PUBLICITAT

La taxa als carburants pot ser «desastrosa» per al sector del bus

El professionals estan pendents d’una reunió amb el Govern per valorar possibles canvis

Per Helder Alves

Imatge de l’estació nacional d’autobusos.
Imatge de l’estació nacional d’autobusos. | Maricel Blanch

El sector de l’autobús encarregat del transport de viatgers a Andorra alerta de l’impacte que pot tenir la nova taxa als hidrocarburs pel seu negoci i al preu final del consumidor. Així, i un cop analitzat el Projecte de llei de modificació de la Llei d’impostos especials, que preveu augments per aquest 2021 de l’impost del carburant de fins al 8,9%, el director general d’Andbus, Dani Vinseiro, va expressar que la taxa tal com és ara «per a nosaltres seria un desastre» i afegia que «si la mesura s’implementa tal com s’ha plantejat fins ara, l’impacte seria extremadament alt per a un sector que està molt tocat amb l’actual situació». Així mateix, va alertar que «la pujada de preus es traslladaria cap al client, i això provocaria un minvà de clientela, i el mercat no crec que acceptés transmetre-la totalment. Tota aquella part que no és transmetés al client aniria cap al compte de resultats d’unes empreses que ja porten un any amb una situació de pèrdues dramàtiques, seria insostenible, tant per una banda com per l’altra». En altre sentit, el director d’Andbus va explicar que «pels contactes que hem tingut a nivell d’associació amb el Govern, el que hi ha damunt la taula, és estudiar com fer que els sectors professionals quedin exclosos d’aquesta taxa o siguin compensats, sobretot aquells que no tinguin una alternativa elèctrica viable de transport, com és el nostre cas o el dels camions».
Sobre la possible pujada dels preus del carburant, Vinseiro explicava que el preu del gasoil professional a Espanya ja és ara mateix una mica més barat que a Andorra, i si la taxa entrés en vigor «la diferència seria molt gran i estaríem pagant un carburant molt més car del que paguen els operadors als països veïns. Si el que s’intenta és emetre menys emissions i intentar contaminar menys, penalitzar el transport públic no seria la millor idea del món».
Una altra de les empreses de transport públic que possiblement es veuria afectada per la nova càrrega impositiva és la Cooperativa Interurbana Andorrana, i el seu gerent, Gabriel Dallarès Codina, afirmava que «creiem que en aquests moments no s’han de posar més càrregues impositives de les que ja n’hi ha», tot i que reconeixia que els transportistes de viatgers ja tenen alguna bonificació sobre l’impost als carburants actual. En referència a la possible pujada d’aquests impostos alertava que «com a explotadors del transport públic, tot sobrecost que intervingui en repercutir a la tarifa, s’ha de compensar d’una manera o una altra, perquè si no es carrega sobre els marges que tinguin les empreses».
Dallarès també va comentar que fa poc que des de l’Associació de Transportistes de Viatgers van signar una petició conjuntament amb la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i set associacions que formen part de la patronal i que estan directament afectades per aquest nou impost en què demanen al Govern l’ajornament de l’entrada en vigor de la taxa, com a mínim fins a la superació de la crisi econòmica associada a la pandèmia. En aquests moments, estan pendents d’una reunió amb l’Administració per valorar els possibles canvis en la nova regulació de la Llei d’impostos especials. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT