L'opinió de:
Professora, investigadora i traductora

De Primària a l’ESO

El canvi de Primària a l’ESO, etapa decisiva en els futurs estudis dels alumnes, resulta, per a uns nens que tenen tan sols entre 12 i 13 anys, la majoria de les vegades desconcertant, fent que, alguns d’ells, hagin de repetir primer de Secundària per aconseguir adaptar-se a les noves circumstàncies educatives que se’ls presenten. A més, aquests canvis escolars es combinen amb una transició en el desenvolupament de l’infant cap a l’adolescència.
Un dels motius que els alumnes al·leguen per a aquest fracàs és la gran quantitat de professors que tenen i la descoordinació existent entre ells. El cert és que el mètode d’ensenyament canvia amb la finalitat que adquireixin una maduresa educativa i que, normalment, cada un dels seus professors té les seves pròpies normes d’estudi, de portar els quaderns, de realitzar els exercicis o exàmens als quals els alumnes han d’acomodar-se, encara que els seus criteris siguin, de vegades, molt diferents.
Més hores de classe, nous companys i noves assignatures s’uneixen a l’anterior, constituint tot això un gran canvi en la vida del nen. A més, les avaluacions es tornen més dures i contínues, els continguts són més conceptuals i la metodologia canvia atorgant un major pes a les explicacions del professor i al treball autònom a casa. S’exigeix de l’alumne una major capacitat d’autonomia i responsabilitat, així com més autocontrol a l’aula, planificació i organització.
Així doncs, les tasques que es presenten en aquesta nova etapa són més complexes i requereixen d’un conjunt d’habilitats i capacitats personals que, en la majoria dels casos, l’alumne no havia posat en pràctica fins aquest moment.
Adaptar-se a aquestes noves condicions i exigències per als alumnes no és fàcil, però encara resulta més difícil per als nens menys madurs, amb menys facilitat per a l’estudi, més ansiosos, amb pitjors resultats acadèmics o amb dificultats d’adaptació.
Així, tot i que sigui normal que al principi hi hagi un lleu descens en el rendiment, també ho és que posteriorment hi hagi una recuperació i, a poc a poc, l’alumne aconsegueixi seguir el ritme que marca la nova etapa.
Per aconseguir facilitar aquesta adaptació poden col·laborar molt els pares seguint algunes pautes importants com ara facilitar-los l’estudi, proporcionant-los un lloc tranquil que afavoreixi la seva concentració i ajudar-los a què adquireixin uns bons hàbits de treball i estudi des del primer any, ja que el seu esforç ha de ser molt més gran que el que feien a Primària.
A més, durant aquesta etapa escolar són molt importants la col·laboració i la comunicació entre els pares i el professorat. Per a això, cal mantenir un contacte periòdic i fluid amb el tutor per aconseguir treballar junts en un mateix front.
D’altra banda, prestar atenció a casa a les seves tasques, així com reforçar-lo i motivar-lo, serà un gran suport per aconseguir l’èxit.
Davant d’un fracàs acadèmic, els pares sempre han de mostrar-se positius i ajudar al seu fill a buscar solucions més que amenaçar i implantar sancions que puguin empitjorar encara més la situació.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Inés Martí

Andorra Telecom reforça el seu compromís amb l’educació tecnològica a través de la robòtica.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu