La bruixa dolenta que invoca el sol (a ritme de metal)

  • Els valencians Morgana vs Morgana presenten al Cau el tercer disc, amb Nami com a teloners

A. L.
LA MASSANA

Periodic
El quintet Morgana vs Morgana es va fundar el 1992. Sol invicto és el tercer compacte. Foto: EL PERIÒDIC

Va ser Bette Davis qui al 1962, tot just acabat el rodatge de ¿Qué fue de Baby Jane?, va publicar a la revista Variety aquell genial anunci per paraules: «Mare de tres fills, divorciada i amb trenta anys d’experiència com a actriu busca feina estable a Hollywood». Els valencians Morgana vs Morgana, que actuen aquesta nit al cicle Rockòrdom del Cau, a Arinsal, no són precisament la protagonista d’Eva al desnudo ni guarden tres Oscar al sarró. Però fa dos decennis que suen la cansalada pels escenaris espanyols i també tiren d’humilitat a la targeta de presentació: «Som una banda de metal integrada per cinc músics que l’únic que pretenen és tocar, si fos possible a jornada completa». Sembla que han agafat el carril bo: els ha costat 20 anys i tres discos, però Sol invicto –títol de ressonàncies èpiques al més pur estil Gladiator— ha confirmat els bons auguris apuntats al compacte anterior, Nébula, i els ha catapultat fins a la primera fila del rock progressiu espanyol. És clar que això no és dir gaire, la veritat, perquè –tal com assumeix amb certa resignació Carlos Pagola, vocalista i líder del quintet– «a Espanya el rock està molt encasellat: o toques com Barón Rojo o com Def con Dos. El rock progressiu encara és un nadó que lluita per sobreviure i costa una enormitat fer-se un forat». És cert que n’hi ha que comencen a ense- nyar la poteta, com ara els madri- lenys Tao Te Kin, que s’han colat al cartell del Sonysphere. Però la resta està condemnada als llimbs de l’underground.

I entre la resta hi ha Morgana vs Morgana, que prenen el nom de la bruixa més dolenta que ha trepitjat mai la capa de la Terra –reina d’Avalon, germana d’Artús i enemiga íntima del mag Merlín– i que han consagrat a l’astre rei el seu tercer elapé: set temes cantats en castellà i cuinats amb una recepta que combina el metal més canyero i ortodox amb melodies més comercials: «La nostra no és una música de consum massiu, però tampoc cultivem el virtuosisme elitista i un pèl esnob que en ocasions ha llastat el rock progressiu. No tenim cap vocació minoritària. Al contrari: busquem la màxima difusió possible». Per això han penjat al web el disc, que es pot descarregar íntegrament (i gratuïtament): «Tenim la convicció que un músic s’ha de guanyar la vida suant a l’escenari, no pas amb els royalties i la venda de discos». Un idealisme que topa de morros amb la crua realitat: els cinc membres de Morgana vs Morgana es guanyen les garrofes amb feines que tenen poc a veure amb la música. En això són molt andorrans. Però perseveren.

aluengo@andorra.elperiodico.com

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
El més destacat
Entrevistes culturals
Directora executiva del World Press Photo
Director artístic del ClàssicAnd
Guanyadora del Premi de Memòria Històrica de l’Ull Nu

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu