La pandèmia de la Covid-19 suposarà inevitablement un impacte negatiu en l’economia mundial la quantificació està encara sotmesa a un elevat nivell d’incertesa. En aquestes circumstàncies, la prioritat consisteix a minimitzar l’impacte social i facilitar que l’activitat en el nostre planeta es recuperi tan aviat com la situació sanitària millori. L’objectiu és que aquests efectes negatius siguin transitoris i evitar, en última instància, que es produeixi un impacte més permanent o estructural a causa d’un cercle viciós de caigudes de demanda i producció com les de l’anterior crisi econòmica que es va iniciar el 2008 a gairebé tots els països del món, amb una sortida massiva de treballadors a l’atur i un ajust particularment agut per als treballadors amb contractes temporals, els petits empresaris i els autònoms.
En el marc internacional, a través del G-20, l’FMI, l’OCDE i altres organismes, la comunitat internacional està tractant de coordinar les seves actuacions, compartint les mesures adoptades i millors pràctiques i posant en marxa actuacions destinades a donar suport als esforços desplegats, plantejant plans d’acció conjunta. A escala europea, els estats membres han adoptat mesures fiscals de suport a l’economia de gairebé el 2% del PIB de la zona euro i posat en marxa esquemes de provisió de liquiditat en suport als treballadors i les empreses per valor de l 13% del PIB conjunt. El BCE per la seva banda ha adoptat mesures excepcionals de suport a l’economia europea, entre d’altres a través del seu Programa de Compres d’Emergència per la Pandèmia (PEPP) per valor de 750 mil milions d’euros, la Comissió Europea ha adoptat la decisió d’activar la clàusula d’escapament del Pacte d’Estabilitat i Creixement, i el Banc Europeu d’Inversions ha proposat accions addicionals de gran importància per a ampliar la provisió de garanties a les empreses europees.
D’acord amb el que assenyala la Comissió Europea en la seva Comunicació del 13 de març, la resposta a aquest desafiament conjunt ha de ser coordinada, amb el suport de les institucions i del pressupost comunitari a les mesures nacionals. La pandèmia de la Covid-19 té una dimensió paneuropea doncs la seva resolució té externalitats positives per a tots els Estats membres. En efecte, la contenció del brot i de les seves conseqüències econòmiques permet evitar la seva extensió als països veïns. L’impacte final que la crisi sanitària tingui per a l’economia europea dependrà de la coordinació de les autoritats nacionals i comunitàries. Aquestes últimes poden i han de donar suport als esforços individuals mitjançant la flexibilització de la seva normativa fiscal, la mutualització dels costos transitoris i la mobilització de recursos comunitaris.
En el context actual, els Estats europeus i en particular els que pertanyen a la Unió Europea, estan adoptant mesures urgents per pal·liar els efectes de la crisi amb un paquet econòmic i social de gran abast i magnitud, amb l’objectiu de contribuir a evitar un impacte econòmic prolongat més enllà de la crisi sanitària, donant prioritat a la protecció de les famílies, empresaris autònoms i empreses més directament afectades. Les mesures adoptades estan orientades a un triple objectiu. Primer, reforçar la protecció dels treballadors, les famílies i els col·lectius vulnerables; segon, donar suport a la continuïtat en l’activitat productiva i el manteniment de l’ocupació; i tercer, reforçar la lluita contra la malaltia.
En efecte, més enllà de les mesures específiques de suport als ciutadans i famílies afectades per la present situació excepcional, cal adoptar mesures que proporcionin la necessària flexibilitat per a l’ajust temporal de les empreses per afavorir el manteniment de l’ocupació i reforçar la protecció dels treballadors directament afectats. En les setmanes vinents moltes empreses europees s’enfrontaran a importants tensions de liquiditat derivades d’una caiguda de les seves vendes, procedents tant d’una menor demanda com de la interrupció de la producció, per exemple, per falta de subministraments o per rescissió de determinats contractes. Es fa per tant indispensable adoptar determinades mesures per reforçar la liquiditat del teixit productiu i evitar la sortida del mercat d’empreses solvents afectades negativament per aquesta situació transitòria i excepcional.
El Govern espanyol va aprovar dos reials decrets lleis: el Reial decret llei 8/2020, del 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l’impacte econòmic i social de la Covid-19 i el Reial decret llei 11/2020, del 31 de març, pel qual s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front a la Covid-19. El Reial decret llei 8/2020, del 17 de març, articula una sèrie de mesures de suport a treballadors, famílies i col·lectius vulnerables, que es veuen particularment afectats per les circumstàncies actuals i, per això, mereixen una atenció destacada en el citat real decret llei. Així, s’adopten mesures per garantir l’assistència a domicili de les persones dependents, per ampliar la protecció en l’àmbit energètic i de subministrament d’aigua, així com en la prestació dels serveis de telecomunicacions. També es reforça la protecció dels treballadors autònoms i es disposa una moratòria en el pagament de les quotes hipotecàries dels col·lectius especialment vulnerables.
A més, per tal d’executar les mesures de contenció previstes per la normativa aplicable, garantint al mateix temps la continuïtat de l’activitat empresarial i les relacions laborals, es prioritzaran els sistemes d’organització que permetin mantenir l’activitat per mecanismes alternatius, particularment per mitjà de la feina a distància, havent-hi facilitat les mesures oportunes per fer-ho possible. Per a això, es faciliten els tràmits previstos per la normativa aplicable i es posarà en marxa un programa de finançament del material corresponent mitjançant l’activació d’ajudes i crèdits per a pimes dins el programa «Accelera Pime» de l’empresa pública «RED.ES».
Una de les qüestions principals que aquest fenomen està posant de manifest és la necessitat d’assegurar que les empreses estan preparades per actuar en un entorn digital. Per això, és essencial fer un esforç decidit per la preparació i dotació de les pimes en el desenvolupament digital. Especialment rellevant en aquest context és la dotació de solucions de teletreball i la compra i leasing d’equipament i serveis per a la digitalització. Per a això es disposen diverses mesures de suport a les pimes des del Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital amb el «Programa Accelera Pime», amb l’objecte d’articular un conjunt d’iniciatives en col·laboració amb el sector privat de suport a les pimes en el curt i mitjà termini a través de l’Entitat Red.es.
Destaca la creació del portal «Accelera Pime», l’ampliació de la xarxa d’Oficines de Transformació Digital, la posada en marxa del programa «Accelera Pime-Talent» amb col·laboració de Cambra de Comerç i altres agents públics i privats, d’assessorar i formar a les pimes en aquestes matèries, així com la creació d’una línia d’ajudes a les pimes tecnològiques per recolzar els seus esforços d’R+d+I. Es preveu així mateix dotar les empreses d’un finançament de fins a 200 milions d’euros a través de l’Institut de Crèdit Oficial per atendre les necessitats financeres de les pimes en les seves activitats i inversions, per a la compra i leasing d’equipament i serveis per a la digitalització entre altres i, en particular, per a la dotació de solucions de treball no presencial. A veure si aquestes mesures poden pal·liar a mig termini els efectes de la crisi desencadenada per la Covid-19 en l’àmbit de les pimes.