Mentre estudiava Educació Infantil, Alba Solana va fer un grau superior en interpretació de la llengua de signes, un món que sempre li havia cridat l’atenció i que li va permetre descobrir que cada llengua parlada té la seva pròpia llengua de signes, fins i tot amb varietats dialectals. Després de 12 anys centrats en la docència, durant la pandèmia es va formar com a assessora de signes per a nadons i va crear Signand (@signandnadons), un projecte que permet als pares millorar la comunicació amb els seus bebès a través dels signes relacionats amb les paraules quan encara no poden parlar.
–Quina llengua de signes domina?
–Vaig estudiar les llengües de signes catalana y espanyola per poder ser intèrpret de persones sordes, una llengua que a Catalunya no va ser reconeguda com a oficial fins al 2010. A nivell global, hi ha una llengua de signes internacional creada perquè les persones sordes de diferents països es puguin comunicar.
–Però per comunicar-se amb nadons calen uns altres signes, oi?
–Sí, perquè la llengua de signes té la seva pròpia estructura i els signes per nadons són una adaptació per facilitar-los l’aprenentatge.
–Amb qui es va formar?
–Amb la Sonia Ferraro, educadora infantil, logopeda i formadora de Baby signs. Em vaig sentir tan motivada que vaig pensar en portar aquest assessorament a Andorra. I certament ha tingut molt bona rebuda i de seguida em van demanar si feia tallers, que és el que ara començaré a fer. De moment els impartiré a través de Criand, un espai on un equip multidisciplinar format per una llevadora, una pediatra i una fisioterapeuta que ajuden els pares a gaudir de la criança dels seus petits.
–I sobre què seran els tallers?
–El dissabte 22 de gener faré el primer. Serà un taller online introductori sobre el signes, per això l’he titulat «Signem: llengua de signes amb nadons», però ja tinc pensats uns altres per fer més endavant: «Signem aliments», «Signem rutines i hàbits» i «Signem contes i cançons».
–Quins són els principals beneficis d’ensenyar els signes als nadons?
–En el cas dels pares, els ajuda a acabar amb la frustració de no entendre el que li passà al seu bebè, si tenen set, son, gana o si volen aigua, per exemple. I en el cas dels nadons, els estimula l’aprenentatge del llenguatge oral, i també redueix les rebequeries. En general, enforteix el vincle afectiu entre ells.
–Quan es poden començar a ensenyar?
–En qualsevol moment, tot i que s’aconsella a partir dels 6 mesos, ja que és quan els bebèscomencen a desenvolupar la psicomotricitat fina, es mantenen asseguts i li pots ensenyar-li els signes amb les seves mans. La llengua dels signes ha de ser com un joc per a ells.
–Quines són les seves perspectives de futur?
–De moment assessoro en funció de l’interès del pares, però en el futur m’agradaria poder fer-ho a les escoles bressol.