Search
Close this search box.
El Periòdic d'Andorra

DAVID ORRIT

PROFESSOR DE CATALÀ

El debat és un joc d’estratègia

El col·legi Sant Ermengol és el campió de la fase local de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Universitat d’Andorra (UdA). L’equip el formen els estudiants Pau Bascompte, Marc Camardons, Anna Carrasco i Elisa Soler, i el professor David Orrit, com a tutor i capità (a l’esquerra de la fotografia). El grup representarà l’UdA a la final absoluta de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, que tindrà lloc a la Universitat Pompeu Fabra del 27 al 29 d’abril. /  Per ESTHER JOVER MARTIN

–Com funciona la Lliga de Debat?
–És una lliga que organitza la Xarxa Vives als Països Catalans, i tenen lloc diferents fases territorials. És el tercer any que se celebra a Andorra, i vam ser vuit equips: dos del Lycée, dos de l’Andorrana, dos de l’Institut Espanyol i dos del Sant Ermengol.

–Contra qui van competir a la final?
–Contra un equip de l’Escola Andorrana, capitanejat per la Júlia Soler.
–Com es formen els equips?
–Són estudiants de primer de Batxillerat que els agrada parlar en públic i debatre, i s’apunten. És voluntari, i ho preparem fora de les hores de classe. Els capitans-tutors som professors de llengua catalana.

–Quin va ser el tema del debat?
–Els animals tenen drets?. Ho sabien des del setembre per poder preparar el tema, amb els arguments a favor i en contra, perquè no saps quina postura et tocarà defensar. A l’eliminatòria hi ha quarts de final, semifinal i final. El meu equip, els Loris –el nom d’un animal en perill d’extinció–, va haver de posicionar-se, per fases, a favor, en contra i a favor.

–Com es defensa una opinió que potser no és la teva?
–Has d’haver buscat molta informació, perquè l’altre equip et pot rebatre qualsevol argument i has d’estar preparat. És un joc d’estratègia, i has de pensar els contraarguments a tot el que et poden plantejar. Un membre del meu equip va descol·locar un contrincant quan li va ensenyar un acord de la Unesco sobre els drets dels animals, i l’altre no va saber què dir. Per preparar-se, els Loris, fins i tot, van fer una videoconferència amb una membre del Pacma (Partit Animalista contra el Maltractament Animal) de Madrid.

–Què n’aprenen de l’experiència?
–A parlar d’un tema gens quotidià i en un entorn de pressió, perquè tenen els minuts per exposar la tesi i intervenir cronometrats, però l’altre equip els pot interrompre i preguntar durant la seva argumentació. I els va agradar molt! Els participants tenien molt esperit crític.

–Els joves d’avui en dia estan avesats a criticar i debatre?
–A criticar sí, però a argumentar-ho d’una forma lògica, no. I als estudiants els va encantar! Tot i que el dia abans estaven espantats. Ara ho tornen a estar perquè ens n’anem a la fase final.

Comparteix
Notícies relacionades
Altres protagonistes
Cònsol major d’Escaldes-Engordany
Cònsol major de Sant Julià de Lòria
Conseller de la minoria de Sant Julià de Lòria
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu