La patronal reclama que el futur impost a les emissions de CO2 que pretén aplicar el Govern es faci de manera «gradual». Malgrat que la CEA encara no n’ha parlat oficialment entre els seus membres, el gerent de l’ens, Iago Andreu, admet que la nova taxa tant per a les empreses com per als vehicles serà inevitable, si bé demana que «no tingui una afectació excessiva al teixit productiu i econòmic». «Som conscients que s’han d’adoptar mesures i combatre les emissions però hem de tenir present quines afectacions tindran les mesures», afirma Iago Andreu, que alhora explica que des de la patronal estan a l’expectativa per veure «quins són els detalls» del nou text, que en un futur hauran de ser presentats per la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibiltiat, Sílvia Calvó.
En tot cas, el gerent de la CEA demana marge per tal que la patronal acabi de determinar de manera concreta el seu posicionament. «De moment no se n’ha parlat i fins que no sapiguem els detalls i els diferents sectors de la CEA ho avaluïn no ho sabrem», diu Andreu, en referència a l’impacte que això podria suposar per a les diferents societats del país i fins i tot d’un hipotètic sobrecost que al final podria acabar repercutint al client final.
Es preveu que el Govern entri a tràmit parlamentari abans de l’estiu la llei que fixi la taxa de CO2 per a tots els emissors d’hidrocarburs. Segons va avançar Sílvia Calvó en comissió la setmana passada, la quantitat econòmica de la taxa estarà relacionada amb el nivell d’emissions de cada categoria, tot i que es preveu que la recaptació també es destini al fons verd de la llei de Transició Energètica i Canvi Climàtic i als seus projectes. Fins ara, al Principat és vigent una taxa d’emissions només als vehicles. L’anunci es va fer després també de la decisió per implementar l’etiqueta d’eficiència energètica dels edificis, que ha despertat recels entre alguns propietaris.
Una reivindicació
Des de Fridays for Future, per la seva banda, celebren l’anunci fet per Sílvia Calvó la setmana passada, ja que era una de les demandes que el col·lectiu havia reivindicat. El portaveu del moviment ecologista al Principat, Mateu Bracque, reconeix que «serà una bona mesura» i que els impostos recaptats, «si s’apliquen correctament, aniran al fons verd que ajudarà a totes aquestes mesures que vagin en contra del canvi climàtic».
Alhora, Bracque alerta que cal explicar bé quina és la finalitat de la taxa ja que admet que «al final és una mesura que torna una mica a la butxaca» dels ciutadans. El representant de Fridays for Future també reclama que es proposin solucions i alternatives per no usar vehicles que requereixin d’hidrocarburs. Bracque també avisa el Govern i demana que els diners recaptats es destinin al fons verd i que en cap cas vagin a altres infraestructures «poc responsables com l’heliport, l’aerport o el telefèric». «Cal que els diners se’n vagin correctament al fons verd i ajudin a aturar el canvi climàtic», conclou Mateu Bracque.
La CEA, poc preocupada de moment pel Brexit
Iago Andreu afirma que de moment les empreses de la patronal no han fet arribar preocupacions al voltant del Brexit i quines repercussions podria arribar a tenir la sortida del Regne Unit de la UE. En aquest sentit, el gerent de la patronal explica que hi ha empreses «que estan a l’espera de veure quina classe d’acord hi ha amb el Regne Unit i potser d’aquest acord en surten oportunitats per a l’acord d’associació». Alhora, Andreu apunta que la negociació final per a la culminació de la sortida dels britànics de la UE també pot ser vist com una oportunitat per a les societats «perquè potser en surt alguna cosa». «Algú pot dir que [el Brexit] perjudica, però la negociació no està acabada i l’empresariat està a l’expectativa de l’acord que hi haurà amb el Regne Unit», conclou Andreu.