Andorra, actualment té molts reptes per davant; reformes de llei, nous projectes econòmics, la digitalització del país, aliançes amb la UE, una nova fiscalitat, un aeroport a la Seu, els e-Sports, etc. En definitiva, innovar-se o morir.
El país té un pla estratègic definit basat en la innovació i digitalització, d’aquesta manera pretén abordar una diversificació econòmica necessària per a un petit Principat sedent de noves alternatives econòmiques; per tal de sortir de la dependència que té en l’actualitat del turisme.
A dia d’avui el que fa molt competitiva Andorra és la seva fiscalitat; es tracta de l’única jurisdicció del món que, a raó d’un marc fiscal completament homologat per la UE, no té uns tipus impositius directes superiors al 10%. És a dir, cap país gran de la UE pot competir amb la baixa fiscalitat andorrana. Però no només Andorra és això!
A partir d’aquí, el pla estratègic ha posat també molta força, dedicació i inversió pel que fa a la tranformació digital del país, així com tot el que deriva de la mateixa; ciberseguretat, blockchain, intel·ligència artificial, actius virtuals, e-Sports, etc.
La ciberseguretat també ha estat notícia a Andorra, amb la creació de la pròpia agència de ciberseguretat i la imminent redacció de llei al seu respecte, encara no vigent.
Així com la Llei dels e-Sports, per tal de poder esdevenir un reclam com a país en esdeveniments futurs i al mateix moment, generar la seva indústria respectiva.
Tanmateix, alhora, tenim la gran oblidada Llei de Protecció de Dades, la qual ha estat sobre la taula des del passat 2019, quan Andorra va firmar amb Europa l’adeqüació de la mateixa a raó del RGPD, Règim General de Protecció de Dades UE-2016/679. Som conscients, que sense aquesta normativa en vigor, la digitalització, la ciberseguretat, els e-Sports,etc., no són viables?
D’aquesta, a punt de veure la llum la seva Reforma de Llei, no se’n parla; no se’n diu res, ni tan sols ningú hi pensa?
Fa poc es va fer públic el canvi gerencial pel que fa a l’entitat que representa aquesta llei, l’Agència Andorrana de Protecció de Dades, la qual va jubilar el seu director posant al seu lloc una nova directora en funcions; alguns partits polítics han posat en dubte el seu perfil no-técnic pel lloc que desenvoluparà. Desitjo, personalment que estigui formada en la matèria donat que amb l’adeqüació de llei a raó de la normativa europea, aquesta entitat prendrà una important rellevància i representació com a país.
Implementar una llei d’aquestes característques a un país on no l’han implementat i, ni tan sols, se’ls ha explicat que la majoria d’empreses del Principat ja tindrien que estar complint-la a raó de les seves relacions amb clients i/o proveïdors de la UE no és ni serà fàcil.
Tota empresa del Principat que ofereix béns o productes a consumidors de la UE i, atenció amb això, encara que no siguin productes o serveis de pagament, estan obligades a complir l’RGPD.
Per tant, si una empresa d’Andorra ven productes o comercialitza serveis a ciutadans de la UE està obligada a complir l’ RGPD, és a dir, la normativa europea. I si es tracta d’un negoci en línia a través del qual es recullen les dades (targetes de fidelització) sense vendre’ls res, també.
Així doncs, quina empresa andorrana avui, no té relació amb un proveïdor, client o col·laborador de la UE? La resposta és clara i contundent. Cap.
Per tant, totes haurien de tenir feta la implantació normativa pel que fa l’RGPD. I després dels molts anys que ja porto per Andorra, avui dia, totes les empreses andorranes són sancionables pel que fa en matèria de Protecció de Dades.
Així doncs, confio i espero que la imminent aprovació de la nova reforma de llei en Protecció de Dades, faci prendre consciència a tot el marc empresarial del Principat i a les mateixes Administracions Públiques i al Govern; del seu compliment exhaustiu i permanent. Crec que aquí la feina de les entitats que representen els empresaris andorrans serà molt important, CEA, EFA, CCIS, PIME; així com, el mateix Govern i l’Agència Andorrana de Protecció de Dades, tenen la obligació i responsabilitat de conscienciar sobre la mateixa. Doncs les sancions no són tonteries pel que fa a la matèria de Protecció de Dades. Ni a nivell governamental, ni a nivell privat d’empresa.
Per tal d’evitar sancions, tals com la recent posada a Espanya, pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea, amb una multa diària de 89.000 euros/dia per posar fi al incompliment, i per altra banda, el pagament de 15 milions d’euros com a mesura dissuassòria per prevenir futurs incompliments; tot això, per no transposar a temps, una directiva sobre protecció de dades.
Andorra, com ja he dit al principi de l’article, porta des del passat 2019 pendent d’adeqüar la seva Llei de Protecció de Dades a l’Europea, i com podeu veure; a Europa, també se li acaba la paciència. I ho fa a cop de sancions.