De San Samuele a Bombers

  • Un centenar d’artistes participen en una Mostra d’art que recupera el pols després d’uns anys de dubtes

A. L.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El diluvi, de Josep Sansa; Porta cara, de Jordi Vila, i Sense títol, de William Danjon, tres de les peces destacades de la 22a edició de la Mostra, fins al 25 de novembre a la sala de Govern Foto: TONY LARA

Feia moltes llunes que la sala de Govern no feia tan bona fila. Sí, és veritat: el curs passat ja hi va haver Mostra d’art. Però mig d’amagat, amb la mala maror d’una legislatura agonitzant, i després d’un any d’impasse a causa, ja saben, de la mostra de la identitat, que va hipotecar la sala de Govern una eternitat. Si s’hi passen –i tenen temps: es va inagurar ahir i no es clausura fins al 25 de novembre– s’hi toparan un autèntic festival. Un centenar llarg d’obres de tots els gèneres i disciplines, amb una vintena de debutants i un reguitzell de veterans encapçalats pels nostres dos representants a la Biennal de Venècia, Francisco Sánchez i Helena Guàrdia, que el mateix exposen a San Samuele i alternen amb l’elit de l’art contemporani universal que s’avenen a penjar a Bombers al costat d’una colla d’artistes voluntariosos per a qui la Mostra constitueix la gran fita anual. Un acte d’extrema generositat que els fa mereixedors d’obrir l’itinerari: Sánchez compareix amb Boira i llum a Venècia, una tela de grans proporcions que explota el seu univers simbòlic habitual; atenció, però, a Guàrdia, que canvia radicalment de terç, deixa la fotografia i el gran format i proposa una sèrie de dibuixos a partir d’un tema tan domèstic i quotidià com ho és –ehem– l’Actimel. El postre lacti, sí.

Veterans i debutants/ Entre el batalló de consagrats no hi falten Faust Campamà, el nostre Villèlia, amb un Aparell volador que evoca l’esquelet d’un dinosaure plistocènic; Ángel Calvente (Vincle, la maqueta de l’escultura que ha plantat aquest estiu a Changchun); les Seqüències de Gemma Piera; els Mocadors de dol amb què Rosa Mujal deixa el món cel·lular i s’embarca en l’aventura del brodat; l’Autorretrat de Roger Mas, en el que constitueix probablement la instal·lació més impactant de la Mostra; Bla és paraula?, dibuix amb què Eve Ariza continua indagant en la (in)comunicació; o El finestral, muntatge de Jordi Pantebre que combina fotografia i reciclatge. Xavi Casals, caricaturista del PERIÒDIC, també hi aporta una personalíssima versió del còmic Fernandel. Parin atenció, però, a les imatges que encapçalen aquesta nota: per començar, El diluvi, de Josep Sansa, una tela monumental i a mig camí entre la fauna d’un Nazario i el Gericault de La Medusa, amb una irònica visió de l’homoerotisme i els últims gadgets tecnològics, autocensura inclosa. Torna a la Mostra el veterà William Danjon, un clàssic dels anys heroics, amb una tela que el situa per dret propi entre els nostres abstractes més interessants i conspicus. I Jordi Vila repeteix amb Porta cara, la porta davantera d’un 600 de primeríssima generació tunejada i convertida –ja ho veuen–en un deliri entre dalinià i flavià. Entre els debutants, no es perdin el fotògraf Nil Ubach (Opac) i Miquel Puigdemasa, rara avis que reclama des d’ara mateix un lloc propi entre el gremi. En fi, que n’hi ha per donar i per vendre. S’acostin a la sala de Govern. Passaran una tarda agradable. I faran més d’una descoberta. M’hi jugo un peix.

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Notícies relacionades
Comparteix
El més destacat
Publicitat
Entrevistes culturals
Líder de la banda espanyola, Los Rebeldes
Directora artística de l’espectacle ‘Il·lu’
Directora creativa del Cirque du Soleil
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu