L'opinió de:
Professora, investigadora i traductora

La tornada a l’escola

Ja arriba la tornada a l’escola i aquest fet sempre suposa un nou repte per als nostres nens que es veuen en l’obligació d’afrontar noves situacions: canvi d’aules, nous companys i professors, etc. La manera com aconsegueixin solucionar aquesta experiència cada un d’ells els influirà en la seva visió sobre el col·legi i en les seves relacions posteriors amb els estudis. D’aquí la necessitat d’organitzar un adequat període d’adaptació perquè l’entrada a l’escola sigui el més agradable possible.
El període d’inici escolar és el començament d’un procés, d’una dinàmica d’acció que es va construint al llarg del cicle educatiu i enriquint contínuament. No hem d’oblidar que aquest procés si no és ben afrontat pot comportar malestar i diversos símptomes emocionals, de comportament i fisiològics en els alumnes. El motiu més important és que durant les vacances ells també han fet una desconnexió total amb el seu context habitual i amb la sèrie de rutines que regeixen la seva vida escolar: horaris, deures, activitats extraescolars, etc.
Així, al readaptar-se a la seva antiga rutina escolar, poden experimentar símptomes com ara: alteracions en els horaris de la son o de l’alimentació, malsons o irritabilitat. Si les coses van bé, el normal és que durin uns pocs dies i després el nen s’adapti, però, de vegades, si aquest procés és costós i no es realitza d’una manera normalitzada, podria durar més i generar un major malestar al nen.
Existeixen alguns consells per fer més suportable aquesta tornada a l’escola. El primer seria aconseguir que la readaptació als nous horaris i obligacions es realitzés de una manera gradual. Per a això, és aconsellable que durant els últims dies de les vacances es comencin a recuperar els horaris normals de son i dels àpats.
Per continuar, si durant l’estiu els nens han realitzat activitats properes a les escolars com llegir o fer alguns deures o exercicis educatius, la tornada a la normalitat serà molt més fàcil perquè la seva rutina estiuenca haurà estat més semblant a l’escolar.
Compaginar l’inici de l’activitat lectiva amb alguna activitat d’oci quan acabi la jornada escolar i anar augmentant progressivament el nivell d’exigència pel que fa al rendiment, són també dos requisits necessaris per aconseguir una bona readaptació.
Per acabar, poden començar a preparar el material escolar des d’uns dies abans i implicar els nens en aquesta tasca, convertint-la en una activitat agradable per a ells. Per exemple, poden acompanyar-nos a comprar el material i fer d’aquesta activitat una sortida familiar. Totes aquestes coses ajuden a que la tornada sigui molt menys costosa.

Comparteix
Enquesta
Editorial

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

QualificAND

Inés Martí

Andorra Telecom reforça el seu compromís amb l’educació tecnològica a través de la robòtica.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu