Search
Close this search box.

L’Agència Nacional de Ciberseguretat registra 47 casos greus durant el 2024, tot i que sense grans afectacions

Rossell anuncia la implementació de la cartera digital, la qual permetrà als ciutadans portar documents oficials al seu telèfon mòbil

El 3% de les incidències registrades per l’Agència Nacional de Ciberseguretat el 2024 van ser considerades greus, la qual cosa equival a 47 casos en termes absoluts. Així ho ha destacat el secretari d’Estat de Transformació Digital i Telecomunicacions, Marc Rossell, durant la seva compareixença davant la comissió legislativa de Justícia, Interior i Afers Institucionals, en què ha fet balanç de les accions dutes a terme el 2024 i dels objectius per al 2025 en el marc de l’estratègia de transformació digital.

Rossell ha subratllat que “incidències sempre n’hi ha, tant a Andorra com en altres països”, però ha volgut remarcar que cap d’elles ha estat considerada molt greu. En total, l’any passat es van registrar 1.537 incidències, un increment significatiu respecte del 2023. El secretari d’Estat ha explicat que els casos classificats com a greus són aquells que “han pogut afectar algun servei”, però ha precisat que això “no vol dir que hagin tingut una repercussió molt gran en el territori”. Sobre les credencials filtrades, ha detallat que aquest gener se n’han comptabilitzat 1.216, mentre que el mes amb més incidències el 2024 va ser el desembre, amb 3.272 casos.

Quant als objectius per al 2025, Rossell ha anunciat la implementació de la cartera digital, que permetrà als ciutadans portar documents personals al mòbil. “Ja estem en fase de proves i la idea és que es puguin introduir els primers documents amb una alta usabilitat per part dels ciutadans”, ha afirmat. Rossell ha descrit aquest projecte com a “engrescador” i ha remarcat que facilitarà l’autenticació a la seu electrònica mitjançant un sistema de verificació de dades. Entre els documents previstos per a la cartera digital hi ha la targeta de la CASS, el permís de conduir, carnets professionals, el passaport i altres acreditacions.

Així mateix, ha informat que es treballa perquè les ambaixades puguin emetre passaports durant el 2025. “Ja s’ha trobat una solució tecnològica per fer les fotografies”, ha explicat, detallant que s’utilitzarà un sistema de “maletes” per capturar la imatge del sol·licitant i generar el document. En aquests moments, es coordina amb el Ministeri d’Afers Exteriors per determinar en quines delegacions diplomàtiques s’implementarà el servei.

Finalment, i pel que fa a l’estratègia de transformació digital fins al 2030, Rossell ha indicat que es basa en quatre eixos: administració pública, empreses, infraestructures i ciutadans i drets digitals. Ha fet un “balanç molt satisfactori” dels objectius assolits el 2024, destacant que el focus s’ha centrat en ciutadans i empreses. Per al 2025, ha assegurat que es continuarà treballant per “simplificar l’administració” i orientar els programes d’ajudes a les empreses en funció de les seves necessitats, incorporant-hi la intel·ligència artificial.

Entre els objectius fixats hi ha que el 90% dels ciutadans disposin d’un certificat digital el 2030, una xifra que actualment se situa en el 47%, amb 38.304 certificats actius, un 8% més que el 2023. D’aquests, 33.969 corresponen a persones físiques, 2.420 a empreses i 1.915 a administracions.

Comparteix
Notícies relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Comparteix
El més destacat
Entrevistes destacades
Ministre de Turisme i Comerç
President de la Comissió d’Estudi de Creixement Sostenible
Cònsol major d’Escaldes-Engordany
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu