Escaldes-Engordany
Què interessa, sobre Andorra?
Espanya copsa l’origen de les cerques a Google i els hotels són el principal motiu de consulta
«Hotel Andorra», «ski Andorra» i «Andorra la Vella» són els ítems de major atracció per als usuaris que s’informen mitjançant Google sobre el Principat. I aquestes investigacions, d’on provenen? Doncs, majoritàriament, i segons l’aplicació Trends del motor de búsqueda més conegut a nivell internacional, que ofereix dades com la procedència de les visites, les paraules clau que més interès desperten entre els navegants o el percentatge de popularitat d’una etiqueta, és –endevini-ho– Espanya.
L’etiqueta «Andorra» però, i segons es pot concloure tot explorant les estadístiques que ofereix el portal que s’encarrega de fer el seguiment del comportament de l’usuari a Google textualment parlant, ha perdut els darrers anys molta popularitat entre la comunitat virtual. Des que es consta amb aquestes dades, el passat 2004, el moment en què el país va aixecar més qüestions entre els exploradors va ser el mes de novembre d’aquest mateix any. Des d’aleshores mai s’ha tornat a anotar una curiositat tan important dels clients de Google.
Tot i que poden apreciar-se molts creixements, les davallades són considerables. El moment més crític va ser al maig del 2015: en una escala de tendència del 100%, la tag «Andorra» només va assolir aleshores el 19%. Ara per ara, les xifres tampoc no són per a tirar coets. Tot i que encara ens hi trobem immersos i tenint en compte que aquesta dada podria elevar-se donada la temporada de recepció de turistes en què ens trobem i, per tant, reserves de viatges mitjançant la xarxa, aquest mes de gener el nom del país només obté el 35% del cent per cent d’interès que pot aixecar. El gràfic podria perfectament ser el dibuix simplificat d’una muntanya russa. Però malgrat els constants augments i descensos registrats, les variables han anat oscil·lant, de manera aproximada, entre el 40 i el 20% des del 2009 i fins a l’actualitat.
El fet que a la xarxa el que més interessa sobre el país siguin la seva oferta hotelera, les estacions que proporciona per a la pràctica de l’esquí o informació sobre la seva capital, a priori, no sorprenen. Fins i tot el fet que «tiempo andorra» sigui un dels factors més buscats no desperta sospites si tenim en compte que Andorra mateix és el principal punt de procedència de les cerques que hi estan relacionades. El que sí crida l’atenció, no obstant, són les paraules clau que, darrerament, més s’estan emprant en relació amb el microestat.
Entre els temes que més importen als seguidors del país al motor de cerca, van en augment conceptes com «mobilitat Andorra» (que s’anota un creixement del 350% els darrers temps) o «flowers andorra». A quants angloparlants pot interessar la flora d’un país pirenaic com perquè aquesta composició de paraules aparegui entre aquelles que són tendència a Google?
Encara en l’apartat de les paraules més buscades, cal destacar la presència de diverses empreses. Com cabia esperar, els noms d’ambdues estacions d’esquí es troben a la top ten de paraules a Andorra. Però diner i electrònica tenen també cabuda a la llista; el nom d’una de les quatre entitats financeres així com el d’un dels establiments especialitzats en electrodomèstics i tecnologia consten entre els mots de moda.
A qui interessa Andorra? / Ara per ara, i segons Google Trends, la zona d’on provenen la immensa majoria de recerques relacionades amb Andorra és... Andorra. Sense tenir això en compte quant ens agrada mirar-nos el melic, hem de situar Espanya com el nostre major fan. I, més concretament, Catalunya (sobretot, Lleida i Terrassa). L’Aragó, Madrid i València segueixen la cua, i amb percentatges gens menyspreables: 50% el primer i 36 els dos posteriors. A banda de buscar hotels i consultar l’estat de les pistes, els usuaris veïns s’interessen també per les «ofertes», per l’espai termolúdic d’Escaldes i per les compres.
Si bé d’una forma molt més moderada, també despertem interés en altres indrets, més enllà dels països veïns. Des dels Estats Units, per exemple, els habitants de Pensilvània són els que més freqüentment xafardegen sobre Andorra a Google. Colúmbia i Vermont culminen el podi i «Andorra - Country in Europe» és el concepte més buscat des de la primera potència.
També els usuaris d’Israel, Austràlia, Eslovàquia, Bolívia i Dinamarca ens cerquen, per posar alguns exemples. Això és rellevant perquè és necessari una certa xifra i constància de visites com perquè Trends tingui en compte aquestes exploracions. Wallis i Futuna, Yibuti i –més seriosament– Cuba i Xipre, no busquen res relacionat amb Andorra. Ja sabem quins són els propers focus on Andorra Turisme haurà d’actuar per donar-hi a conéixer el Principat.