El Comú d’Escaldes-Engordany vol posar en marxa el projecte del bus a la demanada «com a molt tard» l’1 de juliol. Ahir, en el marc del Consell de Comú es va donar un pas més per materialitzar aquest nou transport a la parròquia. Així, es va adjudicar per un import de 198.200 euros la contractació del servei a Viatges Soldevila. Tal com va explicar la consellera de Medi Ambient, Mobilitat i Urbanisme, Cèlia Vendrell, es farà una prova pilot fins a finals d’any que ha de servir per «comprovar l’eficàcia» d’aquest sistema i també per crear l’hàbit entre els ciutadans. El servei serà gratuït fins al 31 de juliol i a partir de llavors un bitllet senzill costarà un euro i hi haurà un abonament de 20 euros per a viatges il·limitats. El fet que sigui un servei a la demanada farà que no hi hagi «trajectes definits sinó que serà el ciutadà qui digui d’on surt i on vol anar», va explicar Vendrell.
Vendrell també va explicar que el servei funcionarà de dilluns a divendres entre les 7:00 hores i les 22:00 hores i els caps de setmana i festius entre les nou del matí i les deu de la nit. També va recordar que hi haurà quatre busos en funcionament en hora punta i dos en hores que no ho siguin tant.
Tal com va destacar la consellera els conductors seran «una part important» en el funcionament d’aquest servei, que comptarà amb una plataforma en què els usuaris podran demanar el dia, l’hora i el trajecte que volen realitzar i llavors un algoritme calcularà els diferents trajectes que han de fer els xofers. En aquest sentit, la consellera va recordar que la plataforma ha estat dissenyada per The Routing Company, una empresa emergent que compta amb experiència en aquest sector i que cobrarà 15.000 euros pel període de la prova pilot. També es tancarà ben aviat un acord amb Espic perquè faci les funcions de central de reserves per a aquelles persones que prefereixin reservar el bus fent una trucada. «Esperem que tingui èxit», va manifestar Vendrell, que va destacar que segurament la gent jove i la gent gran serà qui més utilitzi aquest servei. Des de l’oposició s’ha «fet confiança» en la majoria amb aquest projecte, ja que tal com va recordar el conseller Miquel Aleix ells també portaven al programa fer un servei de transport intern. «És un element important i necessari per a la mobilitat de la parròquia», va dir, i va afegir que després de la prova pilot caldrà avaluar-ne els resultats. Vendrell li ha respost que s’espera que el projecte tingui èxit i que llavors es pugui tirar endavant l’acord amb les empreses per un període de cinc anys.
Abans no es posi en marxa el servei s’aprofitarà aquest temps per formar els conductors, per fer una campanya de comunicació «potent» perquè la ciutadania sàpiga que es posa en marxa el servei i també per retolar els autobusos. La cònsol major, Rosa Gili, va voler subratllar que a diferència d’un bus comunal tradicional aquest servei a la demanda «permet cobrir totes les zones de la parròquia».
D’altra banda, es va destacar que l’aprovació de les execucions pressupostàries del primer, segon i tercer trimestres del 2020 es van tancar amb l’abstenció de l’oposició. El conseller de la minoria Jordi Vilanova va destacar que el que demana és «més rigor, més seriositat i exercici de la transparència» per part de la majoria, i va recordar que els comptes han de ser aprovats en el trimestre següent.
El cònsol menor, Joaquim Dolsa va destacar que al tancament d’aquests tres trimestres l’estat de les finances comunals és bo ja que hi havia un superàvit de més de sis milions i va defensar que «la gent pot estar tranquil·la perquè s’ha gestionat de la millor manera possible». Així, va lamentar que des de la minoria «es faci política» a través de rodes de premsa i articles de premsa i va destacar que si el conseller Vilanova assistís de manera presencial a les comissions segurament es podria treballar «d’una altra manera». A més, va defensar que hi ha cinc motius que justifiquen aquest retard com són els retorns de quotes que s’han hagut de fer per la Covid-19, per exemple de rebuts de les escoles bressol; la gestió de les lleis òmnibus que entre altres han obligat a aplicar descomptes en els lloguers; la conciliació dels comptes amb els bancs; l’adaptació de les nòmines a les assegurances dels treballadors; l’aplicació dels codis de comptabilitat i la implementació de les ajudes Covid.
D’altra banda, la proposta d’un crèdit extraordinari per fer una aportació a Vells Cases Andorranes de 20.000 euros per a la restauració del Dodge Fargo va estar l’únic punt de l’ordre del dia en què l’oposició va votar en contra.
Per últim, l’aprovació per assentiment del crèdit extraordinari de 268.515 euros i l’adjudicació de les obres de la separativa de les aigües pluvials i residuals i l’embelliment del tram de Fiter i Rossell que va des de la frontera amb Andorra la Vella i el pont dels Escalls, per un import d’1.668.765 euros va ser plàcida. Gili va defensar que es tracta d’una obra «molt important» per poder fer la separativa, renovar els serveis i alhora fer l’embelliment del carrer. Per la seva part, Dolsa també va puntualitzar que el «boom de la construcció» ha fet que hagin augmentat els preus i, de fet, va destacar que en aquest cas concret l’increment ha estat d’un 30% respecte de les previsions del passat any 2019.