Felipe Gallardo és un cul inquiet, el qual va marxar del seu Santiago natal per trobar un lloc on poder desenvolupar tot el seu potencial. Andorrà d’adopció i de definició, ha dut a terme diverses aventures empresarials, des de formar part d’un equip de treball a Londres, quan el concepte de teletreball encara no es coneixia, a crear el primer coworking del país en companyia de socis visionaris. La seva vocació de servei l’ha fet participar en activitats diverses dins de l’àmbit públic, privat i esportiu.
–En què consisteix la seva participació al TEDx Andorra?
–TEDx és una llicència que ofereix TED a les persones que vulguin contribuir a originar una experiència única i impactant per als participants, a la vegada que es difonen idees que val la pena compartir, ja que marquen una diferència en la seva comunitat i generen una finestra oberta dins del nostre espai al món. Com a organitzador d’un esdeveniment TEDx, tinc la responsabilitat de coordinar i supervisar tots els aspectes de l’acte, per garantir que compleixi amb els estàndards de TED. Des del 2011 he estat desenvolupant i liderant amb ments inquietes activitats TEDx al nostre país.
–Quins són els serveis que ofereix la seva empresa?
–Actualment, compagino responsabilitats amb el Ministeri d’Educació i amb una agència de conferenciants de Londres, la qual representa ponents per tota la geografia mundial. La meva funció és estar en contacte permanent amb una part dels conferenciants, majoritàriament els que parlen castellà i amb alguns en anglès, per tal de gestionar les seves agendes i invitacions de clients de tot arreu. En els llocs on més treballo és a Llatinoamèrica, des de Xile fins a Mèxic.
–Com veu l’emprenedoria al Principat?
–L’emprenedoria aquí està fent-se un espai propi, encara que si considerem la iniciativa empresarial com el fet de lluitar per fer realitat un somni, ja fa molt de temps que existeix. Des del botiguer que va apostar per fer un comerç de records d’Andorra fins als immigrants que busquen un futur millor a les nostres valls, tots han hagut de sortir de la seva zona de confort per perseguir les seves il·lusions, la seva pròpia aposta de vida. Al nostre microestat, l’emprenedoria cada dia impulsa i promou més iniciatives, a l’hora que forma part del teixit econòmic nacional.
–Quines recomanacions donaria a aquells que volen ser emprenedors digitals?
–Els diria que han d’estar molt pendents dels canvis al seu voltant. La tecnologia avança a un ritme impressionant i allò que ara és una innovació, d’aquí a un parell d’anys o menys ja estarà obsolet. Aquesta adequació a les transformacions és un signe d’identitat dels emprenedors virtuals, i com deia Zygmunt Bauman amb el concepte de modernitat líquida, amb evolucions constants, incertes i accelerades. Avui només ens queda adaptar-nos i fluir dins del temps que ens han tocat viure.
–Considera que cal una gran inversió per crear un negoci online?
–La primera inversió que un emprenedor ha de tenir és en la seva idea, cuidar-la, pensar-la i compartir-la. L’adquisició principal és un mateix i la viabilitat serà causada per com es porta a terme aquesta visió. Els diners sempre, sempre, sempre es poden trobar, l’essencial és tenir un bon concepte de negoci i que aquest sigui viable, que això ja no és tan fàcil.
–Què és el que més li agrada de la seva feina?
–Hi ha un aspecte que valoro de la meva empresa i en general, de les emprenedories que he realitzat, que és construir una comunitat. Estic convençut que treballar sol té els seus avantatges, però si et trobes dins d’un col·lectiu, arribaràs molt més lluny. Formar part d’un TEDx per intercanviar fórmules que val la pena divulgar m’ha ajudat a conèixer gent molt variada i diferent, les quals, sense cap mena de dubte, m’han afavorit a ser millor professional i persona.