Irina Rybalchenko

Àlex Bercianos

Director del Circuit d’Andorra - Pas de la Casa

"Les Andbank GSeries combinen professionals i amateurs per impulsar la projecció internacional del campionat"

El compte enrere per a l’inici de la cursa Andbank GSeries 2025-2026 entra ja en la recta final. Dies abans de l’inici, el director del Circuit Andorra – Pas de la Casa, Àlex Bercianos, ens dona a conèixer tots els detalls del certamen hivernal per excel·lència, que començarà el 21 de desembre al traçat permanent més alt d’Europa, situat a uns 2.400 metres d’altitud. Entre les principals novetats destaca la creació de la categoria Rally3, amb vehicles de Renault i Ford, clau dins de la piràmide de la FIA i presents al JWRC (Junior World Rally Championship).

La gran novetat d’aquest any és la incorporació de la categoria Rally3, als primers 4x4 de l’escala FIA. Per què heu fet aquesta aposta i què aporta al campionat?

És una aposta molt vinculada, o millor dit, molt dirigida a tot aquell públic que és pilot i que vol fer carrera dins del motorsport. El que volíem era que tots joves de 16 a 20 anys amb projecció internacional, o que volen començar un projecte internacional la temporada vinent, tinguessin la possibilitat, la capacitat i l’opció d’entrenar sobre gel al circuit d’Andorra aquest pròxim hivern.
Les disciplines presents aquest any són: Giand, Side by Side, KartCross i Rally3.

Qui pot participar en les GSeries? És un campionat pensat només per professionals o també per pilots amateurs?

Principalment, en l’àmbit administratiu, és obligatori tenir una llicència nacional emesa per la federació del país on has nascut o on resideixes. Aquesta llicència és el permís, la targeta o la carta d’entrada per poder optar a participar en un campionat homologat per la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA).

Aquesta llicència no té un cost fix. Cada federació estableix els seus preus, ja que estan vinculats a una assegurança. En cas que et facis mal practicant l’esport, l’assegurança cobriria part o fins i tot totes les despeses mèdiques. El cost pot variar més o menys entre 150 i 1.500 euros l’any, depenent de si és una llicència nacional o internacional i del país on s’emet.

En què consisteix exactament la idea de “pretemporada real” per als pilots que busquen saltar a l’Europeu o al Mundial?

El motorsport és un esport exactament igual que el futbol o el tenis: si no el practiques i no entrenes, les teves prestacions no són tan bones. Fa uns anys, la gent només corria i competia en motorsport, però ara cada cop més es planifiquen pretemporades i entrenaments previs a l’inici de la temporada de carreres.

Per això, el que volíem des del circuit era aprofitar aquesta tendència i que els pilots vinguessin a fer pretemporada, a entrenar abans de començar els campionats nacionals o internacionals, normalment durant el període de febrer-març fins a octubre-novembre.

Com es prepara un circuit de gel per garantir condicions òptimes de neu? Quantes persones hi treballen?

Bé, la part de creació de la pista la fan tres persones que treballen a la nit, en un format una mica similar al d’una estació d’esquí: quan l’estació tanca i la gent deixa d’esquiar, entren les màquines de pista a fer la seva feina. A més, hi ha quatre persones que s’encarreguen de la part logística, dels reglaments, de l’assessorament als pilots i de la venda dels pneumàtics, que són especials per a aquest campionat. Diria que, en total, això suma unes 15 persones més.
Crear una pista de gel requereix molts recursos humans i tècnics.

El circuit serveix per organitzar competicions, però els altres dies està obert al públic en general?

Sí, el circuit té principalment 3 línies d’actuació. La primera, que és la que estem tractant avui, són les competicions, és a dir, les 4 carreres que organitzem.
La segona línia són els esdeveniments de marca: treballem amb Volkswagen, Porsche, Cupra o Continental, marques que organitzen esdeveniments al nostre circuit.
I la tercera línia és l’escola de conducció. Tenim escola pròpia amb instructors i vehicles, i oferim activitats tant a particulars com a empreses que volen aprendre a conduir des del vessant de seguretat viària o viure una experiència esportiva.

Qui pot participar en les GSeries? És un campionat pensat només per professionals o també per pilots amateurs?

Pels dos tipus de pilots, tant professionals com amateurs. Tenim la sort que cada any ens visiten diferents professionals. Han vingut pilots de la talla de Carlos Sainz, Marc Márquez, Jorge Lorenzo, Nani Roma… També rebem moltes persones conegudes, tant dins del món del motor com fora d’ell, a més de tota el planter de pilots andorrans, com Albert Llovera, Gerard de la Casa, Àlex Español, Marc Solsona i Erik Faura …
Solem tenir una mitjana d’entre 60 i 64 pilots per cada ‘meeting’, cosa que molts campionats nacionals ni tan sols aconsegueixen amb una sola cursa! Realment estem molt contents amb el funcionament i amb els retorns que rebem dels pilots respecte al nombre d’inscrits per cursa.

Com es relaciona el Circuit Andorra amb altres circuits de l’entorn, especialment els d’Espanya i França? Hi ha col·laboracions, intercanvis o projectes conjunts?

Ens coneixem amb directors d’altres instal·lacions, però no tenim una cooperació directa. La geografia ens marca una barrera important a escala de distància. Nosaltres som un circuit molt actiu, treballem en tres formats durant tot l’any, al contrari d’altres circuits que no sempre estan oberts. Per això és difícil establir projectes conjunts amb ells.

L’accés per als espectadors és gratuït?

Sí, l’entrada a la zona de serveis és gratuïta per al públic. Tot i això, aquest any posarem en funcionament una sala VIP, que sí que serà de pagament. Actualment encara estem treballant en les tarifes.

Quines són les dates dels campionats?

Les curses de l’Andbank GSeries 2026 tindran lloc els dissabtes 20 de desembre de 2025, 10, 17 i 31 de gener de 2026, amb una data de reserva el 7 de febrer de 2026. Les categories participants són Side by Side, Giand, Kartcross i Rally 3, en diferents combinacions segons la cursa.

Quin és el pressupost aproximat per un equip o un pilot que participa?

Depèn de la categoria. Al final, els cotxes de la categoria Giand són de lloguer, i el cost de participar en les quatre carreres és d’uns 10.000 euros.
Les altres categories no estan tan professionalitzades, per dir-ho així. La gent hi pot anar amb el seu propi vehicle; l’únic que cal és comprar els pneumàtics i pagar les inscripcions. El cost varia una mica, se situa entre 3.000 i 5.000 euros. I sí, pels guanyadors, hi ha trofeus.

Aquest any Andbank torna a ser el patrocinador principal de les GSeries. Com valoreu aquest suport continuat i què representa per al campionat tenir un soci tan consolidat?

Vam dissenyar una proposta que no es basa únicament en la imatge, sinó en oferir una experiència perquè els clients poguessin viure, durant dos dels quatre meetings, una experiència molt exclusiva dins del mateix circuit i durant l’esdeveniment.
Aquesta experiència inclou un espai dins de les sales VIP exclusives per a ells, amb acreditacions personals. A més, un grup de persones fa una volta per les instal·lacions amb un expert del campionat: parlen amb pilots, veuen quin tipus de pneumàtics utilitzen els cotxes, poden observar un box amb els mecànics treballant en directe, i fins i tot accedeixen a direcció de carrera. Allà entenen com funciona el sistema de cronometratge, com es cronometren les carreres i poden veure el video wall, on tenim totes les pantalles que mostren cada corba del circuit per analitzar accidents o batalles durant la cursa.
Per acabar, els fem fer una volta de copilots amb algun dels pilots que competeixen aquell mateix dia, just abans de les curses. Així poden tenir una idea molt aproximada i alhora exclusiva de què és una cursa de les Andbank GSeries i gairebé viure-ho des de dins amb un pilot professional.

Quins objectius de creixement us marqueu per als pròxims anys i quins són els vostres plans de desenvolupament?

Principalment, dins de les Andbank GSeries, el nostre límit de participants el marca l’espai que tenim als ‘boxes’. No volem que hi hagi pilots que no estiguin dins d’un box a causa de les condicions climàtiques, que poden ser força extremes. Per això, el nostre límit és de 64 pilots per cursa, i ens mantenim en aquesta xifra.
Crec que el més important de cara als pròxims anys és saber comunicar molt bé el campionat perquè arribi a la gent que no pot estar físicament al circuit. Aquest any ja ho estem fent, sobretot a través de les xarxes socials i dels directes.
A més, cal consolidar els canvis que hem introduït amb les noves categories, perquè ens sigui cada cop més fàcil obrir i tancar inscripcions ràpidament, i que els pilots que ens coneixen puguin venir des de més lluny. D’aquesta manera, podrem continuar internacionalitzant no només el projecte del circuit, sinó també el país, gràcies a aquesta modalitat esportiva tan particular.

Crec que el més important de cara als pròxims anys és saber comunicar molt bé el campionat perquè arribi a la gent que no pot estar físicament al circuit. Aquest any ja ho estem fent, sobretot a través de les xarxes socials i dels directes.

A més, cal consolidar els canvis que hem introduït amb les noves categories, perquè ens sigui cada cop més fàcil obrir i tancar inscripcions ràpidament, i que els pilots que ens coneixen puguin venir des de més lluny. D’aquesta manera, podrem seguir internacionalitzant no només el projecte del circuit, sinó també el país, gràcies a aquesta modalitat esportiva tan particular.

Què pot esperar l’aficionat que vingui a veure les GSeries aquesta temporada?

Bé, m’atreviria a dir que és un campionat molt atípic i segur que s’ho passarà molt bé.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
Notícies relacionades
Altres protagonistes
Organitzadora del Gran Ioga de Nadal
Guanyador del Premi Fiter i Rossell 2025
Músic
Publicitat
Publicitat
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu