LA MASSANA
- Marticella, director d’EMAP des d’aquesta primavera Foto: ÀLEX LARA
Ha arribat amb les idees molt clares, amb plena confiança en una estació que surt d’un moment delicat (ha estat reflotada pels bancs), i amb molts nous projectes que han de permetre consolidar Pal-Arinsal com un destí obert pràcticament els 365 dies de l’any. L’esquí i la btt, sumat a una proposta molt familiar, han de ser els pilars en els quals l’estació ha de començar a créixer. Si les coses van bé, es preveuen inversions importants els propers anys.
–¿Què trobarà de nou l’esquiador que aquest any vingui a Pal-Arinsal?
–Les novetats se centren molt en els serveis. La nostra premissa principal és que el client està al centre de tot i a partir d’ell gira tot. Per aconseguir-ho el nostre personal és l’actiu més important que tenim. Volem fer una atenció més propera. Per això, el client es trobarà una restauració totalment renovada. El Pla de la Cot i la nova terrassa d’Arinsal són els canvis més importants. També hi haurà una nova taverna a la Caubella. Diversificarem la restauració i potenciarem molt l’espai de les nostres terrasses amb molta música, animació i ambient. També ampliem la xarxa wifi i implementem càmeres que permetran veure en directe l’estat de les pistes. Finalment, i pel que fa a les escoles d’esquí, les hem integrat més a la nostra operativa. Hem millorat el seu funcionament, ara serà més fàcil contractar una hora de monitor, i fer-ho online. Amb això el que busquem és recuperar una mica la imatge del monitor. Ha de ser ambaixador de l’estació.
–¿Els canvis al Pla de la Cot són l’inici d’una gran renovació a la restauració?
–Sí. El Pla de la Cot és la nostra declaració d’intencions. La inversió més important feta. És a partir des d’on es definirà l’estratègia els propers anys. Serà un restaurant obert també durant la nit, ja que obrirem tots els divendres i dissabtes de la temporada, així com les nits de lluna plena. L’accés serà amb retrac, motos de neu, raquetes, etc. Serà un lloc d’oci que ens permetrà tancar més tard de l’habitual també les pistes: a final de temporada (febrer, març abril), tancarem una mica més tard perquè aquella pista és bastant fàcil. Serà en alguns moments un local d’oci, però mai anirem més enllà de les 12 de la nit.
–¿És a dir, voleu que l’estació tingui un tarannà més de festa?
–No, no ens volem definir com una estació de festa, sinó com una estació agradable. Tenim vistes i sol i fins ara no ho havíem aprofitat, ens havíem dedicat als accessos, a la maquinària… Però l’àrea de serveis no l’havíem potenciat i ara ho farem. També, en aquest sentit, hem incrementat un 30% el personal de restauració. La gran majoria del servei serà a taula. Això és un canvi de concepte. Paral·lelament, hem creat una creperia externalitzada a Pal i, per últim, –això no sé si agradarà tant als pares–, hem posat dues botigues de llaminadures, una a Pal i una altra a Arinsal. Sent una estació familiar era un producte que havíem d’oferir.
–¿Quins objectius d’esquiadors us marqueu per a aquesta temporada?
–Amb això sóc molt prudent. Ens hem marcat des de Vallnord un creixement del 5%. I el pressupost que hem marcat des d’EMAP ens ha de permetre millorar els resultats de l’any anterior. Sóc dels que crec que els resultats són una conseqüència dels esforços de tots plegats. Amb aquest canvi d’estratègia que em fet amb els serveis, crec que creixerem en resultat sobretot a través de la despesa mitjana. Aquest és l’objectiu. Des que sóc aquí me n’he adonat que una estació d’esquí és com un teatre. La gent veu l’escenari però darrere tot el que et trobes és un gran xou. Això si, és apassionant. Després, el fet d’haver baixat tarifes del forfet ens ha de permetre posicionar-nos. Pots arribar a pagar el forfet a 34,20 euros si el compres online. És molt agressiu. En canvi, pel que fa al canal hem estat més exigents amb el preu a tercers. Esperem que el mercat ho acabi entenent, perquè era el moment d’augmentar una mica, era necessari per obtenir els resultats que ens hem fixat. Tota l’estratègia marcada pels propers anys ha estat molt reflexionada, però ara falta que siguin encertada. I evidentment que ens nevi.
–Hi ha molts canvis a Pal, ¿també en trobarem a Arinsal?
–Sí. Hem potenciat l’snowpark, hem refet els mòduls, que els teníem molt deteriorats. També posem un shaper més. Entenem que el nostre snowpark és de referència als Pirineus. També implementem els circuits de muntanya a Arinsal, i tenim el projecte de la terrassa, que serà espectacular. Són 1000 m2 de terrassa.
–¿Com s’han de gestionar les relacions amb Vallnord?, ¿I amb Secnoa?
–El que tinc clar és que Vallnord és una marca molt potent, i que és un molt bon paraigües per a EMAP, i crec que també per a Secnoa. I tenir bones relacions amb Secnoa és obligatori. Per últim, crec que la fórmula fins ara ha anat molt bé, però és un negoci on t’has de qüestionar si ho estàs fent bé. De la situació actual ens hem de replantejar moltes coses. En cap cas ens plantegem que Vallnord no sigui un bon paraigües, és necessari i estratègic, però sí que potser ens plantegem un canvi de model. Hi ha coses que s’han de revisar. No es pot entendre en un negoci com el nostre un model estàtic. Tots els passos que es faran, això si, seran consensuats, també amb Secnoa, és de l’interès dels dos.
–¿Però cap a on tira aquest canvi de model? ¿Diferenciar més Pal-Arinsal d’Arcalís, com proposa Ajona?
–No, no anem per aquí. Diferenciar-nos tant no ho tinc clar. Li deia al Xabier, estem oberts a tot, però hem d’analitzar les xifres. Si veiem que és més rentable aquesta manera, possiblement ho acabem fent. Però de moment prudència. El que tenim clar és que estem davant d’una situació d’un canvi de model que ha de ser molt més 2.0. Molt més online, amb potenciació de la central de reserves, etc. I no vull desvetllar molt més. Ara mateix no em plantejo cap separació.
–¿I la relació amb Grandvalira?
–Ha de ser la més bona possible. Està clar que són l’empresa líder del sud d’Europa. Penso, però, que podem ser competitius. Nosaltres oferim un servei més petit, personalitzat, més proper. És més fàcil per a nosaltres arribar a conèixer la gent. Dubto que en un sector tant gran com el d’ells puguin ser propers com nosaltres.
–Per acabar, ¿s’ha de seguir apostant per la celebració de grans esdeveniments?
–Sí, perquè t’ajuden a complementar el producte. El que sí que està clar és no que tot s’hi val, i que alguns esdeveniments costa més encaixar-los que d’altres. Però crec que anem en la direcció correcta. Campionats del Món, Curses de Muntanya, Ultratrails, Volta als Ports…Està en total sintonia amb la nostra estratègia i ens ajuden a reforçar la posició. És una estratègia absolutament necessària, i la millor manera que tenim de comunicar amb el nostre públic objectiu. Una de les nostres prioritats és arribar a ser una estació referent de BTT. Costarà, però volem estar dins els deu Bike Parks de referència mundial. Avui en dia estem al 18è lloc. No és agosarat. I esdeveniments com la Copa del Món ens ajudaran.
Per a més informació consulti l’edició en paper.