El comerç digital reclama l’aeroport i una regulació per atraure negocis
També consideren que per gestionar l’estoc del comerç tradicional s’ha de disposar d’una zona franca al país
En el context de celebració de les jornades d’El Futur a Debat impulsades per la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i Banc Sabadell d’Andorra, dos representants del comerç digital d’Andorra van considerar, entre altres suggeriments, que cal que es construeixi l’aeroport amb caràcter internacional i que aquest estigui operatiu com més aviat millor per facilitar l’arribada i la sortida de possibles inversors al país. Així, van valorar positivament el fet que l’aeroport pogués disposar d’una terminal andorrana i d’una connexió directa amb el Principat. Els ponents del debat, Marc Saladie, fundador de l’empresa telemàtica Replayers, i Sònia Yebra, directora general de Gallery, una empresa de venda de moda femenina que compta amb una dècada de posicionament on-line i de venda per aquests canals, en relació amb el mateix tema van creure que «és clau pel comerç en línia al país. Calen infraestructures que permetin desplaçar-te i que no et deixin tancat dins d’unes fronteres naturals». En aquesta línia, Yebra va apuntar que «el transport i la mobilitat a Andorra són un hàndicap que cal resoldre. S’han de buscar formules fer posar les coses més fàcils tant als visitants com a les empreses de comerç en línia».
Per altra banda, tant Yebra com Saladie van considerar que l’aeroport i la fiscalitat competitiva no son els únics elements que s’ha de tenir en compte a l’hora d’atreure empreses del sector digital, i que aquest aspecte tampoc seria suficient per garantir que aquest tipus d’iniciatives es quedin al país. Així, van apuntar, de nou, que més enllà de les dificultats burocràtiques amb les quals es troben tots els projectes empresarials, cal un marc regulador adequat que serveixi per desbloquejar l’accés als sistemes de pagament com Paypal o a plataformes logístiques com Amazon. En aquest sentit, Yebra va apuntar que «cal treball en l’àmbit administratiu i també cal incidir en matèria de duanes» i Salaide va considerar que «els sectors que fomenten l’economia tradicional del país s’haurien de poder combinar amb noves empreses que s’ubiquin aquí i que vulguin vendre en línia. S’ha de trobar l’equilibri, una cosa no treu l’altra. Caldria fomentar el desenvolupament d’una branca en línia als negocis tradicionals. Andorra podria legislar, en aquest sentit, de manera ràpida i sense por».
Així, en global els comerciants van considerar que aquests són tan sols dos exemples d’assignatures pendents que dificulten la implantació d’un negoci digital al país. A més a més, consideren que caldria incentivar la creació d’un sistema innovador i digital per crear sinergies entre ens emprenedors i van posar sobre la taula que «ens hauríem de preguntar per què negocis que s’implanten en països de la Unió Europea com Irlanda o Estònia no s’implanten a Andorra».
En relació amb el mateix, Saladie va considerar la importància de disposar d’una zona franca al país per gestionar l’estoc del comerç tradicional a Andorra i, fins i tot, l’opció de disposar d’una zona franca al port de Barcelona a partir del qual es pogués desenvolupar el comerç internacional en línia des del país: «Vendre des d’Andorra a tot el món hauria de ser possible. En canvi, no disposem d’una zona franca des d’on gestionar estocs i el país no disposa d’una llibertat absoluta de moviments, sempre depenem d’un tercer país. Això s’hauria de replantejar».
Finalment, els ponents de la taula de diàleg van explicar que tot i que el tema de la reconversió dels negocis a l’àmbit en línia és recurrent i està sobre la taula del Govern des de fa temps -«tot i que sense ser una prioritat»-, ja que el desenvolupament de la tecnologia és natural i global, l’afectació de la pandèmia de la Covid-19 que ha comportat el confinament total de la ciutadania durant aproximadament dos mesos, ha evidenciat un canvi en el concepte de comerç i de negoci tradicional arrel del canvi en el sistema de compra de la ciutadania. Així, Yebra va considerar que «des de l’inici de la crisi sanitària, la gent ha tingut necessitat d’adquirir productes que no tenien a l’abast». Per això, Saladie va explicar que «moltes empreses s’han hagut de replantejar la importància de la digitalització dels negocis a causa de la Covid-19. No pot ser que quan tanquin les fronteres ens quedem aïllats de tota la resta i hàgim de patir per l’estoc. Hi ha molta feina a fer tot i que s’ha constatat una acceleració molt important al sector durant l’últim any».