L’any 1933, França es va veure sacsejada per un crim que, més enllà de la seva brutalitat, va posar en evidència les profundes desigualtats de classe que definien la societat de l’època. Christine i Léa Papin, dues germanes que treballaven com a criades per a la família burgesa Lancelin, van assassinar de manera violenta la seva patrona, Léonie, i la seva filla Geneviève. Si bé els detalls macabres del cas van acaparar els titulars, el rerefons d’aquest acte es troba en les dinàmiques d’opressió i deshumanització que marcaven la vida de les germanes.
Christine i Léa van créixer en un entorn de pobresa i abandonament familiar. Amb poques opcions de futur, es van veure abocades a treballar com a criades, una de les escasses sortides laborals per a dones de la seva classe social. Al servei de la família Lancelin, vivien en un règim gairebé carcerari: dormien en una habitació freda i aïllada, treballaven jornades interminables i eren constantment vigilades i sotmeses a humiliacions. Aquesta situació no era excepcional, sinó que reflectia les condicions de molts treballadors domèstics a l’Europa de principis del segle XX.
El 2 de febrer de 1933, després d’un incident aparentment menor, Christine i Léa van esclatar. Armades amb ganivets i altres eines domèstiques, van atacar les seves patrones amb una violència desbordada que es va traduir en mutilacions i la destrucció de les seves víctimes. Aquest acte, lluny de ser un simple esclat de bogeria, es pot interpretar com el resultat d’anys d’acumulació de ràbia i desesperació. El crim va ser el crit desesperat de dues dones alienades per un sistema que les havia reduït a simples eines al servei d’una classe dominant.
El cas Papin va dividir l’opinió pública i va ser interpretat de maneres molt diferents. Per als sectors conservadors, es tractava d’un exemple de patologia individual, una mostra de la «naturalesa violenta» de les criades i una advertència sobre els perills de la insubordinació. Per contra, alguns intel·lectuals, com Jean-Paul Sartre i Simone de Beauvoir, van veure en el crim un reflex de l’opressió sistemàtica que pateix la classe treballadora. Per a ells, eren víctimes d’una societat injusta que perpetuava la desigualtat i la deshumanització.
Aquest cas ens porta a reflexionar sobre les conseqüències d’una estructura social basada en la desigualtat. Les dues dones no van actuar només per venjança personal, sinó com a resultat d’una violència simbòlica i estructural que, a través de l’explotació, les va anar desposseint de la seva dignitat. En un context de major equitat i respecte pels drets dels treballadors, aquest crim probablement mai no hauria succeït.
El cas Papin continua sent avui un exemple colpidor de com les desigualtats socials poden alimentar tragèdies. És un recordatori de la necessitat de construir una societat més justa, on ningú no sigui reduït a una peça d’un engranatge que prioritza el privilegi d’uns pocs sobre la dignitat de molts.