L’augment del preu de la llum no afectarà l’evolució de vendes de vehicles 100% elèctrics al Principat. Així ho va estimar el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa, que va compartir amb EL PERIÒDIC que el balanç registrat pel sector el primer trimestre d’enguany ha estat positiu. «La pujada elèctrica és un factor més a tenir en compte, però no crec que tingui un pes negatiu de cara a decidir la compra d’un vehicle 100% elèctric», va declarar el president. Si s’observen les darreres dades del Departament d’Estadística respecte de la matriculació de vehicles a Andorra per tipologia energètica, es pot observar que els tres primers mesos de l’any es van matricular un 166,7% més d’automòbils totalment elèctrics que el mateix període del 2021 (40 unitats respecte de 15), a banda que també s’indicava un increment del 78,2% en l’acumulat dels darrers 12 mesos (passant de 87 vehicles a 155). Així mateix, també es veien increments generalitzats respecte d’altres tipologies eficients com els híbrids, tant amb gasoil com de gasolina, i endollables i no.
En aquest sentit, Sansa va indicar que «sempre que hi pugui haver un accés a ajudes estatals que afavoreixen l’adquisició d’aquests vehicles, aquests progressaran», ja que tal com va posar en relleu «ara ja podem dir que l’experiència és del tot positiva i que funciona». Aquesta experiència mencionada fa referència al Pla Engega, que ja fa uns anys que es posa en pràctica i que per la partida d’aquest 2022 ha tornat a augmentar el volum: 50.000 euros més i fins a un total de 800.000. «Valorem el programa de manera molt positiva», va compartir el president de l’AIVA, afegint que «estem contents que s’hagi ampliat». Així, va incidir que «sempre és una empenta important, sobretot pel sector del vehicle eficient», a la vegada que va reconèixer que «és una demostració que el Govern col·labora en la promoció d’aquests automòbils de manera decidida». De fet, Sansa va puntualitzar que «ens consta que hi ha moltes sol·licituds pendents de ser validades que s’han mantingut des del final de la darrera partida», i per aquest motiu es va mostrar confiat que «el pla s’esgoti de pressa», cosa que a més «serà un bon senyal».
Però, més enllà dels ajuts que pugui implementar l’administració, des de l’AIVA creuen que la progressió a vehicles eficients no es pot evitar. «Hem de tenir clar que és un camí sense retorn», va declarar el president, que va matisar que «tindrà diferents velocitats segons les zones geogràfiques, països, o l’àmbit on ens movem». «Hi ha sectors com el de transport que, ara com ara, no li serà tan fàcil d’adaptar-se, però a altres sectors com el de serveis li serà molt més senzill», va explicar.
Tres mesos en positiu
En relació amb les xifres de venda entre gener i març, Sansa va compartir que «la línia de treball és bona i el resultat del conjunt del primer trimestre així ho demostra». Recollint els registres d’Estadística, la variació trimestral respecte de l’any anterior va ser del 9,7%, i de fet, creix un 16,8% si es tenen en compte els últims 12 mesos. No obstant això, és cert que el resultat concret del març va ser negatiu, amb una caiguda del 4,6% en les matriculacions. «Voldríem que la baixada del març fos una anècdota puntual i confiem que sigui un resultat de les dificultats que hi ha d’abastiment», va exposar el president de l’AIVA. I és que, una de les grans dificultats que ha de fer front el sector en el seu progrés a la recuperació després de la covid és la manca de material, i conseqüentment de models. Un desabastiment que afecta a totes les tipologies de vehicles, com també és el cas de les motocicletes, que «ara comencen el seu punt àlgid de vendes, i esperem veure una bona progressió els pròxims dos mesos», segons Sansa, malgrat que «no se n’escapen dels problemes d’abastiment».
Sigui com sigui, des de l’AIVA confien que aquestes dificultats no impedeixin la recuperació efectiva del sector, que és de fet el seu principal propòsit. «L’objectiu continua sent anar a buscar els nivells de treball de la prepandèmia, i pràcticament els estem assolint», va reconèixer Sansa, afegint que «nosaltres som un esglaó més d’aquest congregat de l’economia, i l’evolució coherent és que si l’activitat econòmica i les importacions milloren arreu del país, nosaltres també ho fem».