L’Orgue&nd reprèn aquesta nit a la Massana les seves propostes musicals a la Massana després que, el passat dijous, s’organitzés una jornada de portes obertes a l’església parroquial amb l’objectiu de donar a conèixer l’orgue a través dels colors musicals que se’n desprenen gràcies a les explicacions del director artístic d’aquesta cita internacional, Ignacio Ribas. La parròquia tornarà a ser aquesta nit escenari, però amb una proposta diferent: la combinació de l’orgue i l’oboè d’amor per interpretar els temes de Bach. El concert anirà a càrrec del grup Miscelánea XVIII-21, composat per Sàskia Roures i Fernando Gil.
El XVII Festival Internacional Orgue&nd proposa per aquesta vetllada, a l’església de la Massana, la fusió sonora de dos instruments, l’orgue i l’oboè d’amor, partint de la inspiració musical de Johann Sebastian Bach. El que es trobarà el públic assistent, tal com va avançar ahir l’organista Sàskia Roures, que juntament amb Francisco Gil formen el grup Miscelánea XVIII-21, «serà un programa íntegre de Bach basat en les transcripcions, ja que no hi ha repertori original per orgue i oboè d’amor ni de Bach, ni de pràcticament cap artista del barroc». Serà, per tant i tal com informa l’agència ANA, una proposta singular per redescobrir el genial músic en un entorn idíl·lic com és l’església massanenca, amb el so imponent de l’orgue de Joaquín Lois.
Les transcripcions, tècnica per «traslladar el llenguatge o missatge inicialment pensat per a un instrument o formació a un altre, però afegint petites diferències partint dels elements idiomàtics de l’instrument receptor» són «l’excusa meravellosa per elaborar un repertori de concerts per oboè i orgue» segons va assegurar Roures. Aquest darrer fent el paper d’orquestra.
Una de les obres que es podrà sentir avui està transcrita pel propi Bach, però també n’hi ha de Roures regint-se per les línies del músic i, per últim, per part d’un autor francès del segle XIX.
Multiinstrumentisme/ Miscelánea XVIII-21 fa cinc anys que va néixer i, de fet, «va ser el concepte de la transcripció el que ens va unir», ha explicat l’organista. El nom es deu a que són dos músics «multiinstrumentistes» i «perquè tenim molt interès en la música contemporània».
No obstant això, Roures va reconèixer que el que té més sortida en l’actualitat és la música antiga. «Dins del que ha afectat la crisi el món de la cultura, el sector de la música antiga és el que més moviment té pel que fa a festivals», va considerar, exposant que el fet de no necessitar una orquestra darrera en redueix els costos i això agrada els organitzadors.
Valoració del festival/ Roures, que ja va venir a una anterior edició del Festival Orgue&nd en el què, per contra, Francisco Gil s’estrena en aquesta 17a edició,va considerar que aquest esdeveniment «està molt ben considerat a tot el món organista» i que a Espanya, «és un dels festivals referents».
Col·aboració en un disc/ els integrants del grup van avançar ahir que, a banda de la seva actuació a Orgue&nd, festival patrocinat per la Fundació Crèdit Andorrà juntament amb l’arxipestrat d’Andorra, col·laboraran al país en un disc de música de cambra i d’orgue que està preparant Ignacio Ribas, director artístic del certamen. Gravaran una obra a l’església de Sant Esteve.
Properes cites/ La propera trobada organística tindrà lloc el proper dimecres,a les 21.30 hores, a l’església d’Andorra la Vella. Jan Vermeire i Alain Rudder tornaran a fusionar instruments. En aquesta ocasió, l’orgue amb la trompeta per a oferir el concert Cants antics, cants moderns, amb què faran reviure la música dels segles XVIII i XIX amb obres de Clarke, Bach, Haendel o Goemanne, per exemple.