Després de les desavinences ocasionades dins del sindicat i amb el Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior arran de l’últim comunicat que va fer públic el Sindicat de l’Ensenyament Públic d’Andorra (SEP), la direcció de l’organització es va reunir amb el Govern per explicar-se i arribar a un acord. Així ho va fer saber la presidenta del SEP, Anna Mundó, a EL PERIÒDIC. En el context de represa de l’avinença amb l’Administració, Mundó va explicar que actualment treballen de manera conjunta a partir d’una «comissió de personal» per a la modificació i valorització del reglament de la borsa d’interins: «Això està funcionant molt bé perquè és veritat que la borsa d’interins havia entrat en una dinàmica molt estàtica i que no agradava a la comunitat d’eventuals. Amb les aportacions que s’estan fent, el reglament està quedant molt més complert i podrà donar resposta a temes que veiem des de fa anys. Estem fent aportacions que són molt benvingudes com, per exemple, que els mèrits comptin dins l’avaluació dels interins. La veritat és que la resposta del ministeri està sent molt positiva i ràpida».
Mundó va destacar el fet que «el col·lectiu d’interins s’ha fet molt gran. Som 300 eventuals» i per aquest motiu el fet de remodelar el protocol que regula la feina dels mateixos és important pel sindicat: «Els eventuals han de tenir millores. Som molts, formem part de la comunitat educativa i fem les mateixes tasques que els altres. La negociació amb el Ministeri d’Educació va pel camí de millorar l’estabilitat laboral del col·lectiu i la càrrega professional d’aquests. També es vol fomentar, a partir del reglament que s’està elaborant, la transparència pel que es refereix a la borsa de treball eventual: jo no sé quina plaça ocupo ni quina nota tinc. Cal que sigui més just, intentar que l’interí tingui veu a la seva carrera professional, que pugui demanar un trasllat de la mateixa manera que ho fan els funcionaris, entre altres coses. Ara mateix, aquest tema és molt opac»
També va afegir que considera que la situació de pandèmia no ha afectat ni afectarà els interins de manera positiva o negativa: «El curs que ve es necessitarà el mateix nombre d’interins, potser més, segons les agrupacions que s’hagin de fer i les necessitats de l’alumnat. Però abans-d’ahir va acabar el curs i avui encara no sabem si tindrem feina el curs vinent. Això passa cada any. A vegades ens truquen que encara estem a final de curs, però aquest any, suposem que a causa de la pandèmia, s’ha allargat. Aquesta situació d’incertesa emocionalment és molt dura».
Escenaris de tornada a l’escola
El SEP i el Ministeri d’Educació també estan en contacte constant per a la preparació de la represa de l’activitat escolar en consonància amb l’inici de curs de cara el setembre vinent. En aquest sentit, la presidenta del sindicat va explicar que es treballa a partir de tres possibles escenaris: «Què passarà si podem tornar a l’escola, què passarà si no podem tornar a l’escola i què passarà si hem de fer un mix i combinar l’activitat presencial i la telemàtica». Així, va considerar que «l’esperança és tornar a la normalitat perquè necessitem que els alumnes estiguin a l’aula. Hi ha una sèrie de valors i de procediments que requereixen que es treballi a la classe». Així mateix, la represantant dels docents va assenyalar que també s’està parlant sobre el nombre d’alumnes que podria acollir una aula si el retorn fos presencial. En aquest sentit, i tal com ja va avançar la ministra d’Educació, Ester Vilarrubla, tenint en compte la mida de la majoria d’aules serien aproximadament 15. Així i tot, va considerar que els paràmetres s’aniran ajustant segons avanci la situació, tenint en compte que «és molt canviant».
Relació Ministeri i sindicat
Des del 14 de març que es van tancar les escoles, el sindicat ha mantingut contacte, també, amb el ministeri, tot i que segons la presidenta «menys del que ens hauria agradat». Tot i això, va considerar que «entenem que la situació era molt difícil». Va explicar que la sensació després del pic de la crisi sanitària és «agredolça»: «No estàvem preparats per això, ni el ministeri, ni els docents, ni les famílies. Vam fer el que en aquell moment vam pensar que donaria resposta immediata sense saber molt bé quant temps s’allargaria ni com ho aniríem vivint».
Actualment estan satisfets perquè la feina que estan desenvolupant «no torna a ser d’urgència, sinó que estem molt ben organitzats, amb les normes molt clares i molt ben formats per donar respostes de la millor qualitat possible. Preparant el curs vinent intentem veure com formar a les famílies i als docents i com els donem les eines que puguin necessitar. Agrairem molt que els escenaris del curs vinent estiguin més clars». Així, va posar en valor la importància de poder treballar sense pressió com ho van haver de fer durant la pandèmia.