El ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, ha fet una valoració positiva del Shop in Andorra Festival, remarcant que tant l’afluència de visitants com la percepció del públic han estat molt favorables. Segons ha detallat, l’ocupació hotelera d’aquest novembre “ha estat gairebé un 2% superior al mateix període del 2024 i un 4,4% més alta que el 2023”. Torres ha remarcat que “la satisfacció d’aquest mes de novembre ha estat molt bona” i que, des que el festival va començar el 2013, “l’augment de visitants se situa per sobre del 64%”.
Tot i les bones xifres, el ministre ha reconegut que “és difícil quantificar exactament l’impacte econòmic que ha tingut per al país”. Ha explicat que la despesa per visitant “creix cada any en termes percentuals” i considera que aquest comportament evidencia que el Principat es percep “cada vegada com una destinació més atractiva”.
“L’ocupació hotelera d’aquest novembre ha estat gairebé un 2% superior al mateix període del 2024 i un 4,4% més alta que el 2023” – Jordi Torres
Arran de les veus del sector comercial que han demanat revisar el format del festival, Torres ha recordat que la proposta és flexible i evolutiva. “El Shop in Andorra és un esdeveniment dinàmic, organitzat íntegrament per Andorra Turisme amb el suport dels comuns, que faciliten els espais”, ha defensat. També ha destacat que, any rere any, el públic li atorga una nota d’“entre 8,5 sobre 10”, fet que considera un indicador clar del seu bon funcionament.
El ministre ha assegurat que estan oberts a fer modificacions si cal. “Sempre mantenim reunions prèvies i, si hi ha aspectes que es poden millorar, hi estem totalment disposats”, ha afirmat.
“No es tracta només de tenir molts visitants, sinó d’assegurar que passen temps i diners al país” – Jordi Torres
Una de les accions més comentades ha estat la desfilada de moda impulsada per la dissenyadora Esther Garcia, que segons Torres ha tingut un efecte molt positiu sobre les botigues que hi van participar. “S’ha demostrat que tenim una oferta comercial molt atractiva. Molta gent ha valorat positivament les col·leccions presentades i això s’ha traduït en vendes”, ha celebrat. Malgrat les queixes reiterades per part d’alguns establiments de l’eix central i de Meritxell, el ministre ha recordat que “en aquests indrets s’hi han fet activacions”, però que “és més complicat fer-hi arribar la gent”.
Torres ha defensat que l’elecció de les ubicacions respon a criteris pràctics: “Si ho haguéssim fet plenament a l’Avinguda Central, probablement no hi hauria cabut tota la gent”. Ha afegit que l’objectiu és “estirar el públic cap a la zona alta, cap a l’Església d’Escaldes-Engordany”, tot avançant que l’any vinent “si es manté un format similar, es provarà de fer-lo a Andorra la Vella”.

Un turisme ‘Premium’
El festival s’ha tancat amb el Fòrum d’Experts en Compres, una trobada que busca aportar una mirada internacional sobre el turisme prèmium i de luxe. Torres ha recordat que “l’any passat vam portar una figura destacada del sector espanyol”, i que enguany “hi hem sumat ponents de Londres, Nova York i Milà per parlar de retail i de com evolucionarà en un context de canvis constants”. Segons el ministre, aquesta aposta reforça la idea que “el comerç és clau per al país”.
La CEO i especialista en turisme regeneratiu, Dra. Aradhana Khowala, ha subratllat que destinacions com Andorra han de virar cap a un model centrat en el valor i no en la quantitat. Ha introduït el concepte de “hacking the premium” i ha reflexionat sobre els reptes que suposa per territoris que reben molta pressió turística. Ha recalcat que hi ha “un potencial enorme” en aquest enfocament i ha recordat que “Andorra, amb 80.000 habitants, rep prop de 10 milions de turistes”. Per aquest motiu, defensa que el repte ja no és atraure més gent, sinó aconseguir que “els visitants generin un impacte més rellevant”.
“No es tracta només de tenir molts visitants, sinó d’assegurar que passen temps i diners al país”, ha explicat. Segons Khowala, el temps de permanència és un indicador clau: “La predisposició a gastar està directament relacionada amb quant de temps passes en una botiga o en un espai comercial”.
Per potenciar-ho, aposta per eines com la neuroestètica i la neurociència, que permeten crear experiències multisensorials capaces d’atraure l’atenció, generar emoció i estimular estades més llargues. La seva intervenció ha conclòs amb un missatge clar: en un entorn que canvia ràpidament, “cal crear experiències de més qualitat i valor afegit”. Segons la doctora, aquesta és la clau perquè “la gent vulgui passar més temps aquí”, i perquè creixi realment “el potencial econòmic del destí”.





