A les portes del començament de la campanya d’hivern i amb els ponts de la tardor encara ben propers, els hotelers afronten la nova temporada amb les mesures d’estalvi energètic com a protagonistes, el context inflacionista, la novetat del forfet únic, l’allargament de la quota d’estiu i un increment de peticions de temporers per treballar als hotels, sobretot provinents de l’Amèrica Llatina. En aquest sentit, el president de la Unió Hotelera (UHA), Jordi París, destaca l’enriquiment del procés de reclutament.
–Com va anar el pont de Tots Sants?
–Satisfactori, en la línia del que va ser la temporada d’estiu, quan vam tenir unes ocupacions pròximes a l’època prepandèmica.
–Estan contents?
–Sí, en general sí.
–Va anar millor que el del Pilar, tot i que aquest no va ser ben bé un pont, ja que va caure en dimecres?
–Ha anat una mica millor perquè ha estat un pont. En canvi, el del Pilar ens quedava a mitja setmana i no sabies si l’havies d’agafar pel davant o pel darrere.
–Històricament, quan més es pateix és a la tardor i a la primavera, perquè és quan menys turistes venen. Amb els anys ha anat millorant?
–A poc a poc ha anat millorant, i la situació de la postpandèmia ha accelerat aquesta millora. Veiem que Andorra està molt ben situada dins d’una oferta turística i que el treball que s’està fent per desestacionalitzar va fent passos endavant.
–Queda camí per recórrer?
–Sens dubte, mai està tot acabat, i crec que la desestacionalització anirà sent una realitat, tot i que continuarà havent mesos de menys visitants, però el setembre i l’octubre a Andorra s’estan consolidant com un bona destinació.
–L’Andorra a Taula o l’Andorra Shopping Festival segur que ajuden, però caldria organitzar més esdeveniments com aquest?
–El que compta és la suma de les accions que es fan, siguin per part dels hotelers, els comuns o Andorra Turisme. Fan de motor d’acció de la demanda.
–Com es presenta enguany l’Andorra a Taula, que organitza l’UHA?
–Amb més inscrits respecte a l’anterior edició i amb optimisme per fer unes xifres similars a la prepandèmia.
«Faig una crida perquè tots els actors que hem de proporcionar habitatge fem que la situació millori, és una necessitat»
–I la campanya d’hivern?
–Bé. Estem confiats que la situació conjuntural econòmica no afecti massa, però caldrà veure quin comportament tindran els mercats internacionals, ja que, excepte el rus i l’ucraïnes, amb els quals no s’hi compta, la resta estan tornant a l’activitat. Això és bo perquè els hotels de diferents categories i segments de negoci i de totes les parròquies podran recuperar una activitat habitual durant la prepandèmia.
–Així doncs, aquest hivern s’haurà superat la pandèmia?
–Hauríem de pensar que sí. Potser estarem immersos en algun altre conflicte, però quant a la crisi sanitària ja s’ha passat pàgina, fins i tot aquest estiu. Així doncs, si hi ha cap altra contingència no serà la sanitària, sinó una altra i l’haurem de treballar. La nostra relació amb els mercats d’origen, intermediaris i turoperadors ja està sent en una situació de normalitat absoluta.
–Quina contingència seria?
–La situació bèl·lica a Ucraïna, la més candent en aquests moments. També hi ha una situació de recessió econòmica, que en certa manera també afectarà, però ja veurem com la gestiona cadascú.
–El forfet únic ajudarà?
–Esperem que sí. Veurem els resultats quan se’n faci balanç, però és un producte interessant, tot i que possiblement tingui alguna dificultat de comprensió per part d’algun client, perquè es perden alguns avantatges d’abans i potser no veu els reals que li suposa. Ara bé, esperem que aquest nou producte serveixi per posicionar millor Andorra i donar la possibilitat als clients de fer ús de tot el domini esquiable.
–Els hotels ajudaran a fer-lo conèixer als clients?
–En els clients que ens visitin, sí, però des de la Unió Hotelera, no. Cada associat, dins de la seva estratègia comercial, li donarà més o menys ressò, perquè el client pugui gaudir al màxim de la seva estada d’esquí.
«Tenim peticions de feina sobretot de l’Amèrica Llatina, però ens agradaria que la demanda fos més diversa»
–Des de la Unió Hotelera s’ha revelat que actualment tenen més currículums que mai sobre la taula per escollir treballadors per a aquest hivern. Ens ho explica millor?
–Hi ha una demanda molt alta de feina aquest hivern, superior a la de l’any passat i també superior a la prepandèmia, és un fet constatable. Si, com esperem, es recupera la normalitat, farà falta un 20% més de mà d’obra, i això ens dona la capacitat de cobrir-la amb més comoditat.
–Aquests currículums són de qualitat o de més aviat poca?
–Hi ha demanda de tot tipus de posicions en la seva proporció.
–Podran trobar allò que busquen en treballadors qualificats?
–Sí, ho podrem fer. Tindrem un període de reclutament que ens donarà més feina, però podrem seleccionar personal més qualificat i amb més experiència, i això ha enriquit aquest procés. L’important és tenir més volum per poder triar els millors professionals.
–La prova pilot de connectar la quota d’estiu amb la d’hivern els ha beneficiat?
–Per descomptat. Esperem que acabi consolidant-se, i així ho estem negociant entre el Ministeri d’Interior i la Unió Hotelera. La incorporació de mà d’obra ha estat molt bona aquest estiu, ja que la gran majoria d’establiments no ha patit com era habitual en aquest període.
–Què s’estimen més, temporers o treballadors estables?
–S’ha de combinar, hi ha hotels de tot tipus. N’hi ha que són de temporada i necessiten temporers, i d’altres que tenen una activitat regular tot l’any que amb una quota general ja els hi va bé. Hi ha dues Andorres diferents: una que treballa tot l’any i una altra de temporada.
–És un problema que alguns temporers hagin de viure de rellogats?
–Sí, és un obstacle que entre tots hem de mirar de salvar-lo. Per part de l’empresari ho està fent, llogant apartaments o pisos per allotjar el seu propi personal, però no es pot arribar a tot arreu. D’altres, arriben aquí, busquen el seu habitatge i es troben amb un obstacle difícil de salvar per les condicions que li demanen les immobiliàries. Des d’aquí faig una crida perquè tots els actors que hem de proporcionar habitatge fem que la situació millori.
«Volem que avancem igual que avancen les necessitats del client i del sector en general, que ha de ser escoltat per l’administració»
–Creu que li faran cas?
–A poc a poc tots ens hem d’adonar que és una necessitat. Hem d’acollir bé les persones que venen a treballar, procurar fer-ho fàcil i abonar el terreny perquè aquesta dificultat no sigui un obstacle que sigui insalvable i quedem fora de mercat, perquè les empreses fem uns esforços que van contra el nostre marge. Hem de portar mà d’obra de fora, de manera que hem de posar les bases òptimes perquè se sentin a gust. Si no ho fem així, tantes en vindran i tantes en marxaran, serà una roda. Hem d’intentar que el teixit de treballadors es consolidi.
–Però això xoca amb el fet que enguany tenen més demanda que mai.
–Sí, però l’origen de la demanda prové dels països on hi ha menys possibilitat de trobar feina, sobretot de l’Amèrica Llatina. A Europa, aquest estiu ha estat bona l’activitat turística, qui més qui menys ha guanyat diners, i d’aquests en tenim menys, però ens agradaria que la demanda fos més diversa.
–En aquest sentit, es pateix en l’atenció al client en català?
–Les persones que no provenen del nostre àmbit lingüístic no coneixen el nostre idioma, com tampoc el francès, tot i que la gran majoria de gent fa els esforços per entendre’l i parlar-lo, però es triga una mica.
–Posen facilitats?
–Nosaltres no, però el ministeri organitza cursos de català a totes les parròquies. El que fem nosaltres és promoure que facin aquests cursos. A més, ara el novembre comencen unes formacions a través de l’escola Vatel per conèixer el país i certes parts tècniques dels llocs de treball.
–Fa un any que és president de l’UHA. Ha complert els objectius? Què li queda pendent?
–Aquest any hem sortit de la crisi sanitària i ens hem posat en marxa. Hem tirat projectes interessants, com el de poder tenir mà d’obra d’estiu, i això ho hem complert amb força solvència. A més, hem tingut un diàleg més obert amb determinats ministeris. Hem progressat adequadament, seguim en aquesta línia i amb optimisme de continuar endavant en aquest segon any de mandat.
–Quines són les prioritats?
–No hi ha una prioritat específica, sinó que és plural. Volem que el nostre sector sigui escoltat per part de l’administració i que avancem igual que avancen les necessitats dels clients i del sector en cada moment.
–Quina relació tenen amb Autèntics Hotels?
–La gran majoria de projectes del sector els portem conjuntament, també amb l’entitat d’allotjaments turístics. Som independents, però treballem en conjunt. Hi ha una bona sintonia i creiem que la suma és important.
–Com va l’aplicació de la taxa turística?
–Es va començar aquest estiu, va bé i no ha comportat problemes de cap tipus. Un cop implementada, ja s’ha normalitzat dins la nostra activitat. Els associats de la Unió Hotelera no han tingut cap problema ni amb els clients ni en repercutir la recaptació a l’administració.
«La gran majoria d’hotels posarem en marxa les mesures d’estalvi energètic i les assolirem; cal tenir consciència d’estalvi»
–Preocupa especialment la implementació de les mesures d’estalvi energètic o està controlat?
–Tenim el compromís d’adherir-nos al pla d’estalvi energètic. Crec que és una acció que l’hem de dur a terme tots perquè és en benefici del compte d’explotació que hi pot haver de cada hotel. És necessari contribuir perquè el país pugui tenir aquest estalvi. Els hotelers som un sector que consumim força energia i per això farem tot el possible perquè els nostres associats despleguin el seu pla d’estalvi intern en els seus establiments.
–Què costarà més, que ho compleixin els empleats o els clients?
–És un tema de conscienciació intern, i crec que la gran majoria d’hotels els posarem en marxa i els assolirem. Cada establiment ho ha de comunicar als clients, molts dels quals arriben amb una consciència d’estalvi, i que no es produeixi un malbaratament d’energia, perquè tothom és conscient que s’estan vivint uns moments difícils arreu en què cal tenir consciència d’estalvi.
–A l’interior de les habitacions és el lloc més complicat de controlar?
–Hi ha diferents parts d’un hotel que són punts potencials d’estalvi. Les habitacions n’és un, però hi ha molts punts en un pla d’acció que s’han de tocar i que la suma de tots ha de donar aquest estalvi.
–Quins serien?
–La reducció de les hores d’il·luminació exterior o reduir les consignes de temperatures són els principals. És evident que no podem apagar les neveres, però en l’apagada i encesa de llums, als gimnassos o spàs es pot produir un estalvi.
–Suposo que tancar els llums on hi hagi llum natural i on no hi hagi activitat també, no?
–Exacte.
–La part més complicada seran aquests 20 graus a l’hivern i 26 a l’estiu?
–S’haurà de veure en cada circumstància. 20 graus en establiments que estan a peu de pista potser són més difícils de complir i amb establiments més cèntrics hi haurà unes altres consignes. Cadascun dels associats ja valorarà com ho ha de fer.
–FEDA ja va anunciar un increment del preu de la llum per aquest desembre, sobretot en les empreses que consumeixen més. Estan amoïnats?
–Clar que ens amoïna. Hem de pensar que fins ara el Govern ens ha subvencionat els increments de la llum, però ara no hi ha més remei que assumir aquest augment.
–El context inflacionista actual deu ser difícil de gestionar per una empresa, també per un hotel. Poden ajudar d’alguna manera a mitigar l’escalada dels preus?
–No, en aquest aspecte, no. Cada propietari del seu establiment estableix les seves accions per gestionar aquesta situació, si bé des de la Unió Hotelera estem per interlocutar amb l’administració per tots els aspectes que poden ser clau per poder tenir ajudes o que se’ns tingui en compte.
–Quina és la seva posició sobre l’increment dels salaris en relació amb l’IPC a final d’any?
–Que s’ha de tenir en compte que les contingències que ens estan afectant enguany també han de formar part a l’hora de prendre aquesta decisió. En aquests moments, tot increment de salari és una suma més a la pèrdua de marge de l’hoteler. S’ha de ponderar aquest fet, perquè no tot s’acaba en l’increment del salari, ja que si aquest augment ha d’anar directament a la butxaca per pagar el pis, no arreglem res, s’han d’equilibrar els pesos.
–A Andorra fan falta més hotels o millors hotels?
–Andorra ha de tenir una planta hotelera molt competitiva i cada vegada més ben posicionada, perquè des de fora els clients vegin que és un destí altament qualitatiu i amb un nivell de serveis i prestacions a l’abast de la butxaca de tothom.
–I què cal, més turistes o més turistes de qualitat?
–Sens dubte, necessitem turistes de qualitat. Volem tenir una demanda que estigui disposada a pagar unes experiències que Andorra les pot oferir a un nivell alt.