En el marc de la sessió de Consell de Comú celebrada aquest dijous, Sant Julià de Lòria ha aprovat el pressupost per al 2025, que preveu un superàvit de prop de tres milions d’euros. Tot i això, no s’hi ha inclòs el crèdit extraordinari necessari per finançar les despeses pendents de la reforma dels auditoris del Centre Cultural Lauredià, una qüestió que la corporació espera poder abordar a la primavera. Segons les previsions, l’endeutament comunal arribarà al 64% a finals del mandat, l’any 2027, principalment per inversions com aquesta.
L’oposició s’ha abstingut en la votació, argumentant que es tracta d’un pressupost de “tràmit” i “gestió”, amb poca visió de futur per al creixement de la parròquia. El conseller Josep Majoral ha criticat que moltes de les partides principals són heretades d’exercicis anteriors i ha expressat la seva preocupació per la manca de projectes estratègics a mitjà termini. “Trobo a faltar partides que marquin una visió clara de com dinamitzem la parròquia”, ha justificat.
Davant d’aquesta postura, el cònsol Cerni Cairat ha defensat que el pressupost inclou projectes clau per al desenvolupament de Sant Julià de Lòria. Entre les inversions destacades, hi ha la transferència de capitals a la Fundació Laurus per començar a equipar els pisos destinats a la gent gran, així com la remodelació d’espais urbans com la plaça Canonge. A més, es preveu la construcció d’una nova deixalleria i un nou magatzem comunal, una actuació que permetrà optimitzar recursos, guanyar capacitat i reduir costos, ja que actualment alguns serveis estan dispersos en diversos edificis de lloguer.
Altres projectes inclosos en el pressupost són la remodelació del parc del Prat del Senzill, així com millores en les carreteres secundàries d’accés al quart d’Aubinyà i Juverri i en la calçada de Fontaneda. “Dir que aquest pressupost és només de tràmit em sembla agosarat i injustificat”, ha respost Cairat a Majoral.
Pel que fa a les xifres globals, el Comú preveu uns ingressos de 23,6 milions d’euros i unes despeses de 20,4 milions, consolidant així una gestió econòmica que permetrà afrontar les inversions previstes sense comprometre l’estabilitat financera de la parròquia.
La possibilitat de fer teletreball
Durant la sessió, també s’ha ratificat el reglament que permet efectuar teletreball a tots aquells empleats que treballen en el Comú, una normativa que fins ara no existia més enllà de la regulació excepcional aplicada durant la pandèmia de la Covid-19. Amb aquesta aprovació, els treballadors podran exercir les seves funcions a distància sempre que la seva professió ho permeti, tot i que l’oposició s’ha abstingut en aquest punt. “No estem en desacord, però no estem d’acord amb tots els punts, vam fer arribar unes esmenes que no s’han considerat”, ha explicat la consellera de l’oposició, Sandra De La Rosa.
En resposta, la consellera Teresa Areny ha indicat que algunes de les propostes opositores sí que s’han inclòs i ha assegurat que es farà un seguiment rigorós dels casos per garantir-ne el bon ús. Tanmateix, aquest control és precisament un dels aspectes més criticats per l’oposició. “Estem a favor sempre que sigui necessari, com cuidar un familiar malalt”, ha assenyalat Majoral, afegint que permetre el teletreball des de l’estranger li genera dubtes: “Fer teletreball fora del país em sorprèn, que puguem anar tot un any a la platja no deixa de sorprendre’m”.
En aquest sentit, ha recordat que grans multinacionals estan eliminant aquesta opció i ha remarcat que el reglament s’aplicarà amb un control estricte. “S’analitzarà cas per cas i hi ha d’haver una justificació de motius prou important per permetre el teletreball”, ha afirmat el cònsol, qui ha criticat que “l’oposició tendeix a maximitzar o fer demagògia amb alguns temes”, però ha assegurat que en cap cas serà un mecanisme per defugir les obligacions laborals, ja que hi haurà sistemes de supervisió adequats.