Search
Close this search box.
Lídia López

Els passatemps lingüístics d’ara

El Paraulògic i el Wordle Cat han generat una competició pel coneixement dels mots en català

La ludolingüística té dos nous convidats a taula. Deixant enrere els passatemps en paper com els mots encreuats, l’autodefinit o les sopes de lletres, i els jocs de taula com l’Scrabble o l’Scattergories, les xarxes socials s’han omplert les darreres setmanes dels resultats dels jugadors més fanàtics als dos jocs de llengua que ara triomfen: el Paraulògic i el Wordle Cat. El Paraulògic va ser el primer a guanyar adeptes a finals del darrer any, a banda de motivar l’adaptació del segon a la versió en català. Va ser creat per la plataforma RodaMots, una pàgina web que, cada dia, ofereix una paraula amb el seu significat, l’origen i els usos. A més, està inspirat en l’Spelling Bee, del diari estatunidenc The New York Times.

El funcionament del Paraulògic és d’allò més senzill: consta d’un rusc amb set lletres col·locades dins uns hexàgons i una barra on anar introduint les paraules. La lletra que ocupa l’espai central és obligatòria i els mots han de tenir un mínim de tres lletres. No obstant això, no tot s’hi val, i tal com indiquen els impulsors, no s’admeten noms propis, només paraules que figurin al Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans (DIEC). Així, l’objectiu és esbrinar tants mots com l’usuari sigui capaç de trobar, i l’endemà s’oferiran totes les respostes. O potser es poden veure abans per part dels jugadors més hàbils que presumeixen de resultat a les xarxes socials.

Per la seva banda, Wordle Cat és l’adaptació al català del joc original amb el mateix nom i en anglès de Josh Wardle, i que actualment està disponible en diversos idiomes. En aquest cas, la finalitat és descobrir la paraula secreta del dia en els sis intents disponibles. Així, després d’un primer intent a l’atzar, la mecànica et donarà pistes per tal que puguis arribar a la paraula, de cinc lletres, indicant amb color verd les lletres escrites correctament, en groc les que es troben a la paraula però en una ubicació diferent, i en gris les que no hi són. D’aquesta manera, al final de la partida, el jugador obté una quadrícula de colors que pot recordar a les fitxes del Tetris, segons les lletres que hagi encertat o si és que esbrina la paraula amagada d’aquell dia.

Ambdós jocs tenen l’al·licient competitiu generat per la publicació dels resultats a les xarxes socials, la facilitat d’un sistema de força curt, i l’autogeneració de ganes de millorar dia a dia el resultat. Però el més interessant és que està motivant, d’una forma lúdica, l’ús del català i l’aprenentatge de nous mots dia a dia. Un fet d’allò més notable si es té en compte que segons el darrer informe anual de la Plataforma per la Llengua, tan sols el 32,4% dels gairebé 14 milions d’habitants als territoris on s’usa la llengua catalana en són parlants habituals. En el cas concret d’Andorra, la xifra era d’un 37,9% –en dades del 2018–. 

Comparteix
Publicitat
Notícies relacionades
Comparteix
Notícies destacades
Publicitat
Enquesta
Publicitat
Publicitat

SUBSCRIU-T'HI

De la redacció al teu dispositiu