Les discrepàncies entre la coalició de Govern i el PS sobre projectes com l’heliport i el futur vial de la Massana estan marcant la prèvia de l’aprovació dels pressupostos per aquest any, que està previst que tirin endavant amb els vots a favor de la majoria en el ple previst al Consell General per al 27 de febrer. Tot i que els comptes no corren perill perquè el Govern té els suports garantits, la picabaralla política se centra ara en una esmena presentada pel PS amb la finalitat de retirar una partida d’11 milions d’euros previstos en els propers anys per a la infraestructura aèria i destinar-los a la desviació de la Massana.
Les forces de DA, L’A i CC l’han descartat perquè d’entrada consideren que la partida d’11 milions, que seria plurianual, és fictícia perquè només es podran aprovar a partir del 2021, en cas que s’acabi trobant una ubicació alternativa per ubicar un eventual heliport, després que la zona de les Tresoles quedés descartada. Des de la majoria justifiquen que volen solucionar les obres d’entrada i sortida per la frontera del riu Runer i culminar la desviació de Sant Julià de Lòria abans de començar una altra obra d’envergadura i que condicionaria la mobilitat com la de la Massana, per a la qual hi ha estudis de fa uns deu anys que indiquen que el cost podria ascendir a 55 milions d’euros. Aquesta xifra, però, podria veure’s augmentada per l’increment de costos i els més que probables canvis en el projecte.
Les diferències entre comuns
En tot cas, un altre dels esculls és el ball d’equilibris que haurien de fer els diferents grups de la majoria per tirar endavant una infraestructura que podria arribar a generar diferències internes dins de la coalició, tant al Consell General, on CC hi està més aviat en contra, i també entre corporacions. Les tres forces tenen presència tant al Comú d’Ordino, que veuria amb més bons ulls la infraestructura per facilitar el trànsit fins a la parròquia, com a la corporació de la Massana, recelosa amb l’obra perquè podria perjudicar els comerciants. De fet, mentre no es tira endavant el projecte, la previsió és que també s’estudiïn alternatives, com ara la realització d’una desviació parcial o de tram més curt per no aïllar totalment la Massana.
El PS, però, lamenta que no s’hagi votat l’esmena presentada pel grup parlamentari, que ha comptat amb el rebuig de la coalició de Govern i l’abstenció de Terceravia. El president del grup parlamentari del PS, Pere López, afirma que la infraestructura és «necessària» i que per això, han presentat una reserva d’esmena per tal que pugui ser aprovada en la sessió del Consell General, tot i que el més probable és que no tiri endavant. López lamenta el posicionament de la coalició de Govern, que comparteix colors polítics amb la corporació d’Olga Molné, i afirma que hi ha «bastants ciutadans de la parròquia massanenca que estan demanant el vial».
Recels electorals
El rebuig de l’esmena del PS també ha fet aflorar de nou els recels entre els socialdemòcrates i els Liberals, que en les passades eleccions generals es presentaven conjuntament a les llistes parroquials. El PS acusa el partit blau d’incomplir el programa electoral, que incloïa el «disseny» d’un nou vial per unir la Massana i Ordino. «Demòcrates porta claríssimament la veu cantant en tots els treballs de comissió i sembla que Liberals van a recmolc», afirma López. Des de Liberals, però, es defensen i al·leguen que no han fet marxa enrere i que en cap moment es van comprometre a materialitzar-lo. De fet, en l’elaboració del programa els dos partits no van arribar a concretar com es faria, ni quan ni la inversió prevista.