Robinson Crusoe, una de les obres més cèlebres de l’anglès Daniel Defoe, narra les vivències d’un nàufrag anglès que va passar més de 20 anys en una illa deserta d’Amèrica del Sud, intentant adaptar-se a la soledat i sobreviure.
El nom de la Llista Robinson està inspirat precisament en el personatge fictici de Robinson Crusoe, i busca un paral·lelisme amb algú que desitja trencar amb les comunicacions a nivell publicitari, ja que és un servei que permet a particulars i a empreses evitar rebre publicitat no desitjada ―ja sigui mitjançant correu electrònic, trucades, SMS o correu ordinari― d’empreses remitents a les quals no s’hagi atorgat un consentiment exprés.
Aquest servei gratuït d’exclusió publicitària que està a disposició dels consumidors, té per objectiu disminuir la publicitat que aquests reben o, en tot cas, permetre una publicitat personalitzada.
Tal com he pogut remarcar en altres articles que he compartit amb vosaltres, el progrés de l’activitat econòmica va íntimament unit a un correcte tractament de dades de caràcter personal ―i el mateix passa amb les activitats de màrqueting directe― que es reconeixen al Reglament (UE) 2016/679 i al Reglament d’aplicació de la Llei 29/2021, del 28 d’octubre, qualificada de protecció de dades personals.
El foment del legítim exercici de dites activitats ha de conciliar-se necessàriament amb el respecte al dret a la protecció de dades de les persones, i per això és essencial trobar un equilibri entre el dret de les empreses de desenvolupar estratègies de màrqueting directe i el dret a la protecció de les dades dels clients, ja sigui a nivell nacional com transfronterer.
En molts països, les associacions de màrqueting directe han creat les seves pròpies Llistes Robinson o han introduït els seus propis serveis de preferència, mitjançant els quals els usuaris poden escollir rebre o no comunicacions comercials o optar per rebre comunicacions només de determinades empreses. L’ús d’aquestes llistes i serveis no només permet respectar els drets dels consumidors sinó que també suposa un avantatge empresarial, en permetre un estalvi en recursos innecessaris de campanyes publicitàries cap a persones que no presenten cap tipus de predisposició a una oferta determinada.
Si bé tot i una tendència generalitzada a la globalització, avui en dia no existeix cap Llista Robinson internacional de manera que les regulacions es limiten a la normativa interna de cada país. A Andorra, tot i que tampoc disposem d’una Llista Robinson, la Llei 29/2021, del 28 d’octubre, qualificada de protecció de dades personals estableix que quan el tractament de dades personals té per objecte el màrqueting directe, la persona interessada té dret a oposar-se en qualsevol moment al tractament de les dades personals que l’afecten i, en aquest cas, les dades personals s’han de deixar de tractar per a aquestes finalitats en el termini d’un mes. El dret d’oposició s’ha d’esmentar explícitament i s’ha de presentar amb claredat i al marge de qualsevol altra informació, com a màxim en el moment de la primera comunicació amb la persona interessada.