PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’abonament gratuït comporta un creixement del 31% dels viatges

En 25 dies, s’han lliurat prop de 16.000 passis, dels quals s’han activat poc més de 10.000

Per Albert Belis

Usuaris fent cua per entrar a un autobús de la línia que cobreix el trajecte entre Andorra la Vella i Encamp.
Usuaris fent cua per entrar a un autobús de la línia que cobreix el trajecte entre Andorra la Vella i Encamp. | Maricel Blanch

La prova pilot de l’abonament gratuït per al transport públic interurbà avança a bon ritme. Segons informa el Govern, de moment ja s’han lliurat un total de 15.855 passis, dels quals se n’han activat 10.411 fins ara (utilitzats almenys un cop des que es van adquirir). A més, si es comparen els viatges –validacions– entre el juliol del 2022 (fins al dia 25) amb tot el mes de juliol del 2021, s’evidencia un creixement del 31,37% en la totalitat de desplaçaments. Les empreses concessionàries consultades van una mica més enllà i situen l’increment proper al 50%, tot i que cal tenir en compte que abans del juliol les escoles estaven obertes, i que el juliol de l’any passat encara era un mes d’afectació de la pandèmia i no estava activat l’abonament a 30 euros (aleshores valia 70 euros).

Pel que fa al nombre de nous usuaris, no es pot disposar d’aquesta dada concreta, segons indica el Govern, ja que els abonaments anteriors a la gratuïtat no eren nominals i, per tant, no es pot verificar si un usuari posseïdor d’un abonament a partir de l'1 de juliol era ja posseïdor d’un abonament anteriorment a aquesta data. Ara bé, si es miren els abonaments expedits durant els mesos anteriors a l’entrada en vigor de l’abonament gratuït, el mes d’abril es van vendre 2.858 targetes mensuals, 2.572 el mes de maig i 2.182 el mes de juny, «el que evidencia un creixement exponencial respecte els passis totals validats actualment», valora l’Executiu.

«Hi ha un increment d’usuaris relativament elevat que falta veure amb quina carència es manté, perquè parlem sobre una base relativament petita de dies, amb la qual cosa els marges d’error són alts, i per això pensem que es comprimirà una mica, però, així i tot, hi haurà un augment d’usuaris significatiu», va afirmar el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès. L’estimació d’aquest increment que fa la concessionària estaria al voltant del 50% amb relació a un mes de juliol ordinari, tot i que no es pot comprar amb els darrers mesos de juliol perquè no han estat ordinaris per la pandèmia i pels diferents descomptes anteriors. A més, «hi pot haver hagut un efecte crida a la gratuïtat», va matisar Dallerès. 

El director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, per la seva banda, va relatar que «de moment ha anat força bé i no hi ha hagut cap incidència, tot i que alguna tarda sí que s’ha omplert una mica més el bus, però ha estat més aviat per festes majors». En el mateix sentit que Coopalsa, va confirmar que havien augmentat els usuaris al voltant del 50%, respecte al juliol del 2021.

Les companyies confirmen l’augment d’usuaris, però alerten que el setembre pot haver saturació

El període estival fa que el servei actual ja pugui absorbir el creixement, però «pot ser un toc d’alerta, ja que si això es manté haurem de parlar amb el Govern per no tenir problemes el setembre, sobretot a les hores punta, quan potser s’hauria d’ampliar una mica el servei», va preveure el gerent de Coopalsa. En la mateixa direcció, el director general d’Autocars Nadal va apuntar que «segurament entrem en saturació quan comencin les escoles». Així, «haurem de mirar d’incrementar freqüències, però no podem perdre de vista que el concurs el vam guanyar amb unes condicions».

Així les coses, caldrà veure si és sostenible l’abonament gratuït més enllà del 31 de desembre per les dues companyies i el Govern. Segons Dallerès, «a nosaltres això no ens hauria d’afectar ni bé ni malament, ja que qui ho paga és el Govern, que té dos calaixos, el de 30 euros i el gratuït, tot i que encara tenim dificultats per cobrar i aplicar un procediment per la compensació». 

Ara bé, a parer de Gabriel (Nadal), «si es vol continuar, hem de seure amb el Govern i fer un replantejament de tot el transport, i si el volen millorar, hauran de treure cotxes de la carretera i fer carrils especials, perquè en cas contrari no serveix de res, ja que, segons l’època de l’any, no podem garantir la puntualitat per les cues». Des del punt de vista econòmic, «espero que anem cobrant, però el problema és que falta un acord en el càlcul, ja que ens maregen i, en realitat, no volen pagar el diferencial; a més, ens han canviat totes les condicions respecte al concurs que vam guanyar, i això fa que no ens paguin el que ens hauria de correspondre».

PUBLICITAT
PUBLICITAT