Search
Close this search box.
Irina Rybalchenko

Joan Rovira

Director de LOOPA

«El nostre objectiu és acostar la tecnologia als joves»

Avui, 5 de febrer, el Centre de Congressos d’Andorra la Vella serà l’escenari de la onzena edició de la First LEGO League Andorra Telecom, que comptarà amb la participació de set equips d’escoles andorranes. Aquesta competició presenta reptes continus adaptats a les diferents edats, i proporciona una educació sostenible i significativa en l’àmbit de les STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques), amb l’objectiu d’inspirar i empoderar infants i joves. Parlem amb Joan Rovira, director de Loopa, l’empresa que treballa amb robòtica com base educativa i amb diferents  àmbits tecnològics com la programació, l’electricitat, la mecànica i les energies.

Expliqui'ns aquest esdeveniment. Quina importància té per a la formació dels joves?

Sis centres educatius (els col•legis Sagrada Família, Sant Ermengol, Mare Janer, les escoles andorranes de secundària de Santa Coloma, d’Ordino d’Encamp) mostraran les competències que han adquirit en l'àmbit de la robòtica.
Es tracta d'un torneig organitzat per LEGO. En aquesta edició la competició internacional es desenvoluparà a 110 països i comptarà amb més de 679.000 participants. Aquest any, la temàtica general és medi ambient, centrant-se en la vida subaquàtica. Els equips han de construir un robot que els permeti afrontar una sèrie de reptes. Les missions simulen situacions sota l'aigua, com rescatar peixos atrapats entre algues, netejar el fons marí o crear un projecte de pesca més sostenible... Com més missions completin amb èxit, més punts obtindran.
Un altre repte consisteix en un projecte científic innovador. En aquest cas, els equips han de presentar davant d'un jurat un projecte original que ells mateixos han dissenyat, relacionat amb la temàtica subaquàtica. Els equips han de documentar-se en aquest context, ja que els jutges valoren molt la font d'informació que utilitzen (quantes empreses han contactat, si han parlat amb científics etc)…
Després hi ha un altre apartat que és el disseny del robot. I, finallement, hi hara un guanyador del premi "Valors" que fa referència al comportament de l'equip i la seva cordialitat.
El guanyador absolut d'Andorra tindrà l'oportunitat de participar en la competició a Espanya, i el vencedor d'aquesta final accedirà a la competició internacional (tindrà lloc a Houston).
El patrocinador oficial és Andorra Telecom. Andorra Telecom promou la formació de la robòtica i innovació entre els infants i adolescents a través de les competicions com la First Lego League, que aplega equips de diferents escoles, a través de la World Robotic Olympiad (WRO) i la VEX Robotics Competition, que reuneix clubs de robòtica. L'objectiu és incentivar les activitats relacionades amb l'educació STEAM, un model pedagògic que agrupa cinc àrees - ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques – per a la resolució de problemes tecnològics.
Aquesta competició serà l'onze que se celebra al país.

A la pàgina web de LOOPA citeu Confuci, el filòsof Chinès “M’ho van explicar i ho vaig oblidar; ho vaig veure i ho vaig entendre; ho vaig fer i ho vaig aprendre.” És el vostre eslògan?

Sóc enginyer de Barcelona i tinc dues filles. Amb el temps, vaig començar a considerar la possibilitat de crear un projecte de robòtica per a nens. Molts amics amb fills també es van mostrar interessats, i poc a poc vam aconseguir fer-ho realitat.
El nostre objectiu és acostar la tecnologia als joves. Som conscients que vivim en un món molt tecnificat, on interactuem constantment amb diversos dispositius, però sovint ho fem com a simples espectadors. Tots utilitzem el mòbil o l'ordinador, però poques vegades ens aturem a reflexionar sobre el seu funcionament real.
Aquí, oferim l'oportunitat de comprendre la tecnologia, d'explorar el seu interior i de descobrir com operen les màquines i el programari. En essència, ens dediquem a ensenyar a programar i a entendre el codi que permet que les màquines funcionin, que és el llenguatge de programació. A més, també promovem una vessant més creativa, treballant amb components desmuntats per construir màquines que realitzin tasques de manera ràpida i eficient.
Les activitats que oferim aquí també es realitzen a les escoles de primària com a extraescolars. D'aquesta manera, hem establert una xarxa d'alumnes força significativa.

Que estudian els vostres alumnes exactament?

Construir un robot implica una gran quantitat de treball, temps i compromís; no és una tasca senzilla. Per això, la part més gratificant de l'equip és participar en un torneig. Independentment dels resultats, ja siguin positius o negatius, és una experiència molt enriquidora, ja que és en aquests esdeveniments on realment s'aprèn. Com més tornejos es disputen i més alt és el nivell dels participants, més coneixements s'adquireixen.
Després del primer torneig, quan els participants tornen, és com si posessin a prova el robot en una situació real, i ràpidament poden identificar mancances, errors en les estratègies i observar altres robots que són més competitius. Això els permet adonar-se de quines estratègies i dissenys són més efectius, i així poden fer les modificacions necessàries per estar millor preparats per a la següent competició.
A Andorra, com que som un país petit, hem de desplaçar-nos a l'exterior si volem acumular més experiències. Per això, participem sovint en tornejos a Catalunya.

Actualment, els nens i joves dediquen més temps als dispositius electrònics i es comuniquen menys entre ells. La motivació és fonamental. Com podem fomentar aquesta motivació?

Avui dia, observem que els rendiments acadèmics estan disminuint, i això es deu a la falta de motivació dels nens.
Molts dels alumnes que hem tingut i que ara ja estan a batxillerat, efectivament, acaben triant estudis universitaris relacionats amb la tecnologia. No obstant això, també hi ha molts que no ho fan, ja que els interessa aquesta àrea com una forma d'adquirir habilitats que els seran útils en el futur, com el pensament crític i un enfocament més racional. Aquesta manera de treballar implica revisar constantment els processos i aplicar la lògica. En un torneig de robòtica, per exemple, el repte és el mateix per a tothom, però cada robot és diferent. Si analitzem la programació, veurem que cada persona té un enfocament únic i que un mateix problema pot tenir múltiples solucions.
Es tracta de revisar constantment aquesta forma de pensar crítica. Sempre és important avaluar el que estàs fent per aconseguir un millor resultat. Aquests són recursos útils per a qualsevol professió!
Per això, és fonamental per a nosaltres, els monitors i professors, saber que no hem de proporcionar la solució immediata, sinó que hem de presentar els reptes de manera gradual i que siguin objectius assolibles.
Això és similar a una feina. Quan pensem, com a adults, sabem que quan tenim il•lusió i motivació, som capaços d'avançar significativament tant en l'àmbit laboral com en el personal. El pitjor que es pot fer és contractar algú per a una feina si aquesta persona no està motivada.
Si entres en un nou lloc de treball i de sobte se't confia un projecte molt important, és probable que et sentis aclaparat. És important que tinguem reptes que puguem afrontar, ja que això ens donarà la sensació de progressar i créixer. Al final, aconseguiràs un resultat que al principi et semblava inabastable.

Què és el que més atrau als nens actualment? Quin tipus de robots els interessa més, o els agraden tots?

Els nens s'interessen principalment per tot tipus de robots, especialment aquells que poden participar en jocs. Per exemple, realitzem diversos reptes amb robots en el sumo clàssic, que consisteix en una competició on els robots intenten expulsar l'oponent. Els encanta aquesta activitat, ja que els motiva a millorar i a guanyar, la qual cosa fomenta el seu aprenentatge. Com he mencionat abans, quan un nen està motivat, la seva capacitat d'aprenentatge es multiplica.
A més, intentem treballar amb una gran varietat de materials. Amb els més petits, és important canviar de robot amb freqüència, ja que es poden avorrir més ràpidament. En canvi, amb els nens més grans, podem mantenir un mateix robot durant més temps, modificant les construccions i altres aspectes.

Una qüestió filosòfica: els nens i la intel•ligència artificial... és un problema?

És un tema molt interessant. D'una banda, podríem pensar que la intel•ligència artificial representa un repte per als nens en l'actualitat. Podríem argumentar que això pot perjudicar el seu aprenentatge. No obstant això, d'altra banda, és una realitat que no podem ignorar. Actualment, grans empreses estan introduint al mercat eines tecnològiques amb una capacitat extraordinària. I és evident que les empreses que decideixin no utilitzar aquests recursos quedaran enrere.
Per tant, ens trobem davant d'aquesta doble perspectiva. El que hem de fer és buscar un equilibri, cosa que no és fàcil, ja que la tecnologia avança molt més ràpidament que la capacitat de modificar les estructures educatives. Hem de trobar la manera d'aprendre a utilitzar aquestes eines de manera que siguin compatibles amb l'aprenentatge, tal com hem de fer compatible moltes altres coses.

Li sembla que cada any hi ha més estudiants apassionats per la robòtica?
.

Sí, efectivament, estem experimentant una bona tendència. A poc a poc, anem millorant; no és un creixement molt exponencial, però és notable, sobretot gràcies al boca-orella dels pares que porten els seus fills aquí i que estan contents. La veritat és que les activitats que oferim, si les analitzem des d'un punt de vista empresarial, són més que un simple negoci. Estem aquí perquè ens apassiona el que fem

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
Notícies relacionades
Altres protagonistes
Maquilladora professional i guanyadora del XIII Campionat de Bodypainting
Empresari i ‘exFerrariman’
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu