Search
Close this search box.
L'opinió de:

Patriotisme econòmic

GLÒRIA GURDÓ
PERIODISTA

L’objectiu del patriotisme econòmic és de donar suport a l’activitat econòmica i a la cohesió social. Els seus partidaris l’assimilen a una legítima defensa d’interessos econòmics locals o nacionals. Les iniciatives per assolir l’objectiu són diverses i poden ser públiques i privades. No obstant això, la forma principal és estatal. L’expressió va ser molt utilitzada a la veïna França on va ser rellançada el 2005 pel ministre Dominique de Villepin en resposta als rumors d’OPA hostil a la societat Danone.

El diputat de l’UMP, Bernard Carayon, va desenvolupar el concepte donant continuïtat al seu treball sobre intel·ligència econòmica. Per a Carayon el patriotisme econòmic es justifica per l’interès de tots en la protecció d’una indústria específica en nom d’una solidaritat d’interessos. I defensa que el concepte no és ni nacionalista ni conservador, sinó que és garant de la cohesió social i catalitzador d’energia enfront dels riscos de la mundialització, com ara les deslocalitzacions, la fuga de cervells, la pèrdua del saber o la desestabilització de les empreses, ja siguin grans o petites.

Per tot això, el patriotisme econòmic també pot acostar-se a l’altermundialització que prona la protecció de l’entorn i dels drets humans i prioritza els valors de democràcia i de justícia econòmica i social. Tot plegat criteris que s’oposen als de la rendibilitat financera a curt termini imposada per una mundialització mal entesa, i també als criteris d’obtenció de guanys passant per sobre dels interessos de la comunitat i de les generacions futures. A casa nostra, són aquests últims criteris els que ens haurien d’espantar més.

Hi haurien de lluitar en contra tant el sector públic com el privat. El sector públic fent prova de responsabilitat i el sector privat implicant-se més per conservar allò que se li ha ofert i preservar-ho per a les generacions futures. No si val a rostar el pernil fins a l’os, si demà no hi haurà pernil! El patriotisme econòmic ha de tocar des de les cúpules de poder fins a les bases, no per guanyar privilegis sinó per compartir, valorant i enriquint el país i els seus ciutadans. 

Per a més informació consulti l’edició en paper.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND
- Ministre de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia -

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu