ESTRASBURG
Andorra creu que passarà a la tercera fase tot i les mancances
Les autoritats han de remetre al Consell d’Europa noves informacions sobre les recomanacions
El Grup d’Estats contra la Corrupció (Greco) del Consell d’Europa va publicar ahir un informe de seguiment sobre Andorra basat en les incriminacions i la transparència del finançament de partits polítics, en el que va subratllar la millora i els avenços del Principat en 19 de les seves 20 recomanacions.
Així ho va reconèixer el ministre de Justícia i Interior, Xavier Espot, qui va posar de manifest que de les 20 recomanacions, «en tenim absolutament complimentades 13, sis parcialment complimentades i una que no ho està, però que obeeix a un error en una darrera modificació del Codi Penal». Espot va puntualitzar que «el fet que ara n’hi hagi tretze és un pas significatiu que demostra que estem en el bon camí i crec que el Greco així ho constata». En aquest sentit, el ministre va apuntar que pel sol fet d’acomplir dues terceres parts d’aquestes recomanacions, ja es pot superar la tercera avaluació. Actualment, Andorra està al 65% i «si estiguéssim al 66,6% ja l’hauríem superat, de manera que estem al llindar».
Tot i això, va deixat clar que l’objectiu no és complir només una recomanació més d’aquí al juliol per superar la tercera avaluació, sinó que se’n volen complir més per «passar amb nota».
El Greco va lamentar en el seu informe que Andorra no hagi avançat en l’establiment d’una base jurídica creïble que li permetria perseguir i portar davant dels tribunals un corruptor o traficant d’influències estranger que hagués actuat, des d’un altre Estat, en relació amb un agent públic andorrà. De fet, aquesta és l’única recomanació que el Greco va detectar que Andorra no ha implementat i que posa en relleu el segon informe de conformitat sobre el Principat i els progressos fets en matèria de corrupció i de transparència en el finançament dels partits polítics.
En el primer informe de conformitat, publicat al 2011, Andorra va complir deu de les nou consignes i del total només té pendent l’esmentada a la seva competència en casos de corrupció i tràfic d’influències.
El Greco va concloure que, actualment, Andorra ha implementat o tractat de manera molt satisfactòria 13 de les 20 recomanacions contingudes en l’Informe d’Avaluació de Tercer Cicle, és a dir, deu més des del primer informe de conformitat. Per altra banda, de la resta de recomanacions, sis han estat parcialment implementades i ara mateix només una recomanació no ha estat implementada.
En aquest sentit, el Grup d’Estats contra la Corrupció va lamentar en el seu dossier que Andorra no ha esmenat les seves regles sobre la competència extraterritorial en el sentit esperat. Pel que fa a la transparència del finançament dels partits polítics, el Greco va elogiar l’entrada en vigor el 16 d’octubre de 2014 de la Llei qualificada relativa als partits polítics i al finançament electoral. En aquest cas concret, l’informe assenyala que Andorra disposa d’una reglamentació sobre el finançament de les campanyes electorals i –el que és una novetat– dels partits polítics, que respon a una preocupació de coherència: fonts de finançament, transparència i supervisió segueixen els mateixos principis en període electoral i fora dels períodes electorals.
A més, segons el citat informe, Andorra també ha adoptat un cert nombre de mesures complementàries mitjançant d’altres textos, en particular l’adopció de formats tipus i d’estàndards per a la comptabilitat dels partits polítics i dels comptes de les campanyes electorals.
El Greco va posar en relleu que es va crear un registre dels partits polítics i es van prendre mesures per tal que totes les formacions polítiques quedessin subjectes a les mateixes regles financeres i comptables. La Llei sobre el Tribunal de Comptes de 2000 va ser revisada per establir igualment en el text estatutari d’aquest òrgan la seva funció de supervisió del finançament polític en el seu conjunt, i d’enfortir la seva independència operativa envers el Parlament.
En aquest sentit, el Greco va constatar amb satisfacció que el Parlament ja no té l’obligació formal d’adoptar els informes de control relatius al finançament polític i que les competències de control però també el dispositiu de sanció permetran en el futur actuar de manera més eficaç.
El Greco va considerar que Andorra ha de continuar els seus esforços, en particular per copsar la implicació no transparent dels grups parlamentaris en el finançament polític, per precisar les modalitats de consideració dels suports donats per les formacions polítiques als candidats, i per garantir de forma clara i adient l’accés del públic als comptes anuals dels partits polítics i als comptes de campanya. Sobretot, cal un dispositiu clar pel que fa a la publicació de les informacions financeres.
Per tot plegat, el Greco va demanar al cap de la delegació andorrana a aportar informació complementària sobre la implementació d’algunes recomanacions complides parcialment i la incomplida abans del 31 de juliol del 2016.
El Grup d’Estats contra la Corrupció de Consell d’Europa, al que Andorra es va adherir al 2005, ara fa deu anys, va néixer al 1999 amb l’objectiu de vigilar les diverses normes anticorrupció dels 47 Estats membres de la organització paneuropea i està integrat també per Bielorrússia i els Estats Units.