Proposen la formació 100% en línia i estudiar sense horaris fixos; és a dir, tot depèn de la responsabilitat dels alumnes. Per a vostè, aquesta fórmula funciona millor per als alumnes?
És una fórmula que funciona millor per aquells que volen compaginar els estudis amb la feina i la família. El 89% dels estudiants de la UOC estudien i treballen. També és una fórmula molt valorada per les persones amb discapacitat: som la segona universitat en nombre d’estudiants amb discapacitat d’Espanya.
Hi ha persones que, per altres motius, valoren poder estudiar al seu ritme, en el moment i l’hora que prefereixen. Fent-ho així, adquireixen competències digitals i d’organització del temps que són molt valorades per les empreses que contracten els titulats de la UOC. És cert que els estudiants han de ser responsables, però no estan sols. A la UOC els acompanyem durant tot el procés.
Tot i que és cert que els aspectes més vinculats a la memorització han perdut pes en el perfil del nou estudiantat, aquest canvi es veu compensat per altres habilitats, com ara les competències digitals i comunicatives, que són superiors a les dels estudiants que accedien a la universitat fa unes dècades.
Actualment comptem amb 90.000 estudiants.
Pràcticament la meitat estan matriculats en estudis de grau; es tracta, en molts casos, de persones que aposten per la formació al llarg de la vida i que decideixen iniciar un grau, el qual poden completar en terminis diversos, sovint en sis o vuit anys.
Més enllà del model en línia, quins aspectes diferencials ofereix la seva universitat que la fan destacar dins el sistema universitari d'Espanya?
Primer de tot, som una universitat amb una qualitat reconeguda per totes les agències oficials. En aquest sentit, per exemple, no només fem docència, sinó que també tenim un fort enfocament en la recerca, com qualsevol universitat presencial de referència.
També promovem la formació al llarg de la vida. Som una institució pionera a oferir una experiència educativa personalitzada, flexible i plenament connectada amb les necessitats del món laboral.
La UOC, a més, proporciona un marc d'acompanyament, orientació i recursos perquè cada estudiant pugui dissenyar el seu propi itinerari d'acord amb el seu propòsit i la seva projecció professional.
Els nostres estudiants compten amb tutors que els acompanyen i els donen suport al llarg de tota la seva trajectòria acadèmica. Pel que fa als estudis d’FP, també compten amb un tutor de formació en centres de treball (FCT), que els guia quan han de fer pràctiques en empreses o institucions. A més, la UOC acompanya l’estudiant fins i tot després del seu pas per la universitat.
Quins són els programes d’estudis de la seva universitat i en quines branques acadèmiques s'especialitzen?
A la UOC oferim programes en una gran diversitat d’àmbits de coneixement. Les nostres facultats, que nosaltres anomenem Estudis, estan dedicades a la Psicologia i les Ciències de l’Educació, l’Economia i l’Empresa, les Arts i les Humanitats, la Informàtica i Multimèdia, el Dret i la Ciència Política, la Comunicació i les Ciències de la Salut.
Avui dia, l’Estudi amb més nombre d’estudiants és el de Psicologia i Ciències de l’Educació, seguit dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, així com dels d’Economia i Empresa.
El català és la llengua principal, però també s’imparteixen programes en castellà o en anglès?
Efectivament, tota la nostra oferta formativa està disponible en català, i una part significativa també en castellà.
Pel que fa a l’anglès, actualment, gràcies a l’aliança europea que mantenim amb altres universitats en línia d’Europa, hem començat a oferir titulacions en anglès. Inicialment, oferim un grau de tres anys en desenvolupament de software i preveiem una ampliació progressiva de l’oferta formativa en aquesta llengua.
Amb relació als estudiants estrangers, quina és la seva procedència?
La UOC té estudiants de 132 països. La majoria resideixen a Espanya, però el segon país amb més estudiants residents és Andorra. Al curs 2023-24, teníem 671 estudiants de titulacions oficials residents a Andorra. Aquesta xifra ha crescut en els darrers anys, passant de 337 estudiants al curs 2021-22 fins a 671 només dos cursos més tard. Els següents països amb més estudiants residents són Alemanya, Colòmbia, l’Equador i el Regne Unit.
La universitat té alguns projectes amb Andorra?
La UOC manté vincles amb Andorra des de fa molts anys. Fa dos mesos, la UOC i la Universitat d’Andorra (UdA) van ampliar el seu acord de col·laboració, consolidant un conjunt d’acords que es remunten a gairebé 30 anys enrere. Les novetats d’aquest últim acord inclouen l’oferta conjunta de dos nous programes de primer cicle universitari, el Bachelor en Ciència Política i el Bachelor en Relacions Internacionals, que permeten als estudiants obtenir simultàniament els títols de la UdA i de la UOC.
A més, el conveni facilita estades d’investigació per a doctorands i personal investigador d’ambdues institucions, així com la codirecció de tesis doctorals. Aquesta col·laboració també promou la transferència de coneixement i l’emprenedoria del personal investigador.
I, finalment, la UOC disposa d’un Punt UOC a Andorra, que serveix com a punt de contacte i suport per a estudiants i personal.
Pel que fa als programes Erasmus, de quins països són els estudiants que rep la seva universitat?
En el cas de la UOC, la situació és força particular, ja que és una universitat en línia. Els estudiants poden seguir els seus estudis des de qualsevol país sense necessitat de participar en un programa Erasmus presencial. Per aquest motiu, l’any 2023 només vam acollir 5 estudiants Erasmus, mentre que 28 estudiants de la UOC van participar en mobilitats Erasmus a l’estranger.
Hi ha programes de suport econòmic per als estudiants? Si un estudiant no té prou recursos econòmics, pot accedir als estudis superiors a Catalunya?
La UOC és una universitat de servei públic, i el preu del crèdit el determina la Generalitat de Catalunya. Això fa que els estudis siguin més assequibles que a la majoria d’universitats privades en línia.
La UOC té la voluntat de facilitar l’accés a la universitat al màxim nombre de persones; per això, ofereix descomptes per matrícula anticipada, possibilitat de pagament fraccionat en quotes i descomptes específics per a estudiants amb discapacitat, famílies nombroses, víctimes de violència masclista, estudiants amb matrícula d’honor, persones residents en zones rurals i persones refugiades. A més, hi ha facilitats per a col·lectius com els alumni, empreses i entitats col·laboradores.
La Generalitat de Catalunya impulsa les beques Equitat, que tenen com a objectiu reduir el cost de la matrícula universitària per a estudiants amb rendes familiars baixes. Aquestes beques estan destinades a persones matriculades en estudis oficials de grau o màster habilitant en universitats públiques de Catalunya o en centres adscrits.
El suport consisteix en una reducció del preu de la matrícula, amb un percentatge que pot arribar fins a l’80%, a més d’altres tipus de beques i ajuts complementaris.
Focalitzen en temes relacionats amb la innovació docent?
D'una banda, el model educatiu de la UOC es basa en la recerca que fem sobre e-learning i crea, evoluciona i defineix noves maneres d’aprendre. Comptem amb diverses eines per fer-ho possible, i la més destacada és l’existència d’un centre específic, l’elearning Innovation Center.
D’altra banda, tenim molt en compte el potencial de la tecnologia. Actualment, la UOC està integrant la intel·ligència artificial com a palanca clau per transformar el seu model educatiu, posant el focus en millorar l’experiència d’ensenyament i aprenentatge de manera personalitzada, eficient i ètica. La IA s’integra en totes les fases del procés docent, des del disseny de les assignatures fins a l’avaluació i l’acompanyament a l’estudiants.
Us dono alguns exemples: assistents virtuals en assignatures i serveis, com el chatbot a l’aula i el chatbot a la biblioteca, que responen dubtes freqüents de l’estudiantat en temps real, disponibles 24/7 i com a complement al professorat.
Un altre exemple: anàlisi predictiva del rendiment, amb identificació precoç de dificultats acadèmiques i suport personalitzat. També podem parlar del suport a la recerca, aplicant IA a la cerca de referències, redacció d’articles, anàlisi de dades i preparació de projectes.
I, finalment, mencionem l'automatització de convalidacions acadèmiques, mitjançant avaluació semiautomàtica dels estudis previs, que agilitza un procés complex, especialment en contextos internacionals.
Tenen algun conveni amb empreses o un sistema de suport per a la recerca laboral?
La UOC disposa d’un servei de carrera professional que acompanya l’estudiantat. A més de la borsa de treball i de la promoció de pràctiques en empreses, organitza la Fira Virtual d’Ocupació, que en l’última edició va comptar amb 4.000 inscripcions, 175 empreses i més de 900 ofertes.
També, l’estudiantat té accés a eines pioneres com el GPS Professional, una plataforma que permet identificar competències, habilitats i coneixements personals i professionals; compara el perfil de l’usuari amb les demandes del mercat laboral en diferents sectors; i ajuda a prendre decisions fonamentades sobre la carrera professional. Aquesta eina ofereix dades actualitzades sobre els anys d’experiència requerits, el nombre d’ofertes d’ocupació per zona, els rangs salarials i les competències necessàries, tant transversals com específiques.
La UOC, juntament amb PIMEC, ha creat el Baròmetre de Competències i Ocupacions de Catalunya, que identifica les competències i els llocs de treball més demandats.
Amb relació als processos de recerca de feina, ens podria dir quin és el percentatge d’estudiants que troben feina un cop acabats els seus estudis?
La inserció laboral dels estudiants de grau és del 92%, i en el cas dels estudiants de màster, del 94%. Cal tenir en compte que, a la UOC, els estudiants sovint tenen més edat i més experiència laboral que els d’universitats presencials, fet que influeix en les dades d’inserció. Segons una enquesta de l’AQU de 2023, a la UOC, 8 de cada 10 persones graduades i ocupades desenvolupen funcions específiques de la titulació o funcions universitàries a la feina.
El percentatge de persones que han accedit a la seva feina actual després de graduar-se ha augmentat, passant del 32,8% el 2011 al 51,3% el 2023. A més, els graduats de la UOC guanyen, de mitjana, 400 € més que els de les universitats presencials, ja que tenen més experiència, edat i antiguitat.
Sabem, per les enquestes que es fan a Catalunya, que els nivells d’ocupació dels estudiants de grau són millors que els dels estudiants de formació professional, que els dels estudiants de màster són millors que els dels de grau, i que els dels estudiants de doctorat són millors que els dels de màster. Per tant, es confirma, tot i que l’ascensor social estigui una mica tocat, que com més alt és el nivell formatiu, millor és la perspectiva salarial.