PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El sector de l’automòbil preveu xifres pre-pandèmia per a finals d’any

L’associació considera que el Govern ha perdut l’oportunitat d’apostar per un parc net i eficient

Per Laia Bautista

Imatge d’uns vehicles a Sant Julià de Lòria.
Imatge d’uns vehicles a Sant Julià de Lòria. | MARICEL BLANCH

L’Associació d’Importacions de Vehicles d’Andorra (AIVA) preveu que les matriculacions a final d’any arribaran a xifres de pre-pandèmia, segons van reflectir les últimes dades que va aportar el Departament d’Estadística. 

El president de l’AIVA, Carles Sansa, va exposar que «malgrat que hi ha petits ajustos com els del mes d’agost, que van variar un 5% la categoria global i en contraposició van augmentar les categories industrials, la disminució de l’agost no és significativa i a finals d’any la línia tornarà a xifres pre-pandèmia». Des de l’associació van interpretar de manera «molt positiva» que s’hagi recuperat i hagi augmentat considerablement el percentatge de les matriculacions dels vehicles comercials i industrials, ja que és un sector que estava «patint» per les inquietuds i la manca de concreció per culpa de la incertesa de la situació sanitària. Pel que fa a l’augment de la matriculació en els vehicles comercials, Sansa va explicar que després de la «caiguda abismal» de les seves matriculacions a causa del tancament d’hotels, pistes d’esquí i centres comercials durant la pandèmia entenen que «és un sector que s’ha reincorporat al treball i que té perspectives de futur», motiu pel qual van augmentar les matriculacions.

Pel que fa al nou reglament pels vehicles d’ocasió, des de l’AIVA van qualificar-ho com a una «oportunitat desaprofitada», perquè en lloc de fer una aposta «valenta» per situar Andorra com a capdavantera en aquesta qüestió, el Govern ha establert un sistema contradictori pel que fa a les ajudes públiques per a la matriculació de vehicles d’alta eficiència. I és que, segons la nova normativa, els vehicles importats de segona mà no poden tenir més de sis anys d’antiguitat i han de tenir l’etiqueta energètica, i per això l’AIVA considera que el Govern «ha envellit encara més el parc mòbil» i «s’ha perdut l’oportunitat de fer una aposta per un parc net i eficient». En altres paraules, la nova normativa hauria augmentat l’envelliment dels vehicles del país i perjudicaria directament l’aposta del Govern perquè es comprin vehicles eficients.

Des de l’AIVA comprenen que el mercat d’ocasió ha d’existir, perquè l’oferta a Andorra d’aquesta gamma de vehicles i la de quilòmetre zero és bastant limitada. Ara bé, Sansa va insistir que un aspecte que van demanar al Govern va ser que «tots els vehicles d’ocasió que vinguin al Principat se’ls hi exigeixi la mateixa normativa que a un de nou, és a dir, que la persona que hagi comprat un ciclomotor fora del país l’ha de portar aquí i matricular-lo».

A banda d’això, l’associació es va mostrar a favor de la iniciativa que, segons va recordar Sansa, va plantejar el Partit Socialdemòcrata (PS) sobre laimplantació de l’etiqueta energètica a Andorra. «Al final, agradi o no, és una normativa que s’implantarà», va assegurar Sansa, que va afegir que «aquesta acció facilitarà la identificació del tipus de vehicle que el consumidor està comprant» tot i que va puntualitzar que el distintiu ambiental s’ha d’adaptar a les especificitats del país. Per exemple, el president de l’AIVA va exposar que «cada vegada més zones cèntriques i alguns centres comercials tendeixen a la pacificació del trànsit», això vol dir que el vehicle rodat pràcticament entrarà en aquests espais, fet que va opinar que afavoriaria l’ús dels petits vehicles elèctrics de mobilitat personal com són els patinets o les bicicletes.

PUBLICITAT
PUBLICITAT