El segellat dels impresos que permeten el tax free passarà a la història el pròxim 1 de gener i la validació s’obtindrà obligatòriament en unes màquines d’autoservei multilingües ubicades als punts duaners, com és el cas de la Farga de Moles. L’Agència Tributària espanyola ha batejat aquest nou sistema automàtic i digital com a DIVA i asseguren que a banda d’agilitzar el tràmit per als interessats, permet millorar la traçabilitat de les operacions i assegurar-ne la legalitat, ja que el procés de sol·licitud de retorn de l’IVA comença al comerç i l’Agència Tributària rep la informació de l’operació i el seu codi fins i tot abans que el comprador s’atansi a un dels quioscos de validació. Aquesta mesura, sumada a la desaparició del mínim de despesa per demanar el retorn de l’IVA facilita el tràmit per als residents andorrans que compren als països veïns.
Funcionament
El sistema DIVA comença al punt de venda i des de finals de 2016 ha conviscut amb el sistema tradicional però a partir del 2019 serà obligatori. Per aquest motiu, els comerços que desitgin oferir el tax free hauran d’instal·lar un programari de l’Agència Tributària que enviarà les dades sobre les sol·licituds de retorn d’IVA a l’organisme, abans que l’interessat sol·liciti el reembossament i «realitzarà validacions mínimes de coherència», segons l’Agència, com ara la validació del NIF de la botiga.
El comerç ha de lliurar una còpia del formulari electrònic al comprador, ja sigui imprès o en format electrònic a través d’un mòbil o tauleta. Aquest formulari conté un codi de verificació a través del qual l’usuari pot fer el seguiment en xarxa del procés i un codi de barres que serveix per operar autònomament als terminals interactius dels punts fronterers. El sistema autoritzarà automàticament el retorn de l’IVA i ho registrarà digitalment, sense que l’usuari obtingui cap altre document físic sinó que a través del codi del qual disposa podrà consultar l’estat de l’operació en línia o bé, des del mateix quiosc digital, enviar-se la validació al seu correu electrònic.
Si el sistema detecta alguna incongruència, no valida l’operació i emplaça l’usuari a dirigir-se al tradicional punt de segellat de factures, on els funcionaris comprovaran amb més detalls les factures i la mercaderia. Després, introduiran el resultat de la comprovació al sistema en xarxa. Una vegada el retorn s’ha validat, el sistema envia una alerta automàtica al punt de venda indicant que la devolució de l’IVA compta amb totes les garanties. No obstant això, l’interessat segueix tenint l’obligació de comunicar a la botiga o a l’entitat col·laboradora de retorn d’impostos la resolució de la sol·licitud.
Reconeixement
Fins al pròxim mes de gener conviuen el sistema tradicional i el digital de reembossament. El DIVA es distingeix perquè a la primera pàgina apareix aquest nom en majúscules al costat d’un codi de barres i sota el títol «Documento Electrónico de Reembolso (DER)». Si la documentació és d’aquest segon tipus, no cal obtenir el segell tradicional i l’operació es pot autogestionar. L’oficina de l’Agència Tributària de la Farga de Moles ja disposa de terminal interactiu i moltes grans superfícies d’Espanya ja emeten la documentació de retorn en format DIVA.