PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’ocupació hotelera registra una mitjana del 82% el mes d’agost

La xifra millora les dades d’anys anteriors, malgrat que l’UHA creu que «no és comparable»

Per Lídia López

Persones passegen per l’avinguda Meritxell, dies enrere.
Persones passegen per l’avinguda Meritxell, dies enrere. | L. L.

L’ocupació hotelera mitjana del mes d’agost a Andorra va ser del 82,62%, segons les dades registrades i fetes públiques ahir per la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), que també va detallar que la dada se situa per sobre de les d’anys precedents. No obstant això, l’entitat va considerar que, tenint en compte el context actual, la xifra «no és comparable a cap any anterior». En aquest sentit, el director de l’UHA, Jordi Pujol, va exposar a EL PERIÒDIC que, d’una banda, «la xifra no és comparable perquè fa dos anys teníem el 100% dels hotels oberts, uns 65, i aquest en tenim 56», és a dir, que «si es repartissin els clients, la mitjana amb més hotels en funcionament hauria estat inferior». Així mateix, Pujol també va argumentar que equiparar els resultats «no és realista» pel fet que la pandèmia ha influït en la decisió de la gent a l’hora d’escollir destinacions per anar de vacances, i «la proximitat i autonomia de desplaçar-se  al Principat ens ha beneficiat». «Si es volen comparar números sols es pot fer, però si s’aprofundeix hi ha molt més», va insistir el director, afegint que «ens hem de quedar amb el fet que la gent vol sortir i que Andorra és una destinació segura i pròxima, i la idea és treballar amb això mentre esperem que la mobilitat amb Europa es recupera». D’aquesta manera, Pujol va reafirmar que el client majoritari a l’estiu ha estat el de proximitat, i més l’espanyol i català que el francès; i també va confirmar que les parròquies amb més freqüència han estat les del centre i també les de l’oest, per la influència de Vallnord. 

Tornant als resultats d’ocupació, cal tenir en compte que la darrera setmana d’agost, les pernoctacions als establiments hotelers de l’entitat oberts al país es va mantenir per sobre del 80%, malgrat que va anar a la baixa respecte de les setmanes anteriors. En concret, la mitjana entre setmana va ser del 81,31% i d’un 81,84% el cap de setmana. «Les dades han anat una mica a la baixa, però encara són molt bones», va valorar Pujol, que també va augurar que l’arribada de turistes minvarà especialment després de la represa escolar. «És la dinàmica de cada any, hi hagi pandèmia o no: quan s’acaba l’agost també s’acaben els 80 llargs i 70, i s’entra a mitjanes del 50 i 40%», va precisar el director, que va posar en relleu les festivitats espanyoles i catalanes com a pics d’afluència de visitants i clients als hotels. En concret, Pujol va fer referència a la Diada de Catalunya (11 de setembre), la Mercè (24 de setembre), el Pilar (12 d’octubre), Tot Sant (1 de novembre), i el dia de la constitució i la Puríssima (6 i 8 de desembre).

Només hi ha un aspecte que enguany tornarà a marcar la diferència amb els anys de prepandèmia respecte al desenvolupament habitual de la temporada de tardor andorrana, i és la presència de grups internacionals. «Altres anys, els mesos de setembre, octubre i novembre, anem rebent alguns grups de turistes europeus i això és el que a hores d’ara no tenim», va compartir el director de l’UHA, que va puntualitzar que «les restriccions, les vacunes i el fet que la gent que sol venir no és molt jove, fa que no hi comptem».

En qualsevol cas, Pujol va assegurar que encara que el volum de feina pugui disminuir passat l’estiu, des de la Unió Hotelera no esperen que els establiments tanquin. «A diferència de l’any passat, no tenim ERTOs, així que tancar els hotels ara és pagar i no treballar ni ingressar», va explicar, a la vegada que va apuntar que l’opció majoritària entre els centres que tinguin prou personal, serà donar torns de vacances als treballadors. Sigui com sigui, els hotels i el conjunt del sector turístic farà mans i mànigues per passar una tardor el millor possible, i de cara al desembre «ja resarem tots perquè nevi, perquè si hi ha mobilitat i no neva, estarem igual». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT