PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

ADP, assenyalada per utilitzar Cor de les Valls per guanyar el concurs

El SAAS demana a les empreses que opten al servei que justifiquin els números presentats

Per Alba Llacuna

Una ambulància a l’entrada d’urgències de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell.
Una ambulància a l’entrada d’urgències de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell. | Maricel Blanch

L’obertura dels sobres del concurs de transport sanitari no medicalitzat porta cua, i això que encara que no s’ha anunciat a quina empresa s’adjudica. El preu de forfet diari fix per disponibilitat del servei i l’oferta de Servei Andorrà de Transport Sanitari Cor de les Valls són els principals motius d’empipament de les empreses que es presenten. En aquest sentit, segons ha pogut saber EL PERIÒDIC, l’oferta d’un euro «fa baixar la mitjana de ponderació» i provocaria que la resta de participants quedessin excloses per sobrepassar el 20% que marca el Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) en el plec de bases, per baix Cor de les Valls i, per alt, les dues UTEs, «quedant només Ambulàncies del Pirineu (ADP)» dins la ponderació.

Aquesta no és l’única acusació que formulen sobre la concessionària actual. Segons les mateixes fonts, el fet que Cors de les Valls tingui com «a soci únic una empresa de la família Font, adultera el concurs presentant dues ofertes del mateix licitador». Un fet que els porta a pensar que hi pot haver «un frau de llei» i «hauria de ser tractada com una sola o deixar-la fora».

A més, segons van especificar a EL PERIÒDIC, aquest soci únic –Promocions el Forn, SAU– «està en deute i embargaments des de l’any 2012». Precisament, aquest punt, segons van indicar, entra en contradicció amb el plec de base del concurs on s’especifica que «els candidats no poden tenir deutes amb l’Administració pública» i, per tant, per aquesta via tampoc podria entrar en el concurs. Un fet que, des de la candidatura assenyalada, neguen rotundament. «Si hi hagués algun deute amb l’administració pública, ja no haurien ni obert el sobre», van assegurar a aquest rotatiu.

Ja entrant més en detall amb l’oferta econòmica, es va indicar que si bé és cert que el forfet fix d’un euro «regala» el servei al SAAS, el fet de carregar-ho en el cost dels serveis, farà que la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) hagi de fer una major despesa pels mateixos serveis. «Si la CASS ha de pagar més, de ben segur, que serà més exigent en el moment d’autoritzar una ambulància, ja sigui per fer trasllats externs o interns».

D’altra banda, també van assenyalar problemes de viabilitat en el projecte, ja que igual que ADP amb un forfet de 400 euros diaris en temporada alta i 800 en temporada baixa, «no es pot mantenir la despesa fixa amb el forfet diari». En aquest sentit, van indicar que els problemes podrien sorgir en els pagaments de les nòmines dels treballadors o el manteniment de les ambulàncies, entre altres, que «comportaria un risc altíssim per a l’Administració».

De fet, van posar com a exemple el 2020 on la pandèmia va fer caure el transport exterior, tot i que l’interior es va mantenir o, fins i tot, incrementar una mica, però insuficient per fer «viable el contracte en cas de caiguda dels serveis». En tot cas, mirant el darrer any sense Covid, és a dir, el 2019, segons van indicar les fonts, «l’oferta d’ADP sortiria 300.000 euros més cara que la de les UTEs», ja que com van ressaltar, els gairebé 100 euros de diferència en els serveis del país o els preus més elevats de trasllat extern fan encarir la factura a l’administració pública.

Ara mateix, el concurs està en stand-by i és que, com van confirmar a aquest mitjà, el SAAS ha demanat a les empreses que justifiquin els números presentats. Fins que no acabi aquest termini, «entre vuit i 10 dies», no serà que l’encarregat d’adjudicar torni a valorar i puntuar les ofertes.

Tot i que el curs natural del concurs continua –tot i la demanda d’especificitats–, segons les fonts, «estan estudiant» si hi ha vies legals i quina és la forma més adequada per denunciar els fets, així com el moment ideal per fer-ho.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT