PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La demanda dels afectats de BPA ha estat desestimada

La plataforma presentarà un recurs, i si no s’arriba a un acord, recorrerà a la Batllia

Per E. G. / L. R.

Alguns dels afectats durant una concentració organitzada davant de la seu de BPA, a Escaldes-Engodany.
Alguns dels afectats durant una concentració organitzada davant de la seu de BPA, a Escaldes-Engodany. | TONY LARA
La demanada interposada per la Plataforma d’Afectats de BPA contra el Govern i els i els seus òrgans reguladors i supervisors (INAF, Uifand i AREB), ha estat desestimada. Així ho van comunicar ahir les advocades Anna Solé i Gema Martínez, encarregades de liderar la plataforma. 
El col·lectiu d’afectats va presentar la demanda el passat nou de març, des de llavors, l’administració ha disposat de dos mesos per trametre una resposta a la sol·licitud. Tot i això, no ha estat fins aquest dijous (últim dia del termini) quan la plataforma ha rebut una contesta. 
 
En vista de la desestimació, les advocades confirmen que ara es presentarà un recurs, «tenim un mes per presentar-lo. I si després de dos mesos [un cop presentat] no hi ha cap resposta, es percebrà com un silenci administratiu i s’haurà de recórrer a la Batllia». 
 
Solé i Martinez matisen que l’administració no ha entrat en detall i no ha especifica perquè s’ha desestimat la demanda: «És un tràmit administratiu, ells només diuen que declaren inadmissible la sol·licitud de reclamació administrativa», però no es rep cap explicació. «Encara que es puguin agafar a la no resolució, pensem que com a mínim haurien d’explicar per quin motiu no atenen la pretensió, ja que es tracta d’un grup molt gran d’afectats. Al cap i a la fi, no ha passat mai abans que s’hagi posat una demanda col·lectiva administrativa com aquesta», destaquen les representants. 
Vers la desestimació, les advocades asseguren que no els sorprèn el resultat, «estem en la mateixa línia en la que estàvem». Tot i això, recorden que des de la plataforma es reclama al Govern «una responsabilitat, ni tota ni parcial, però és responsable perquè aquesta intervenció mai hauria d’haver arribat». 
 
Amb aquestes actuacions, la plataforma vol que els tribunals «tutelin i vetllin pels interessos dels clients. Si s’ha vulnerat algun dret, volem que es reconegui, i si no ho reconeix la persona que ha ocasionat la lesió, que ho faci un tribunal».
 
El Govern ha fallat / Les advocades creuen que l’administració disposava de totes les eines necessàries per resoldre la situació d’una manera diferent. «Poden fer decrets, auditories, inspeccions, revisions de comptabilitat, etc, tenen àmplies facultats per saber perfectament el funcionament de la plaça financera del país i haver arribat fins aquest punt [la intervenció], significa que el Govern –en algun aspecte– ha fallat, i més després de totes les dades que s’estan donant». 
 
Les representants destaquen que algunes entitats «poden tenir a persones que estiguin blanquejant diners, un o dos es poden colar, però aquests percentatges [de blanqueig] tant alts que es van anunciar mostren que algú no ha fet la seva feina». 
 
Decisió d’Estat / Pel que fa al període en què es va intervenir a BPA, Solé i Martínez asseguren que potser en aquell moment «tocava. No ho sabem, perquè això és una decisió d’Estat i ningú la qüestiona». Però sí «diem que una entitat bancària no pot estar intervinguda 12 o 13 mesos sense operar». Aquestes actuacions «són les que estan perjudicant de forma molt considerable a tots els clients de la BPA i de Vall Banc, perquè tot és tan ambigu que encara avui no sabem on estem». 
 
Les advocades remarquen que fa «massa temps que s’espera una solució definitiva, hauria d’haver arribat fa mesos. I més quan el procediment 311 del FinCen es va aixecar al febrer». 
PUBLICITAT
PUBLICITAT