L'opinió de:
Arquitecte

Andorra i països catalans

P er a endinsar-nos en les relacions d’Andorra amb els Països catalans, en els darrers cinquanta anys que és el període d’expansió i ús del terme de manera habitual i d’una manera esquemàtica, proposo cinc cites. La primera és un precedent i les altres quatre són explícites d’aquesta relació.
El precedent no pot ser altre, i és obligat de partir del que deia Antoni Fiter i Rossell l’any 1748 en el Manual Digest on queden clares quines relacions tenia Andorra amb la resta de països catalans. En suma las Valls de Andorra enlo Espiritual, y enlo temporal, en lo Eglesiastich, y enlo Secular, en lo Phisich, y natural, y en lo Moral, en lo Idioma, aduch Curial, enlo modo, y moda de Vestir, en los Costums, y geni, son pròpia, Verdadera, y llegítima Cataluña, com â part, y porció de dit Principat, y per consegüent son sos naturals, propis, Verdaders; y llegitims Catalans en tot rigor; essent esta veritat tan visible, y evident, que sols pot deixa de Veurerla, y Coneixer, qui vulla afectadament, y pertinasment ferse Ciego, y obstinadament Vestirse, y no despullarse may de un hacmor, y esperit Verronistre. Una cosa sola hi ha tant solament, que no participan, del principat de Cataluña los Andorrans, y sas Valls, que enlo respectiu al Govern, al Civil y Criminal, al Politich, y Economich de dit Principat, ni han participat may, desde sa restauració del poder dels Moros; aventse governat de eix temps per lo Espay de cerca de 10 sigles fins al temps present ab son peculiar Govern, ab las disposicions del dret Comu, y patrias peculiars, Consuetuts; y finalment ab sa particular, y peculiar política, y Economia, com veurem en lo capítol seguent.
El Manual Digest es produeix com a reacció als problemes generats a partir del Decret de Nova Planta de Felip V el 1716. En anul·lar-se les Constitucions de Catalunya, les Valls andorranes van haver d’iniciar un meticulós i conscient procés i camí d’identificació i justificació pròpia que comportava la distinció i separació de tot allò que els podia fer semblar a una terra catalana més, per tal que no hi haguessin confusions i es preservessin els drets històrics propis dels andorrans, tan econòmics com judicials i polítics.
La neutralitat tradicional andorrana serà doncs reconfigurada i institucionalitzada i anirà conformant l’esperit dels andorrans que troba la seva màxima expressió en la sentència de fer l’andorrà, recollida pels diccionaris catalans a partir del segle XIX.
La segona cita, però primera referència escrita del terme països catalans, incorporada a textos andorrans, apareix el 1971 al llibre 693 anys després d’Antoni Morell i Mora i Elidà Amigó i Muntanya amb un magnífic pròleg de Baltasar Porcel. Curiosament en aquest llibre també hi apareix per primera vegada a nivell escrit el terme andorranitat.
Es tracta d’un recull d’entrevistes a diferents personalitats i en la de Josep Fontbernat i Verdaguer, expolític exiliat català que va participar als Fets de Prats de Molló amb Francesc Macià i va ser exdirector general de Radiodifusió de la Generalitat de Catalunya el 1937 i que va retirar-se a Andorra la Vella on va treballar per a l’empresa estatal francesa Sofirad (Sud-Radio), en una de les preguntes va respondre: 
Jo soc un nacionalista, però no en el sentit retrògrad de la paraula. Per què la Societat de Nacions de Ginebra va fracassar? Perquè era una Societat d’estats i no de Nacions. I la ONU, ara? Tres quarts del mateix. La nació és natural i l’Estat artificial. Jo crec que el futur d’Andorra està en ser una nació, una nació federada amb Catalunya, València, Mallorca, el Rosselló i tots els països catalans.
La fita de 1993, en que el Principat d’Andorra assoleix el seu reconeixement internacional com a estat de dret, és decisiva per a poder entendre que cal donar a aquest territori la denominació Països catalans. La tercera cita doncs és el discurs a Nova York del Cap de Govern d’Andorra Óscar Ribas i Reig el 28 de juliol de 1993 en ocasió de l’ingrés del Principat d’Andorra i a l’Assemblea General de les Nacions Unides.
En realitat som una vall. I la vall és una forma de vida. És casa, aigua i habitatge i, per tant, una comunitat a mida de la persona i de la família. Tal com les grans valls del Ganges o del Nil han estat bressol de grans civilitzacions, la nostra petita vall del Valira també ha decantat, a través dels segles, una identitat nacional que no s’ha fet contra res ni contra ningú. Ans el contrari, hem estat sempre un país d’acollida i una vall oberta a tothom qui hi ha vingut. És precisament des de la nostra identitat que volem l’aportació de la nostra personalitat col·lectiva. Perquè identitat i universalitat són perfectament compatibles i juntes constitueixen la sòlida base de l’intercanvi de cultures, fonament necessari per a bastir un món de pau i llibertat. És per això que per a obrir-se a la projecció exterior, convé donar, primer, cohesió a la pròpia identitat. Tenim ben clar que per a fer coses i comunicar-les cal ser cosmopolites i poliglots; però també que, per a ser, cal aprofundir en les pròpies arrels. I les nostres arrels són les de la cultura catalana. El català és el nostre idioma oficial. És en la llengua de Ramon Llull, Ausiàs March i Salvador Espriu, la que es parla des de Fraga (a l’Aragó) fins a Maó (a l’illa balear de Menorca) i des de Salses (al Rosselló francès) fins a Guardamar (a les terres meridionals del País Valencià). És en aquesta llengua, la catalana, que he vingut davant d’aquesta Assemblea a parlar de pau, llibertat i fraternitat.
Permeti’m que acabi citant la llegenda que figura en el nostre Escut nacional: Virtus Unita Fortior (l’acció o la força unida és més forta), que s’avé als objectius que s’han fixat les Nacions Unides.
La quarta cita és un text del 1993 d’un article propi explicatiu sobre Andorra i la Universitat Catalana d’estiu en ocasió dels seus 25 anys, després de sis anys de participació a la UCE de la Societat Andorrana de Ciències (el 2017 n’ha fet 30).
[…] la Societat Andorrana de Ciències decidí entrar activament a participar en la projecció de la realitat andorrana en el marc cultural més immediat al propi. Es tractava naturalment de l’àmbit dels països catalans, entesos com a domini geogràfic en el qual hi ha una mateixa llengua dominant i lligada a aquesta un fet cultural específic comú i diferenciat, el català. Entrar en el que consideràvem la plataforma de debat intel·lectual catalana més oberta, participativa, plural i àmplia, amb l’interès de donar a conèixer millor Andorra i també de conèixer millor la resta de països catalans, deixar ben clara la pertinença, adhesió d’Andorra, lingüísticament i culturalment , a la catalanitat. Però no des del punt de vista de dependència sinó de part integrant de l’essència. Aspectes però dels quals no se’n pot derivar, desprendre o deduir una pertinença o integració política. I justificadament, car les trajectòries nacionals han estat diverses des dels inicis per andorrans i catalans, com els gentilicis han posat de relleu, malgrat la mútua, tradicional i encertada consideració de germans.
Finalment la cinquena cita remet a un altre text propi publicat al número 8 de la revista Mirmanda el 2013, sobre Els Països Catalans, i dins l’article El plurinacionalisme català i la via andorrana vaig escriure: Avui, la conscient secessió del Principat de Catalunya de la resta dels Països Catalans, demanada per una part important del poble català, o la via catalana empresa pel nacionalisme polític català al marge dels altres països catalans, confirma la realitat del plurinacionalisme polític dels Països Catalans.
És a dir que els Països Catalans constitueixen una nació de llengua i de cultura, conformen a la vegada diferents nacionalitats per a respondre a diferents realitats, projectes i aspiracions polítiques.
No importa com s’escrigui la denominació Països catalans, amb majúscules, minúscules o combinades. Sí que importa, però, que el seu significat sigui significant, és a dir clar i reflecteixi la realitat, això és per ser l’espai on la llengua catalana i la cultura que se’n deriva s’ha emmarcat històricament d’una forma pròpia.

Comparteix
Enquesta
Publicitat
Editorial
Publicitat

No et quedis sense el nostre exemplar en PDF

Publicitat
QualificAND

Inés Martí

Andorra Telecom reforça el seu compromís amb l’educació tecnològica a través de la robòtica.

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu