. Aquesta dada ens satisfà enormement, ja que reflecteix els resultats de les estratègies turístiques que hem implementat.

En un món cada vegada més digitalitzat i amb les eines de la IA disponibles en el sector empresarial, la digitalització del turisme és un tema que es discuteix amb freqüència. Quina és la seva opinió al respecte?

La digitalització, juntament amb la incorporació de la IA, ens obre noves oportunitats de mercat i ens permet ajustar les nostres ofertes per atraure visitants.

Disposem d’estudis que ens ajuden a comprendre les preferències dels turistes segons el seu país d’origen. Per exemple, els viatgers de Mèxic solen preferir destinacions de muntanya amb opcions d’excursions. Per això, durant les nostres campanyes a Mèxic, ens centrem en el turisme de muntanya i les activitats d’excursió.

En canvi, en el cas d’Aràbia Saudí, els turistes tenen altres preferències i es decanten més per les compres. Així doncs, adaptem les nostres campanyes a les necessitats específiques de cada mercat, tenint en compte l’origen de cada turista.

El director general d’Andorra Telecom, Jordi Nadal, ens va informar que estan treballant en diversos projectes per millorar la cobertura, inclòs el wifi. Quines són les vostres expectatives per a aquest any, concretament?

En els darrers anys s’han realitzat moltes millores, s’han reduït tarifes i hem implementat les E-SIM, que considero molt interessants. A més, en els últims anys ha estat molt senzill venir a Andorra i descarregar-te una E-SIM, de manera que les comunicacions no suposin un inconvenient durant la teva estada aquí.

L’ecoturisme, una branca del turisme sostenible, continua guanyant popularitat a Europa. Quines són les estratègies d’Andorra per desenvolupar aquesta àrea?

Andorra és un país meravellós, on el 92% del seu territori està cobert de natura. Només sortir de qualsevol casa, et trobes immediatament envoltat de paisatges naturals. A més, Andorra està compromesa amb la sostenibilitat i busca ser cada cop més respectuosa amb el medi ambient. Totes aquestes iniciatives són, a parer meu, el que converteix Andorra en un país singular.

La nostra extensió de 468 quilòmetres quadrats ens permet gestionar aquest territori de manera òptima. A Andorra Turisme, estem duent a terme projectes en col·laboració amb National Geographic des de fa tres anys. Aquesta col·laboració destaca la natura, la fauna i la flora del nostre país, demostrant que no som només un destí comercial, sinó que oferim molt més. A més, disposem d’aigües termals, que complementen la nostra oferta. Cada cop som més coneguts a l’exterior, tot i ser un país de 87.000 habitants que rep 9,6 milions de turistes. La proporció de turistes per habitant és una de les més altes del món, gràcies a l’esforç que es fa aquí a Andorra.

Andorra és coneguda principalment com un destí de turisme d’esquí. No obstant això, observem una disminució significativa de la neu. La producció de neu artificial és costosa. Com pot Andorra adaptar-se a aquesta situació des del punt de vista turístic?

Aquí es poden trobar diversos elements. Un dels aspectes a considerar és que, tot i que el canvi climàtic és innegable, la majoria de les nostres estacions d’esquí es troben a més de 2.000 metres d’altitud. Això significa que hi ha moltes altres estacions més properes que experimentaran abans els efectes del canvi climàtic.

Malgrat tot, les estacions d’esquí estan molt ben preparades per generar neu artificial, i l’any passat, que va ser un any amb poca neu natural, vam aconseguir mantenir la temporada. En canvi, aquest any està resultant ser una temporada favorable.

A més, quan parlem d’estacions d’esquí, comencem a considerar-les com a estacions de muntanya, ja que ofereixen activitats durant tot l’any. Així, tenim estacions d’hivern per esquiar, i a l’estiu, es poden gaudir d’activitats com el ciclisme de muntanya. Hi ha moltes opcions complementàries, com Naturland, que a l’estiu ofereix diverses activitats, així com camps de golf i rutes en bicicleta. Estem buscant aquesta diferenciació en l’oferta.

Cal tenir en compte que els mesos més rellevants per a Andorra en termes d’arribada de turistes són gener, febrer, març i agost.

La nostra tasca consisteix a desestacionalitzar el turisme, amb l’objectiu de distribuir els visitants al llarg de l’any mitjançant una gran varietat d’activitats. En aquest sentit, podríem afirmar que la nostra activitat principal a Andorra Turisme és organitzar una àmplia gamma d’esdeveniments i activitats durant tot l’any, per tal d’atreure el públic que desitgem que ens visiti.

Des de l’inici de l’Andorra Shopping Festival, que va començar el 2012 i s’estendrà fins al 2024, hem aconseguit augmentar el nombre de turistes durant les temporades baixes en més de 200.000 persones, passant de 700.000 a més de 900.000 visitants. A més, hem organitzat esdeveniments com Andorra Taste, que ofereix mostres gastronòmiques tant per a professionals com per a particulars. Així, hem buscat maneres de desestacionalitzar el turisme.

The FIS Freeride World Championships ha anunciat oficialment Andorra per a la seva prova de 2026. Com aquests esdeveniments influeixen en les xifres de turistes?

Certament, aquests esdeveniments representen nínxols de mercat molt específics, i en el cas del Freeride World Tour, s’ha anat organitzant durant molts anys. La seva consolidació en el calendari del Freeride World Tour és la raó per la qual ens van oferir acollir els mundials. Això ens proporciona una gran rellevància mediàtica, ja que no es tracta només dels dies en què arriben els corredors, sinó que també ajuda a posicionar la marca Andorra.

Organitzem una gran varietat d’activitats al llarg de l’any, com La Vuelta a España, Andorra Ultra Trail, les copes del món de BTT i d’esquí, amb l’objectiu d’oferir una proposta prou atractiva per a tots els públics.

A més, estem en negociacions amb el Tour de França per aconseguir que tornin tan aviat com sigui possible, però encara no disposem d’una data concreta.

Quines inversions s’han realitzat en infraestructures turístiques en els últims anys? En quines àrees específiques?

El Ministeri de Turisme d’Andorra, en realitat, no realitza inversions en el sentit estricte. En canvi, es poden mencionar algunes inversions d’àmbit nacional, com el Pont Tibetà, el Mirador del Roc del Quer o el Mirador Solar de Tristaina. Així doncs, al llarg dels darrers anys s’han desenvolupat diverses infraestructures turístiques, però l’objectiu principal d’Andorra Turisme és la promoció del país, sense necessitat de crear noves infraestructures.

Fa anys, Andorra Turisme ens va comentar que estaven a l’etapa final de la decisió sobre la construcció d’un pavelló multifuncional per a concerts i grans esdeveniments per unes 6.000 persones, i que probablement se situaria a Santa Coloma. Hi ha alguna actualització sobre aquest assumpte?

A Andorra Turisme, hi ha un desig de poder tenir un espai multifuncional en els pròxims anys, com és el cas del Cirque du Soleil.

En realitat, és un projecte que s’ha deixat una mica de costat; no diria que s’ha descartat, però sí que hi ha altres iniciatives que hem hagut de prioritzar en aquest moment.

Hi ha altres projectes que hem hagut de prioritzar en la destinació dels diners públics, com la problemàtica de l’habitatge. Per tant, el govern ha realitzat moltes inversions en aquest àmbit, i en total haurem invertit, uns 70-80 milions d’euros.

Però, cal destacar que el Cirque du Soleil ha evolucionat molt; abans les actuacions es feien al pàrquing, en un format a l’aire lliure. Ara, en canvi, s’ha transformat en un espai tancat molt adequat, amb totes les persones assegudes i amb entrades de pagament.

Quin és el pressupost del Govern per al desenvolupament del turisme?

A Andorra Turisme disposem d’un pressupost d’uns 21-22 milions d’euros, que ens permet realitzar patrocinis i altres inversions. Patrocinem esdeveniments culturals i, a més, destinem una part significativa a màrqueting i comunicació. Podríem dir que la distribució del pressupost és aproximadament un terç per a esdeveniments, un terç per a màrqueting i comunicació, i un terç per a tota l’operativa i altres despeses.

Quina és la contribució dels ingressos turístics a l’economia d’Andorra?

En definitiva, el turisme representa el 50% del producte interior brut d’Andorra. Comprenc que, sense el turisme, la nostra economia es veuria greument afectada.

Com pot influir l’Acord d’associació amb la Unió Europea en el mercat turístic d’Andorra?

Personalment, crec que no tindrà cap impacte negatiu, ja que no hi ha cap aspecte en l’Acord que pugui perjudicar el sector turístic. Considero que l’Acord d’associació representa un avanç per a nosaltres, pel fet que ens permetrà estar més integrats a Europa i evitar quedar aïllats dels altres estats europeus.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
Notícies relacionades
Altres protagonistes
President del Consell Superior de la Justícia
President del Consell Superior de la Justícia
Pilot amb llicència andorrana
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu