Rebel, com no pot ser d’una altra manera, porta el segell de qualitat del Cirque du Soleil. Però només alguns moments del show són de l’espectacularitat, la imaginació, la màgia i les proeses físiques que han convertit a la companyia quebequesa en la millor del món. No esperi veure una representació a l’alçada de Dralion, Varekai o Alegria. Tot i no tenir capacitat per competir amb les grans joies del Cirque, el nou i exclusiu espectacle a Andorra compleix les expectatives per ser una producció única per a les 110.000 persones que el poden apreciar. A més, la directora creativa de l’espectacle, Lydia Bouchard, té raó: Rebel no és una còpia de Diva.
Sobta no escoltar Michael Jackson en el desè aniversari de la seva mort, però les adaptacions de Bob Dylan i Pink Floyd no defrauden
La producció va més enllà de canviar les veus femenines per masculines, i alça la música en directe i les acrobàcies per sobre de les emocions i els sentiments. La cerca de amor com a fil conductor pot ser un cavall guanyador, però manté la il·lusió i l’esperança. Sense un gran desplegament de tecnologia, l’escenografia, el vestuari i la il·luminació completen l’atenció de l’espectador. Dit això, des del punt de vista de l’espectacle, la festa va ser completa i l’estrena es va saldar amb sonor aplaudiment amb les 5.000 persones que van omplir la carpa del Parc Central dempeus.
Una equilibrada barreja de risc i calma
Rebel adapta una dotzena de cançons dels cantants masculins més rellevants del segle XX. A més, es cola alguna del XXI. Com a Diva, la música en directe és un valor afegit. Amb una versatilitat encomiable, els tres cantants de la companyia canadenca porten al rock clàssics com La bohème, Ne me quitte pas i What a Wonderful World. En els números de transició és el que manté l’atenció de la grada en comptes de les interpretacions que hi ha dsobre l’escenari. De fet, en aquests moments l’espectacle deixar de ser menys circense per ser més teatral.
L’amor com a fil conductor pot ser un cavall guanyador, però manté la il·lusió i l’esperança
A alguns els sobtarà no escoltar a Michael Jackson en el desè aniversari de la seva mort, però un dolç i immaculat exercici de barra vertical acompanya Flowin in the Wind de Bob Dylan. I un sol de guitarra elèctrica decora una frenètica i penetrant dansa aèria en tela vermella llampant de la japonesa Mizuki Shinagawa. La dosi de risc i audàcia la culminen un altre ball a quatre metres d’altura, aquest cas en una anella de grans dimensions dominada per l’artista Matthew Richardson al ritme d’Stromae, i l’esperat Globe of Death. El Cirque ha tardat set edicions a portar la Bola de la mort al Principat. Com a colofó, quatre motoristes fan bucles horitzontals i verticals amb minibikes en una diminuta esfera de metall.
L’accident en el número del balancí durant l’assaig general, en el qual un dels quatre acròbates es va trencar una vèrtebra, va fer mantenir la respiració al públic. Tot i ser un menys sobre l’escenari, l’intèrpret no va voler perdre’s l’estrena i va encoratjar als seus companys des de la grada. L’elenc li va tornar el suport i l’estima de la millor manera possible: dedicant-li una première que, senzillament, va ser perfecta.
Canals sustenta la continuïtat del circ a «la lògica i els números»
Una estrena de Cirque du Soleil també es converteix en un acte social. Ahir, en canvi, va ser una première amb poca presència de rostres populars i casa absoluta de polítics. La ministra de Turisme, Verònica Canals, va ser la representant de l’Executiu. Al seu costat, estava el gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, que va aplaudir com el que més, sabedor que el circ està en dubte. I amb raó, ja que Canals segueix sense donar cap pista del futur de l’espectacle. Va reiterar que «s’ha consolidat molt», però com en altres ocasions es va limitar a dir que el Govern prendrà una decisió al respecte «sustentada per la repercussió, els números i la lògica», i havent parlat amb els actors involucrats. Tot i això, va confirmar que tant l’Executiu com la parapública seguiran apostant per les accions estivals per desestacionalitzar el turisme.