Search
Close this search box.
L'opinió de:
Arquitecte

Per un heliport nacional (i 2)

I avui, també, després dels fracassos dels darrers 25 anys per determinar un emplaçament per un heliport nacional, comença a ser hora que s’utilitzi l’urbanisme i l’ordenació territorial per a trobar els millors i més raonables emplaçaments, estratègicament parlant, per a satisfer l’interès general i deixar de fer actuacions sempre urgents o per la via de la urgència i a partir de  la disponibilitat de terrenys privats o comunals per realitzar infraestructures i equipaments claus per al desenvolupament del país. Les darreres experiències, i on condueix actuar per aquesta via, haurien de ser suficientment i definitivament alliçonadores.
Els llocs d’implantació dels equipaments o infraestructures necessàries no han de complir només amb uns requisits tècnics per a poder satisfer la funció per a la qual estan capacitats. Cal i han de poder aportar també una component de situació estratègica que suposi un valor afegit de l’equipament cap al territori on s’implanti i a la inversa del territori cap a l’equipament. Cal aconseguir que cada nova implantació d’una infraestructura general important generi unes sinergies amb l’entorn dinamitzant-se i singularitzant-se mútuament, repercutint a nivell general del territori de tal manera que cada intervenció constitueixi un nou motor de renovació,  d’atracció i de desenvolupament,  que estructuri més i millor la zona dins del context global del país.
Més enllà de les oportunitats de poder fer una infraestructura o equipament en un terreny concret, perquè hi encaixa i és el moment oportú, cal que el lloc sigui el més oportú possible per ser el més adequat entre tots els possibles del territori nacional si són equipaments generals i del territori parroquial, si es tracta d’equipaments comunals.
Cal atendre la demanda creixent de l’activitat dels helicòpters en la nostra societat i fer-la compatible o respectuosa en matèria de medi ambient i soroll. Per tant cal tenir també present a part de l’heliport nacional, una xarxa d’helisuperfícies repartides per tot el país per a fer eficient i racional el  conjunt del transport de l’helicòpter, per via d’ helicotaxis. I no confondre un i altres.
A manca del ferrocarril l’helicòpter és un mitjà de transport clau per a desplaçaments fins a un radi d’acció de 500 km i clarament avantatjós en territoris de muntanya com Andorra i els Pirineus.
Un heliport nacional ens hauria de permetre començar a donar contingut a l’aspiració tant pretesa, però encara pendent d’articular, d’esdevenir, com a Estat dels Pirineus, la seva autèntica capital.
El nostre heliport nacional hauria de ser d’ús públic, amb caràcter permanent, de transport comercial, i amb capacitat per acollir diferents tipus d’helicòpters i un creixent nombre d’operacions, amb una capacitat mínima d’entre 5 i 10 posicions d’estacionament a la plataforma d’enlairament-aterratge, una terminal, hangars amb suficient capacitat per protegir i donar cobertura diferents aparells, serveis de subministrament divers i reparació, unes trajectòries definides d’entrada i sortida lluny de zones habitades, trobar-se implantat en un lloc central a 20-30 minuts màxim dels principals nuclis habitats, amb possibilitat de més de dos accessos rodats diferenciats, a una certa altura per distanciar-se del fons de les valls, poder ser ampliable amb el temps…
Al Pirineu català existien l’any 2009 heliports a Vilaller, Berga, Tremp, Tírvia, Vielha, l’aeròdrom de la Cerdanya, Campdevànol, Port del Comte, Vallter 2000, la Molina, Lles, Boí-Taüll, la boca sud del túnel de Vielha, la Torre de Cabdella, la Masella i la Pobla de Lillet, un total de 16.
Pel costat francès més proper cal anar a buscar els aeròdroms de Mont-Louis-La Quillane i Sainte-Lèocadie als Pirineus Orientals,i altres ja més allunyats de Migdia Pirineus, Alts Pirineus i Pirineus Atlàntics.
Fa més de deu anys, en ocasió de la redacció dels Plans d’Ordenació i Urbanisme Parroquials d’Encamp i Escaldes-Engordany, que estic convençut, si no hi ha millors alternatives, que un bon emplaçament per a l’heliport nacional d’Andorra  es troba entorn a la cota 1.600 metres d’altitud i a proximitat pel costat nord-oest del contorn del llac d’Engolasters, entre les parròquies d’Escaldes-Engordany i Encamp, ja sigui en una gran  parcel.la propietat de FEDA que es troba per sobre de l’inici del conducte que baixa fins a la central o en altres terrenys a proximitat. Sí, a prop de les dues grans torres il·luminades a la nit i ben visibles de dia.
L’altitud que pot semblar gran i limitadora, te pel costat positiu alguns avantatges com el preservar l’equipament del creixement urbà del fons de la vall i allunyar-lo significativament del mateix i de l’afectació a veïns, i  situar-lo a una cota en correlació a l’alta muntanya enmig de la qual es troba. També disposa d’una millor visibilitat, evitant la broma baixa i mitja i fins i tot les inversions tèrmiques per pol·lució. La broma que es situa sobre el pla d’Engolasters no l’afecta en trobar-se tocant al corredor que connecta la més gran vall del país, d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany amb la segona mes gran vall, la  d’Encamp.
Altres clars avantatges són no afectar edificis en el sobrevol d’accés i sortida dels helicòpters o poder tenir un doble accés rodat ja sigui des d’Escaldes i per la carretera de la Comella des d’Andorra la Vella si mai convé, que mereix el primer algun fàcil ajustament per a fer-lo més directe, o ja sigui des d’Encamp, fent una connexió amb la carretera dels Cortals. I això independentment de  que en el futur es puguin fer-hi altres tipus de connexions des d’Escaldes o d’Encamp amb altres tipus de transport, com per exemple per cable.
Aquesta radicació d’un equipament singular de mobilitat aèria internacional, de nou i estratègic valor com a mitjà de transport, reforçaria i potenciaria tota la vocació turística, lúdica i residencial de baixa densitat de la zona, a cavall de dues parròquies que confien en un possible desenvolupament i revitalització  futura de l’entorn del llac i pla d’Engolasters, del  camí de les Pardines i de la Vall del Madriu-Perafita-Claror i Montmalús. Sense oblidar tot el vessant  residencial d’Escaldes i annexos de la Comella i Cortals d’Encamp.
Aquest indret pot acollir d’aquí uns anys importants equipaments per a tota la població resident d’Escaldes-Engordany i Andorra la Vella, i també turística. 
Si les iniciatives privades internacionals, per volar fins Andorra o des  d’Andorra, aviat farà 100 anys que es varen iniciar, i no paren de produir-se sense l’èxit que caldria, ha arribat l’hora de que la iniciativa pública es sumi al projecte i assumeixi el seu rol, afegint el seu impuls per permetre volar, com cal, des d’un heliport nacional. 
Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
Marc Minkowski
- Director de ‘Les Musiciens du Louvre’ -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu