Escaldes-Engordany
Punk rock per fomentar l’ús del català entre els més joves
El Govern apunta que la majoria en sap, però no el parla habitualment
«Aquí en català. Atreveix-t’hi» segueix essent l’eslògan de la campanya per promoure l’ús del català en tots els àmbits socials, però aquesta vegada s’orientarà sobretot al col·lectiu de joves del Principat i amb una proposta musical «divertida i desenfadada» del grup andorrà Punkers Love the 80s, va apuntar ahir la ministra de Cultura i Esports, Sílvia Riva, que espera així arribar a «connectar» amb el jovent. I és que segons va informar la cap del servei de la política lingüística de l’Administració, Marta Pujol, els estudis efectuats assenyalen que prop d’un 100% dels joves tenen «un coneixement molt alt del català», però això «no vol dir que en facin un ús molt gran».
On hi ha més presència de la llengua catalana és als espais oficials, mentre que els espais d’oci i lleure, com «grans magatzems, parcs, bars, pubs o al transport públic» l’ús és baix, deia Pujol. En aquest sentit, la campanya, que ha desenvolupat Pixels, fa servir el llenguatge universal de la música per arribar a diverses generacions i es basa en una proposta musical que «defensa la llengua com a element de relació i comunicació i també com a tret d’identitat», assenyalen des del ministeri, i inclou un videoclip, espot, falca de ràdio, així com bàners dinàmics que es difondran per xarxes socials i als mitjans de comunicació fins a l’11 de gener.
Pel que fa al videoclip, que ha estat produït per l’empresa guanyadora del concurs, és d’estil punk rock i compta amb una lletra dissenyada i pensada exclusivament per a la campanya i interpretada per un grup nacional. Un fet en el qual va emfatitzar Riva, ja que «promocionem el català i ho fem de la mà d’actors culturals del país, també per donar-los suport i promocionar-los». Aquest ja està disponible a les plataformes digitals.
Català a Tik Tok
Des del ministeri també s’activarà un concurs el dia 18 de gener a la plataforma Tik Tok amb l’objectiu d’incentivar l’ús del català entre el jovent, sovint usuaris d’aquesta aplicació, així com la seva interacció en aquesta llengua. Els guanyadors s’enduran uns Airpods Pro «per escoltar música», va manifestar la titular de la cartera de cultura.
Quant a pròximes campanyes, encara s’ha de determinar a quins sectors de població es dirigiran. L’anterior es va desenvolupar entre febrer i març del 2020 i es va adreçar a treballadors, empreses i professionals per compte propi.
Doble de queixes
Des del servei de política lingüística van explicar que enguany s’ha rebut una seixantena de queixes en relació amb l’incompliment de la legislació lingüística, respecte a l’any anterior. Tot i això, Pujol va constatar que «la majoria ja s’han resolt» i que en cap cas la voluntat de l’Administració és imposar sancions sinó informar a les empreses de la infracció i «es programen les inspeccions perquè ho resolguin».