Andorra la Vella
El delegat de protecció de dades genera dubtes en les empreses
L’APDA inicia una campanya d’informació amb motiu de l’entrada en vigor de la llei
La Llei Qualificada de Protecció de Dades Personals (LQPD) entra en vigor la setmana vinent. En concret, el dimarts dia 17. Per això un dia abans –el 16– l’Agència Andorrana de Protecció de Dades (APDA) començarà una campanya de sensibilització, amb l’objectiu d’informar sobre els drets i les obligacions que contempla el nou text. La figura del delegat de protecció de dades és la que està generant més dubtes entre les empreses, tant públiques com privades, que hauran d’aplicar la llei.
La nova legislació preveu sancions per a les empreses que no compleixin i només amonestacions per a les administracions públiques. La cap de l’agència, Reshma Harish Punjabi, va afirmar ahir durant la compareixença davant els mitjans de comunicació a la seu de l’APDA d’Andorra la Vella que «amb la llei antiga teníem menys marge de maniobra; en canvi, ara podem fer amonestacions, hi ha una millora».
Pel que fa al delegat de protecció de dades, correspon a una de les noves obligacions que marca la llei, en funció del tipus de tractament que faci cada empresa i de les característiques de les dades que treballin. Punjabi va admetre que aquesta qüestió estava centrant aquests darrers dies les consultes de les empreses que tenien dubtes en l’aplicació de la nova normativa. «Estem fent molta formació, sobretot per aquesta figura, ja que és complicat saber si s’ha de designar o no, per això cal mirar-s’ho pas a pas; per exemple, en el sector bancari és evident que cal», va assegurar la cap de l’agència. En aquest punt, va explicar el perfil d’aquest delegat: tenir coneixements de dret i en la pràctica de la protecció de dades. «La llei ens marca que s’ha d’evitar que tingui conflictes d’interessos, sinó que ha de ser independent, ja que no pot ser jutge i part», va detallar. A més, pot formar part de la plantilla o es pot contractar a través d’una empresa externa. «És una professió nova, així que cal fer pedagogia», va demanar. Punjabi va reconèixer que de moment no saben quantes empreses n’hauran de requerir, tot i que pròximament faran saber la xifra perquè ho estan estudiant.
Nou càpsules
La campanya de sensibilització, per la seva banda, porta per títol 'Junts les fem segures'. Consta de nou càpsules informatives que detallen les novetats més significatives de la nova llei. Començarà dilluns vinent i s’allargarà fins al 30 de juny. Hi han participat professionals de diversos àmbits i es podran veure a la televisió pública (Andorra Televisió), a diverses emissores de ràdio, així com a les xarxes socials i la web de l’APDA. Les càpsules s’estructuren en blocs temàtics: drets de ciutadania (portabilitat, accés i oblit), obligacions (delegat) i responsabilitat proactiva (l'obligació de les empreses a adaptar-se per iniciativa pròpia).
Per últim, l’agència també ha actualitzat la seva pàgina web (apda.ad), amb l’objectiu d’ajudar les empreses a posar-se al dia i donar resposta a les necessitats de la ciutadania, amb perfil d’usuari per facilitar l’intercanvi de tràmits.